ویژه

نتیجه در گرو برنامه‌ریزی به موقع و تأکید بر مشترکات است

بیشتر بر مشترکاتمان تاکید کنیم، نه اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف‌نظر‌ها. اگر به موقع برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم به نتیجه برسیم.
یکی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب مدتی پیش طرح فتح سنگر به سنگر نظام را مطرح کرده بود و به نظر می‌رسد که در اولین گام در انتخابات شورا‌ها به این امر نزدیک شدند. اینکه نیروهای شورای شهر تهران آن قدر لب مرز است که در صورت خروج حسین رضا‌زاده، وزن اصلاح‌طلبان بیشتر می‌شود، این هشدار را دارد که نکند انتخابات بعدی هم قرار است همین اتفاق برای اصولگرایان بیفتد. به مناسبت روز شورا‌ها سراغ یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته‌ایم. گفتگوی «شما» را با دکتر لاله افتخاری می‌خوانید. گفت و گو: زین‌العابدین امیری‌

چه اتفاقی افتاد که نتیجه انتخابات شورا‌ها تا این حد به مرز ناکامی نزدیک شد؟

در میان اصولگرایان نداشتن وحدت، عدم توجه به برنامه‌ریزی‌های رقیب، پرداختن به مسائل قابل توجه توسط اصولگرایان و انشعاب در اصولگرایان دست به دست هم دادند که یک سنگر را تا حدودی از دست بدهیم. اگر راهی را که در پیش گرفته‌ایم عوض نکنیم باید انتظار خیلی چیزهای دیگری را داشته باشیم.

اصلاح‌طلبان مانور زیادی می‌دهند که آقای رضازاده به هر قیمتی که هست از انتخابات شورا‌ها حذف شود و این سهمیه به اصلاح‌طلبان اضافه شود. شورا‌ها یکی از سنگرهای آنان بود در فتح سنگر به سنگر نظام. درباره اهمیت شورای شهر تهران بفرمایید.

تهران پیشانی است و اعضای شورای شهر به نحوی با نمایندگان مجلس ارتباط دارند و نمود چیزی هستند که در کشور رخ می‌دهد و تا حدودی در بقیه عملکرد‌ها تأثیرگذارند. ازاین‌رو، بسیار اهمیت دارد. یک زمانی ریاست شورا‌ها به اصولگرا‌ها واگذار شد و دوباره برگشت که فرصت احیایی شد که البته لغزنده است و ممکن است از دست برود. برای آینده هم باید به این نکته توجه کرد.

انتخابات مجلس به دو دلیل اهمیت فراوانی دارد، یکی اینکه مجلس اهمیت فراوان دارد و دیگر اینکه قبل از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و تعیین‌کننده است.

همین‌طور است. اولاً همان‌طور که گفتید قبل از انتخابات ریاست جمهوری است و ثانیاً برنامه‌ریزی می‌شود و دولت‌ها مایلند مجلس در دست خودشان باشد، چون بیشتر نگران مصوبات و برنامه‌های مجلس هستند. اگر اکثریت مجلس با دولت همسو باشد، ممکن است مجلسی مانند مجلس ششم، تشکیل شود و این امر خسارت‌هایی به دنبال دارد، مثل امور هسته‌ای که داشت از دست می‌رفت و مجلس هفتم آن را بازستانی کرد.

حواس اصولگرایان به کجا باید جمع باشد؟

بیشتر بر مشترکاتمان تاکید کنیم، نه اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف‌نظر‌ها. اگر به موقع برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم به نتیجه برسیم.

چرا اصلاح‌طلبان از انتخابات با عنوان «فتح» یاد کرده‌اند؟

چون می‌دانند به‌دنبال این می‌توانند به بسیاری از اهدافشان دست یابند و خیلی از خواسته‌هایشان که تا الان محقق نشده بود، مثل شکستشان در سال ۸۸ و موارد دیگر تحقق پیدا می‌کند و با در دست‌داشتن اکثریت مجلس می‌توانند مصوباتی را بگیرند که باب طبع خودشان و دوستانشان این طرف آب یا آن طرف آب است.

آن‌ها برای خبرگان هم قصد دارند جوانانی از حوزه را با عنوان اصلاحات وارد خبرگان کنند. تغییراتی که می‌خواهند در خبرگان انجام بدهند، با چه هدفی است؟

در خبرگان هم همین‌طور و شاید بتوانند به نحوی با ایجاد تغییراتی تاثیراتی را با نگرش‌های جدید بگذارند. جوان‌گرایی اشکالی ندارد؛ ولی اگر به‌عنوان ابزاری برای رسیدن اهداف خاص جناحی به کار رود آینده خوبی را رقم نخواهد زد.

https://shoma-weekly.ir/RFlDGo