مجلس

ناگفته هایی از تأخیر تا تصویب کلیات بودجه 92

نگرانی هایی که در بودجه ارائه شده از سوی دولت وجود دارد قطعاً با دقت نظر کمیسیون تلفیق حل خواهد شد، به ویژه یکی از این نگرانی های عمده در خصوص صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی وجود دارد همچنین درباره بازگذاشتن دست دولت و جایگاه آن در اوراق مشارکت و منابعی مانند آن در این بودجه ابهاماتی موجود است که نیاز به رفع آن احساس می شود.در بخش یارانه ها و ادامه روند اجرایی شدن آن نیز نیاز به بررسی بیشتر این مقوله است.
نظر به اینکه بودجه سال 92 با تأخیری کم سابقه به مجلس تقدیم گردید و با توجه به تصویب کلیات بودجه در خانه ملت این دغدغه در اذهان عمومی ایجاد می شود که با وجود شرایط فعلی کشور و در آستانه روی کارآمدن دولتی تازه، این بودجه تا چه اندازه برای کشور کارآمد خواهد بود. برای آگاهی از نقاط قوت و ضعف این مهم نظر نمایندگان مجلس را جویا می شویم:

  حسینی: تعلل در ارائه بودجه سبب اختلال در روند رسیدگی در مجلس شد
سید هادی حسینی در این باره می گوید : بودجه به اعتقاد بنده از نظر ساختاری چند مشکل اساسی داشت که آن مشکلات در صحن مجلس نیز مطرح شد اما به لحاظ شرایط زمانی و شرایط کشور زمان لازم برای برگشت بودجه وجود نداشت و به همین علت رأی به تأیید کلیات بودجه داده شد.
نماینده مردم جویبار سوادکوه و قائمشهر با نگاه به بخشی از ایرادات وارده بر بودجه اظهار داشت: این مشکلات را در یک نگاه می توان اینگونه دانست که این بودجه به جهات ساختاری و تطبیق با سند چشم انداز کشور و روشن نبودن برخی از زوایای آن دارد که امیدواریم بخشی از آن در کمیسیون تلفیق رفع شود و از این راه به دولت بعدی کمک کند زیرا یکی از حساسیت هایی که در این بودجه وجود دارد این است که دولتی که این بودجه را نوشته است به دلیل بر سر کار نبودن عامل به آن نخواهد بود و در حقیقت این بودجه برای دولت بعدی مورد استفاده قرار می گیرد و این مهم باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد .
عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی ادامه داد :تغییر چندانی نمی توان در بودجه اعمال کرد اما نمایندگان نظرات و پیشنهاداتی برای بهبود آن خواهند داشت ولی لازمه این امر هم این است که دولت در گذشته می بایست یک اتفاق نظر و همکاری و تفاهمی را با مجلس داشته باشد و اکنون به تازگی برای ما به وضوح روشن می شود که وقتی در مقاطع مختلف مقام معظم رهبری دائماً تأکید بر همکاری و هماهنگی مجلس و دولت برای رفع مشکلات کشور داشتند به این دلیل است که در اموری نظیر ارائه تنظیم و تصویب بودجه با مشکل مواجه نشویم و دولت می توانست در این خصوص از طریق نشست های گوناگون با کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی در حوزه های گوناگون با همکاری یکدیگر نقصها رفع می شد و بودجه به زودی به تصویب می رسید.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با اشاره به تعلل دولت در ارائه بودجه در دی ماه 91 در پایان گفتگوی خود خاطر نشان کرد: مسئله دیگر ارائه دیرهنگام بودجه از سوی دولت به مجلس بود که این تعلل در ارائه بودجه سبب اختلال در روند رسیدگی بودجه در مجلس شد ولی در مجموع می توان گفت مجلس سعی خود را می کند تا بودجه ای متناسب با منافع ملت را به تصویب برساند.

  کوچکی نژاد: به ابهامات موجود در بودجه 92 در کمیسیون تلفیق باید توجه ویژهای شود
همچنین جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت نیز در این خصوص گفت:کلیات بودجه در صحن با رأی بسیار بالایی تصویب شد.  به اعتقاد بنده با توجه به شرایط کنونی کشور که در تحریم اقتصادی به سر می برد و همچنین پایان کار دولت و رفتارهایی که از ایشان سر می زند مجلس شورای اسلامی با این رأی خود تصمیمی منطقی و عاقلانه را اتخاذ کردند. این امر علیرغم برخی از مسائلی که در بودجه وجود داشت صورت گرفت و کمیسیون تلفیق با تشکیل جلسات گوناگون در این مقطع به حل این مشکلات در بودجه اقدام می کند .
این عضو فراکسیون موتلفه اسلامی از دغدغه های موجود درخصوص بودجه 92 و اقدامات موجود جهت رفع این مهم اظهار داشت: نگرانی هایی که در بودجه ارائه شده از سوی دولت وجود دارد قطعاً با دقت نظر کمیسیون تلفیق حل خواهد شد، به ویژه یکی از این نگرانی های عمده در خصوص صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی وجود دارد همچنین درباره بازگذاشتن دست دولت و جایگاه آن در اوراق مشارکت  و منابعی مانند آن در این بودجه ابهاماتی موجود است که نیاز به رفع آن احساس می شود.در بخش یارانه ها و ادامه روند اجرایی شدن آن نیز نیاز به بررسی بیشتر این مقوله است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم در پایان گفت: در مورد نفت با دیدی واقعی در بودجه 92 نگاه شده است زیرا میزان قیمت دلار مورد نیاز در این امر و صدور نفت و میعانات گازی برابر با یک میلیون سیصد هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است. در مورد درآمدهای مالیاتی نیز تقریباً با دید خوبی در بودجه به نگارش درآمده است. در بعضی از اشکالاتی که در ردیف بودجه آمده است، نظیر حذف دستگاه های مستقل و یا تخریب و بازسازی، بعضی از منابع را به صورت استانی دیده اند که باید اصلاح شود تا به امید خدا یک بودجه موجز و کارآمدی داشته باشیم و دولت نیز باید بپذیرد تغییراتی در بودجه پیش می آید و ما هم امیدواریم

https://shoma-weekly.ir/743yTQ