جامعه

موج تغییر فرهنگ زندگی خطرناک جوانان به راه افتاده است

وایبر، واتس اپ، طلاق، کاهش شدید میل به ازدواج، اشتغال وافزایش روابط نامشروع، این‌ها کلید واژه‌هایی است که این روز‌ها در رسانه‌ها درباره جوانان مطرح می‌شود. اما از قرار معلوم و با توجه به اتفاقات وآمارهای یک سال اخیر باید یک موضوع داغ دیگر را به این واژه‌ها اضافه کرد وآن هم چیزی نیست جز افزایش خانه‌های مجردی! خانه‌هایی که اگر دیروز برای برخی افرادی بود که به اجبار تن به تنهایی زندگی کردن می‌دادند، امروز دیگر به شیوه‌ای رایج در بین جوانان به ویژه در شهرهای بزرگ مبدل شده است.
رضافرخی- وایبر، واتس اپ، طلاق، کاهش شدید میل به ازدواج، اشتغال وافزایش روابط نامشروع، این‌ها کلید واژه‌هایی است که این روز‌ها در رسانه‌ها درباره جوانان مطرح می‌شود. اما از قرار معلوم و با توجه به اتفاقات وآمارهای یک سال اخیر باید یک موضوع داغ دیگر را به این واژه‌ها اضافه کرد وآن هم چیزی نیست جز افزایش خانه‌های مجردی! خانه‌هایی که اگر دیروز برای برخی افرادی بود که به اجبار تن به تنهایی زندگی کردن می‌دادند، امروز دیگر به شیوه‌ای رایج در بین جوانان به ویژه در شهرهای بزرگ مبدل شده است. طبق آمار‌ها ۳۵ درصد جوانان در شهرهای بزرگی همچون اصفهان، تهران، شیراز ومشهد به صورت مجردی زندگی می‌کنند. البته این آمار اگر به تنهایی در مورد تهران مورد بررسی قرار گیرد شاید به بالا‌تر از این حرف‌ها هم برسد. برخی از خانه‌های مجردی تهران مربوط به کسانی است که برای شغل به تهران آمده‌اند، بعضی‌ها برای دانشجویان است وبرخی دیگر هم نسل سومی هستند که با خانواده خود کنار نمی‌آیند و روز به روز تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود.

دسته سوم، مجردهای مرفه ازدواج گریز

احمد جلالی، روان‌شناس واستاد دانشگاه دراین باره می‌گوید: بخش اول و دوم یعنی شاغلین و دانشجو‌ها از دیر باز تقریبا وجود داشته‌اند، چرا که در برخی از این موارد ماجرا به صورت اجباری است. اما در بخش دوم دانشجویان همیشه به صورت اجباری نیست وبرخی دانشجویان به جای حضور در خوابگاه ترجیح می‌دهند که خانه مجردی اجاره کنند. مهم‌ترین موضوعی که سبب نگرانی شده، دسته سومی هستند. جوانانی که در تهران با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند، متعلق به طبقات اجتماعی متوسط رو به بالا هستند و برای‌‌‌ رها شدن از به اصطلاح قید و بندهایی که خود آن‌ها به آن این نسبت را می‌دهند خانه مجردی هم دارند.

این روان‌شناس اجتماعی می‌افزاید: بخشی از دانشجویان حاضر در خانه‌های مجردی و تقریبا همه دسته سوم یعنی جوانان ساکن تهران که با والدین خود زندگی می‌کنند وخانه‌های مجردی دارند رفتارهای هنجار شکن از خود نشان می‌دهند. ممکن است که در صورت پرسش از آن‌ها، دلیل تمایل به داشتن خانه‌های مجردی را فقط داشتن محیطی برای آرامش عنوان کنند، اما اصل ماجرا، چیز دیگری است. صحبتهای این کار‌شناس در حالی است که در چند سال اخیر آمار روابط اجتماعی نامشروع به شدت افزایش یافته است.

