مجلس

نباید اجازه داد پرونده هسته‌ای را به نفت گره بزنند

هرچند ما اعتقاد داریم که قیمتهایی که الان شکننده می‌شوند و پایین می‌آیند ماندگار و پایدار نیست ولی برای مدت بسیارکوتاهی است ولی آسیبی را که به لایحه بودجه و اقتصاد کشور نباید برساند، می‌رساند.
سید مهدی موسوینژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در تحلیلی از مضرات پایین آمدن قیمت نفت، اظهار داشت: متاسفانه استکبار جهانی و دشمنان ما همواره سعی بر این داشتهاند تا جنگ اقتصادی علیه نظام جمهوری اسلامی اقداماتی را انجام دهند. بنابراین یکی از اقدامات اخیرشان بحث پایین آوردن قیمت نفت است.

وی افزود: با توجه به اینکه ما لایحه بودجه سال ۹۳ را بر اساس درآمدهای نفتی بسته بودیم و قیمت هر بشکه نفت خام را صد دلار در نظر گرفتهایم، بنابراین پایین آمدن قیمت نفت، تاثیر منفی در تامین اعتبارات لازمه در لایحه بودجه خواهد گذاشت که این امر موجب مشکلات فراوانی میشود.

نماینده مردم بوشهر و دشتستان خاطر نشان کرد: وقتی منافع مالی کشور تضعیف شود و پایین آید، طبیعی است مشکلاتی در بحث تملک و داراییها، پروژهها و حوزههای فعال اقتصادی به وجود میآید، لذا در شرایط فعلی مشکلاتی در تامین اعتبارات و نقدینگی بودجه پیدا خواهیم کرد.

وی در بیان راهکارهای این مسئله یاد آور شد: از آنجایی که نفس ذاتی به وجود آمدن اُپک برای تنظیم قیمت نفت در بازار جهانی است، یعنی وظیفه ذاتی اُپک این است که در مواقعی که قیمت نفت پایین میآید، بلافاصله به کمک کشورهای عضو بیاید و منافع و منفعت کشورهای عضو اُپک را در نظر بگیرد و تامین کند، و به نوعی مشکل را حل کند. متاسفانه به غیر از یکی از کشورهای عضو درخواستی مبنی بر تشکیل جلسه اضطراری را نخواسته است و کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران هم درخواست این جلسه اضطراری را نکرده است. یکی از اشکالات کار در این رابطه همین است و سوال است؟ طبیعتا ما برای آنکه قیمت را دوباره به صد دلار برسانیم تا کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی متضرر نشوند و منابع بیشتری را از دست ندهند باید هر چه سریعتر در خواست جلسه اضطراری داده شود.مسئول این امر دولت و وزارت نفت به عنوان عضو اُپک باید این در خواست را بدهند تا قیمتها هر چه زودتر متوازن شود.

وی خاطر نشان کرد: هرچند ما اعتقاد داریم که قیمتهایی که الان شکننده میشوند و پایین میآیند ماندگار و پایدار نیست ولی برای مدت بسیارکوتاهی است ولی آسیبی را که به لایحه بودجه و اقتصاد کشور نباید برساند، میرساند.

نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تحلیلی عنوان کرد: یکی از تحلیلهای جدی ما در این رابطه وجود دارد، این است که متاسفانه آمریکا و غربیها با کمک عربستان میخواهند سرنوشت هستهای کشور را به بحث نفت گره بزنند و شاید یکی از دلایلی که سکوت بسیار پرابهام و پر سوال مسئولین جمهوری اسلامی در جهت برگزاری جلسه اُپک را مشاهده میکنیم، این بود که فشار را بر نظام جمهوری اسلامی زیاد کنند تا مسئولین و مقامات نظام تن به هر توافقی در این راستا بدهند که در این صورت به ضرر جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: ما اعتقاد به توافق به هر قیمتی نداریم، اما متاسفانه این دیدگاه در بخشی از مجموعه دیپلماسی وجود دارد ولی اعتقادما این است که باید به صورت جدی ورود پیدا کنیم و از منافع کشور دفاع کنیم، تا سرنوشت این دو با یکدیگر گره نخورد.

https://shoma-weekly.ir/LsUyYa