ویژه

نسبت رهبری با جریانهای انتخاباتی

حمایت رهبری از گفتمان‌های اسلامی و انقلابی دلیلی بر حمایت از بیان کنندگان و یا شعار دهندگان آن گفتمان‌ها نیست.
حمیدرضا ترقی - یکی از برداشتهای غلط و سوء استفاده‌های سیاسی جریانها و گروهها و احزاب اینست که جایگاه رهبری انقلاب اسلامی را به سطح رقابت‌های سیاسی درون نظام جمهوری اسلامی تنزل داده و معظم له را طرفدار این جریان یا آن جریان سیاسی جلوه می‌دهند. در حالی که رهبری جایگاهی فراجناحی داشته و در درون جریانهای رقیب سیاسی برای خدمت نمی‌گنجد. بنابر این حمایت رهبری از گفتمان‌های اسلامی و انقلابی دلیلی بر حمایت از بیان کنندگان و یا شعار دهندگان آن گفتمان‌ها نیست.
رهبری بر اساس وظایف قانونی و شرعی‌ای که به عنوان ولی فقیه دارند، هم سیاستهای کلی نظام را تعیین می‌کنند و هم بر حسن اجرای آن نظارت می‌کنند و هم روابط بین قوای سه گانه را تنظیم و اختلافات آنها را حل می‌کنند و هم اینکه اجازه تصویب قوانین غیراسلامی و یا مغایر با قانون اساسی را به مجلس نمی‌دهند. رهبری بر اساس قانون اساسی ضامن عدم انحراف سازمانهای مختلف از وظایف اصیل اسلامی خود می‌باشند.
بنابر این جهت‌دهی به کل قوا و مجموعه نظام اسلامی بسوی استقرار کامل اسلام و قرآن در جامعه و نظام‌سازی و جامعه‌سازی اسلامی به عهده رهبری و ولی فقیه است و ساماندهی به امر انتخابات مجلس شورای اسلامی به گونه‌ای که منجر به انتخاب و تشکیل مجلس هم تراز اسلام و هماهنگ با دیگر قوا شود، از وظایف مهم رهبری است. بر اساس مقدمه فوق نسبت رهبری با انتخابات مجلس را باید در چند بند خلاصه کرد.
1- تبیین اهمیت انتخابات مجلس برای مردم به عنوان شکل دهنده اصلی مجلس شورای اسلامی
رهبری زمینه‌ساز اعمال حق حاکمیت مردم در جامعه بوده و باید فضا را برای مشارکت گسترده آنان جهت انتخاب نمایندگان صالح و متدین و پایبند به اصول و آرمانهای انقلاب فراهم سازند.
به همین خاطر است که رهبری در اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید دارند که مجلس چون انعکاس اراده ملت است و مظهر حضور آنان است. چون مجلس تجلی‌گاه عزت   ملی است، مردم باید به انتخاب نمایندگان مجلس به عنوان نقطه اتصال مردم و نظام بنگرند و حضورشان در انتخابات را مانند زره پولادینی که در مقابل استکبار بر تن کرده‌اند، بدانند.
2- ساماندهی رقابت سالم و مطلوب در انتخابات مجلس
رقابت انتخاباتی سالم رقابتی است
که در درون نظام بوده و امنیت کشور را به چالش نکشاند و موجب سوء استفاده دشمن از فضای انتخابات علیه امنیت ملی و وحدت ملی کشور نشوند.  ساماندهی این رقابت سالم در درون امام و رهبری جزء مهمترین دغدغه‌های آنها بوده و امتحان ملت و رقبا را در این عرصه سخت و دشوار ساخته است. لذا رهبری با تشویق جریانهای سالم و وابسته به نظام اسلامی به رقابت سالم، زمینه را برای گردش نخبگان در مناصب و قدرت بصورت مسالمت‌آمیز و بر اساس رأی مردم فراهم می‌سازند، رقبای انتخاباتی در این ساماندهی باید                          
 از تهمت و افترا و تخریب و دروغ و هتک آبروی یکدیگر پرهیز نموده و با دشمن مرزبندی کرده و خود را اثبات کنند و موجب سوء استفاده دشمن نشوند در چنین رقابتی که بر اساس سامان رهبری انقلاب شکل گرفته باشد نباید پیروزی یک جریان را پیروزی اسلام یا کفر تلقی کرد.
3- پاسداری از سلامت انتخابات
نسبت دیگر رهبری با انتخابات مجلس مراقبت بر سلامت انتخابات و صیانت از آراء مردم است که همیشه مورد توجه و دقت رهبری انقلاب بوده، این پاسداری و صیانت هم مستقیم و هم غیرمستقیم صورت گرفته است. معظم له مجریان را از دخالت در رأی مردم پرهیز داده و سعی بر حفظ بی طرفی مجریان داشته‌اند و شورای نگهبان و مجریان و همه را به رعایت قانون سفارش نموده و هر جا احساس شده افراط و تفریطی در بررسی صلاحیت‌ها و یا غیره صورت گرفته آن را اصلاح نموده‌اند، معظم له از سوء استفاده از بیت‌المال در امر انتخابات جلوگیری کرده و اجازه نداده‌اند نقش داوری شورای نگهبان و بی طرفی مجریان آسیب ببیند.
4- حفظ حضور و مشارکت حداکثری مردم
همانطور که پاسداری از اسلامیت نظام از وظایف رهبری و ولی فقیه است پاسداری از جمهوریت نظام هم جزو وظایف ایشان است، معظم له همیشه سعی کرده‌اند زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس را فراهم ساخته و با تبیین توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمن علیه انقلاب اسلامی نقش حضور حداکثری مردم در سرنوشت خودشان را تبیین نمایند. این حضور به عنوان وظیفه‌ای شرعی و وجدانی و عقلانی و ملی با هدایتهای رهبری تضمین شده و موجب تقویت پشتوانه مردمی مجالس در طی 8 دوره گذشته و این دوره یعنی نهم شده است.
5- جهت‌دهی به انتخاب افراد اصلح و متدین
از دیگر نسبت‌های رهبری و انتخابات مجلس در کشور ما تبیین معیارها و شاخص‌های نماینده مطلوب و واجد شرایط برای این مسئولیت مهم و خطیر در کشور است. معظم له برای اینکه مجلس عصاره فضایل ملت و برخاسته از الله اکبرهای مردم باشد و بتواند پیاده کننده اسلام در جامعه و ارکان اجرایی کشور باشد  مردم را متوجه شاخص ها و ویژگیهای نماینده خوب کرده‌اند. ایشان تقوا، شجاعت، ایمان، انقلابی بودن، تدین، کارآمدی، دلسوز مردم بودن و طرفدار محرومین بودن و برخورداری از وجدان سیاسی و برخورداری از کفایت اخلاقی و اعتقادی و عدم تملق‌گویی و وابستگی به کانونهای قدرت و ثروت وانحرافات فکری و سیاسی را لازمه صلاحیت‌های یک نماینده مجلس دانسته و مردم را با این هدایتها بسوی انتخاب اصلح سوق داده‌اند.  بنابر این نسبت رهبری با انتخابات مجلس نسبت مهندسی و مدیرت این امر در جهت مصالح و منافع اسلام و نظام اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی با مکانیزم‌های قانونی وهدایت‌های معنوی است بدون هیچگونه وابستگی و گرایش خاص به رقبای انتخاباتی صورت می‌گیرد.

 

 

https://shoma-weekly.ir/0dEtrD