نسل جدید خانه مجردی؛ شراکت پسران در پرداخت اجاره

احمد جلالی، روان‌شناس وپژوهشگر بحران اجتماعی خاطرنشان می‌کند: باید در ابتدا به انگیزه‌های جوانان ساکن تهران یعنی‌‌‌ همان دسته سوم در این باره اشاره کرد. این دست جوانان براین باورند که می‌شود پیش پدر و مادر زندگی کرد و همزمان با کار و داشتن درآمد، بخشی از آن را به همراه دریافت پول از پدر به رهن خانه مجردی اختصاص داد. به این تریبت می‌توانند در کنار روابط غیر متعارف خود تا سنین بالا بدون داشتن تعهدی زندگی کنند.

این ماجرا به شکلی این روز‌ها برجسته شده که برخی پسران که ارتباط صمیمی با هم دارند، تصمیم می‌گیرند که به صورت اشتراکی این خانه مجردی را اجاره کنند و به این ترتییب هزینه کمتری را پرداخت می‌کنند. به عنوان نمونه در منطقه رسالت یک واحد ۴۰ متری را ۱۰ میلیون و۴۰۰ هزار تومان می‌توان به اجاره گرفت. درصورتی که سه جوان آن را اجاره کنند رقمی برابر با ۳ میلیون رهن وماهانه ۱۵۰ هزارتومان اجاره سهم هر کدام از این سه جوان می‌شود. این رقم برای قشر متوسط جامعه رقم چندان بالایی نیست.

اولین گام‌ها به سمت سقوط

حال باید توجه کرد که این اتفاقات چه تبعاتی برای جامعه وخود این افراد دارد! احمد جلالی، کار‌شناس اجتماعی و روان‌شناس عنوان می‌کند: در اولین گام و در بعد فردی بحران خود این افراد را در برخواهد گرفت. به این صورت که یک جوان که به تدریج پایبندی اخلاقی خود را از دست داده، با داشتن چنین خانه‌ای به شدت تنوع طلب می‌شود. قطعا چنین جوان به دوستی با یک دختر و داشتن ارتباط جنسی محدود بسنده نمی‌کند. چرا که فضا برای برقراری ارتباط نامشروع در اختیار وی قرار گرفته است. تنوع طلبی این جوان در بعد فردی وی را فردی بدون برنامه، بی‌توجه به عمر و وقت زندگی و بدون محاسبه مادی در زندگی تربیت می‌کند و این به معنی سقوط در آینده است. در گام بعدی این تنوع طلبی باعث می‌شود وی در سالهای آینده که زندگی تشکیل داد همسر خود را از همه لحاظ با این افرادی که در این سال‌ها به صورت مداوم با آن‌ها ارتباط نامشروع برقرار کرده مقایسه می‌کند واین به معنی تباهی زندگی است.

تغییر فرهنگ اولین تبعات اجتماعی

اما به نظر می‌رسد که آثار ویرانگر این سبک از خانه مجردی در بعد اجتماعی وکلان بسیار شدید‌تر می‌شود. جلالی، پژوهشگر روان‌شناسی با اشاره به این تبعات تاکید دارد: افزایش شدید و چشمگیر سن ازدواج؛ خسارتهای روانی بسیار به دختران جامعه، گسترش بی‌رغبتی پسران به قبول کوچک‌ترین تعهد وافزایش آمار جنایت وحتی تغییر فرهنگ لزوم برقرار نکردن رابطه جنسی برای دختران تا هنگام ازدواج، از مهم‌ترین تبعات اجتماعی این موج خانه‌های مجردی اشتراکی و یا به اصطلاح چند نفره است. به این شکل که پسران که این روز‌ها وحشت زیادی از ازدواج دارند، در قالب این گونه خانه‌ها با هزینه پایین به تامین نیاز جنسی خود می‌پردازند وطبیعتا موضوعی به نام ازدواج را یا به طور کلی وذیا تا سنین بالای ۳۰ سال از برنامه زندگی خود حذف می‌کنند. دختران هم با بحران خواستگار رو به رو می‌شوند و به شدت دچار خلا نیازهای عاطفی وروانی می‌شوند.

