مجلس

نامه جان کری یک بازی فریبکارانه است

رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی گفت: امضای قانون محدودیت تردد برای سفر به ایران توسط آمریکا نقض آشکار برجام است.
عبدالرضا مصری در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: امضای قانون اعمال محدودیت ویزای آمریکا برای مسافران به ایران از سوی کنگره آمریکا از نظر قانونی برای همه دستگاه های اجرایی در آمریکا لازم الاجرا است و این در حالی است که نامه جان کری هیچ گونه ضمانت اجرایی برای پارلمان یا دولت آمریکا به دنبال ندارد.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مذکور به طور صد درصدی مخالف برجام است و نباید به تصویب می رسید، گفت: ملت ایران از رویه آمریکا که همانا امتیاز گیری های متعدد در قبال اعطای امتیازات جزئی و به طور مجدد بازپس گیری امتیازات که داده است آگاه هستند.

مصری با تاکید بر اینکه آمریکا به دغل کاری و دبه کردن معروف است، خاطر نشان کرد: آنچه که در کنگره آمریکا تصویب شده برای آمریکایی ها قانون است و ریاست جمهور آمریکا اگر قصد اجرای این قانون را نداشت می توانست آن را وتو کند. وقتی که اوباما این کار نمی کند یعنی قانون را قبول دارد. بنابراین دولت و پارلمان به طور کامل با یکدیگر هماهنگ عمل می کنند و نمی شود گول نامه جان کری را خورد.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران فریب آمریکایی ها را نمی خورند، افزود: مصداق این عمل آمریکا مشابه ضرب المثل «باور قسم حضرت عباس آمریکا یا دم خروس است». دیپلماتهای ما باید بدانند که شاید بتوان یک نامه ساده یا بخشنامه را با قانون جدید لغو کرد اما لغو قانون با چیزی شبیه نامه جان کری امکان پذیر نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از اکنون نیز مشخص است و بعدها خواهید شنید که جان کری در آینده ای نزدیک می گوید که نامه او به وزارت خارجه ایران جعل بوده و ادعا خواهد کرد اصلا چنین نامه ای ننوشته است. اما آنچه مسلم است نقض شدن برجام با اجرای این قانون است.

https://shoma-weekly.ir/DmOu2N