مجلس

نظارت بانک مرکزی بر مؤسسات مالی ضعیف است

معتقدیم که بانک مرکزی تخلف کرده و در نظارت خود کوتاهی کرده است و پول‌های سپرده مردم را به موقع پرداخت نکرده که این موضوع از موضوعات عمومی و اقتصادی مردم است که باید رسیدگی شود.
موسیالرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه از بررسی و تعیین تکلیف موسسات مالی غیرمجاز در کمیسیون اقتصادی خبر داد و گفت: نمایندگان طی نامهای خواهان تعیین تکلیف موسسات مالی غیر مجاز شدند؛ زیرا این موسسات گاهی مشکلاتی را برای مردم به وجود میآورند که در برخی استانها شاهد هستیم و مردم بهعنوان آسیبپذیرترین افراد نسبت به این موسسات هستند.

وی افزود: بررسی این موضوع در کمیسیون ویژه اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است که مسئولان بانک مرکزی باید حضور یابند و توضیح بدهند که چرا مواد 95، 96 و 99 برنامه پنجم توسعه اجرا نمیشود.

ثروتی تصریح کرد: مطابق ماده 99 برنامه پنجم توسعه مربوطه این است که اگر کسی بخواهد اوراق بهادار را انتشار بدهد، باید حتما زیر نظر بورس این کار را انجام دهد؛ در حالی که بورس باید زیر نظر وزیر اقتصاد اداره شود. در راستای بررسی مشکلات شرکت پدیده که مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورد، حاکی از عدم نظارت بانک مرکزی و شرکت بورس بود.

وی افزود: در بررسی موسسه مالی و اعتباری میزان و مشکلات بهوجودآمده و شایعاتی که وجود دارد، دلیل آن عدم نظارت بانک مرکزی بوده است؛ اگر بانک مرکزی طبق ماده 95 و 96 وظیفه خود را بهدرستی انجام میداد، مشکلی برای مردم به وجود نمیآید و این بحرانهای اجتماعی ایجاد نمیشد؛ لذا این موضوع را در کمیسیون اقتصادی در دستور اقدام قرار دادهایم که گزارش آن مطابق ماده 49 و 50 باید صحن مجلس قرائت شود.

ثروتی تاکید کرد: ما معتقدیم که بانک مرکزی تخلف کرده و در نظارت خود کوتاهی کرده است و پولهای سپرده مردم را به موقع پرداخت نکرده که این موضوع از موضوعات عمومی و اقتصادی مردم است که باید رسیدگی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین کمیسیون ویژه اصل ماده 39 قانون پولی و بانکی را اصلاح نموده است که مطابق آن بانک مرکزی باید هرچه سریعتر وضعیت موسسات مالی و پولی را روشن و تعیین و تکلیف کند.

https://shoma-weekly.ir/GwE9cr