دختران جامعه ایرانی وخانه‌های مجردی

دراین میان به نظر می‌رسد که حتی ماجرا می‌تواند به تغییر فرهنگی مهم در رفتار دختران هم منجر شود. احمد جلالی، پیش بینی می‌کند که برخی ارزشهای مهم و سنتی ایران زمین همچون عدم ارتباط برقراری ارتباط جنسی کامل تا قبل از ازدواج برای برخی دختران هم دراین میان به شدت استحاله شود. این استاد دانشگاه می‌افزاید: تحقق این موضوع یعنی به وجود آمدن یک فضای فوق العاده ناهنجار و از هم گسیخته که در ‌‌‌نهایت به فروپاشی کامل فرهنگ ازدواج می‌انجامد. اعتماد در میان دختران و پسران به طور جدی زیر سوال خواهد رفت، به شکلی که پسران که خود دائما در خانه‌های مجردی با دختران مختلف ارتباط داشته‌اند، دائما به این فکر می‌کنند که مبادا همسر آینده خود هم این چنین باشد.

از طرفی به نظر می‌رسد که با گسترش وجود چنین خانه‌هایی وگرایش روز افزون پسران به اجاره اشتراکی آن‌ها باید به انتظار افزایش جنایتهای پنهان هم بود. به ویژه آنکه این روز‌ها صفحه حوادث روزنامه‌ها مملو شده از خبرهای جنایتهای پنهانی در خانه‌های مجردی! خانه‌هایی که در آن‌ها به ویژه دختران قربانی می‌شوند.

کمین اخلاق گریزان در خانه‌های مجردی

احمد جلالی، روان‌شناس حوزه اجتماعی در این باره عنوان می‌کند: بخشی از دختران با توجه به خواسته‌های دوستان پسر خود در ‌‌‌نهایت ممکن است تسلیم شده و به خانه‌های مجردی پسران بروند، اما این همه ماجرا نیست. در بسیاری موارد خشونتهای جنسی شدید در انتظار این دست از دختران است. به طور کلی علت جرم خیزی این خانه‌ها در فرصت طلبی برخی پسران نهفته است. پسران فرصت طلب احساس می‌کنند که دراین فضا به دلیل اینکه کسی حضور ندارد، می‌توانند کارهای خلاف عرف وقانون بسیاری انجام دهند. اتفاقا همین مساله هم سبب می‌شود که فرد در گذر زمان کاملا نسبت به تمام چارچوبهای اجتماعی-اخلاقی بی‌تفاوت می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه به مصرف مشروبات الکی اشاره دارد و خاطرنشان می‌سازد: بخش قابل توجهی از مصرف مشروبات الکی در همین خانه‌های مجردی صورت می‌پذیرد. مصرفی که با استعمال شدید دخانیات و مواد مخدر سنگین همراه می‌شود. حال می‌توان متصور بود که یک جوان مصرف کننده در این خانه‌های مجردی در‌‌‌ همان حالت مستی و یا نشئگی اقدام به برقراری رابطه جنسی می‌کند و می‌شود به باقی ماجرا پی برد.

به نظر می‌رسد که با توجه به اظهار نظر کار‌شناسان روز به روز برتعدادخانه‌های مجردی ومیل به تنها زیستن در میان جوانان افزوده می‌شود. این مسئله زنگ خطر بزرگی را برای خانواده‌ها ودولت به صدا درآورده است. البته خانواده‌ها به نوعی هر روز بیش از گذشته در مقابل این بی‌تمایلی جوانان به ازدواج بی‌انگیزه می‌شوند. چرا که والدین ایرانی دیگر ماننده گذشته نمی‌توانند در تصمیمات فرزندان خود تاثیر گذار باشند.

https://shoma-weekly.ir/T6Kscu