جامعه

نباید ناتوانی سالمندی با تلخی بی مهری همراه گردد

فرزندان خانواده با تکیه بر این ستون بسیار مقاوم،می توانند مقاومت بیاموزند و در حل اختلافات خانوادگی نیز از تجربیات این عزیزان بهره مند شوند.
سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه سالمندان در خانواده سکوی قابل اعتماد برای اعضای خانواده هستند،گفت:فرزندان خانواده با تکیه بر این ستون بسیار مقاوم،می توانند مقاومت بیاموزند و در حل اختلافات خانوادگی نیز از تجربیات این عزیزان بهره مند شوند.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره)،حسین انواری در سومین همایش ملی تجلیل از سالمندان که با حضور عزیزی،رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و تعداد 280 نفر از سالمندان تحت حمایت در سالن همایشهای غدیر این نهاد برگزار شد، سالمندی را قطعه زیبایی از دوران زندگی معرفی کرد و گفت:دوران کودکی و سالمندی مراقبت و حمایت بیشتری از اطرافیان را می طلبد؛ توانمندی فکری و تجربیات این افراد ضعف بدنی این افراد را هم می تواند بپوشاند.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به ارزش جایگاه سالمندان با توجه به فرمایش پیامبر گرامی اسلام مبنی بر اینکه سالمندان در خانواده خود،همانند پیامبران در میان پیروانشان هستند،اشاره کرد و افزود:وجود سالمندان باعث افزایش نعمت الهی و احترام به آنان ، احترام و تعظیم شعائر دینی است.

 

انواری به شیوه برخورد با سالمندان با توجه به فرمایش امام سجاد(ع) و توسعه این فرهنگ اشاره کرد و گفت:احترام به سن و تجربه،تجلیل از سابقه دینی،ستیزه جویی نکردن با سالمندان،پیشی نگرفتن از آنان،نسبت نادانی به آن ندادن،نادانی نکردن به سالمندان،ادای حق مقام سالمندی از موارد مورد توجه در برابر سالمندان است.

 

وی با تاکید بر تجدید نظر در حوزه سالمندی در زمینه ایجاد تسهیلات، انطباق مقررات،تصریح کرد:نباید سالمندی که کوله باری از تجربیات داشته است و اکنون که در دوران ناتوانی جسمی اش قرار دارد همه تلخیها و بی محبتیها نسبت به آن روا شود.

 

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) بر مراقبت تغذیه ای،فضای زندگی،توجه به امور بهداشتی در دوران سالمندی،دوری از نگاههای تحقیر آمیز نسبت به سالمندان، حل مشکلات عاطفی سالمندان،ارتقاء منزلت اجتماعی و جایگاه آنان و حفظ کرامت سالمندان،توسعه آموزشهای قبل از دوران سالمندی و آگاهی خانواده نسبت به ویژگیهای این دوران تاکید کرد.

 

گفتنی است سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) در میان سخنان خود از چندی از سالمندان دعوت کرد تا از زاویه نگاهشان نسبت به دوران سالمندی بگویند که در این میان سالمندترین خادم حرم مطهر آستان قدس رضوی با 60سال سابقه،سالمندترین خادم قرآنی،دو تن از سالمندان شاعر و سالمندترین دانشجوی رشته مهندسی کشاورزی با 69سال سن به روی سن آمدند و از زیباییهای این دوران برای حضار گفتند.

 

همچنین سرپرست کمیته امداد امام(ره)، مسئله ازدواج سالمندان تنها و بدون همدم را مطرح کرد که با ابراز احساسات و تایید سالمندان حاضر در همایش مواجه شد.

https://shoma-weekly.ir/bop86p