مجلس

منع قانونی برای انتخاب شهردار بیش از یک دوره متوالی وجود ندارد

شهرداری نهادی اجتماعی است و دستگاهی سیاسی و انتفاعی نمی باشد و از این رو شهردار دچار مفاسد قدرت سیاسی و انحصار سیاسی و اقتصادی نمی‌شود، لذا سابقه خدمتی شهردار باعث افزایش تجارب اجتماعی است و مزیت محسوب می شود.

امیر خجسته  رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، درباره موضوعات مطرح شده درباره منع قانونی برای انتخاب شهردار بیش از دو دوره متوالی در یک شهر، اظهار کرد: در خصوص تبصره بند 1 ماده 35 قانون شوراها مصوب 1369 دو سوال جدی مطرح است، اول اینکه آیا ماده 35 قانون مصوب سال 69 با قانون 1375 لغو شده یا باقی است؟ دوم اینکه در صورت ابقا، آیا حکم مقرر در تبصره به معنای این است که شورا نمی تواند شهردار را برای بیشتر از یک دوره متوالی مجددا انتخاب نماید؟ 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می رسد که نظر دوم صحیح نباشد، زیرا حکم تبصره بند یک ماده 35 مصوب 69 ملغی شده است، در بند 1 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مهمترین وظیفه شورا انتخاب شهردار برای یک دوره چهار ساله ذکر شده است، لذا موضوع تبصره ماده 35 که انتخاب شهردار توسط شوراست، خود به خود لغو شده است.

وی افزود: در ماده 71 نحوه اقدام شورا چنین معین شده است، در بند 1 ماده 71 بر انتخاب شهردار برای مدت چهار سال تاکید شده و در تبصره 1 آمده است شورای شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی  یادآور شد: در تبصره 3 این قانون آمده، شورای شهر براساس ضوابط احراز صلاحیت شهرداران مندرج در آیین نامه مصوب این قانون شهردار مورد نظر خود را انتخاب می کند، مگر اینکه وزیر کشور یا استاندار، شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیین شده نداند.

وی افزود: در آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی شهردار مصوب 1377 هیات وزیران موضوع ماده 1 آیین نامه شرایط شهردار بیان شده است، که در میان بیش از دوازده مورد شرایط معین شده شرط مذکور در تبصره ماده 35 بیان نگردیده است.

خجسته ادامه داد: شهرداری نهادی اجتماعی است و دستگاهی سیاسی و انتفاعی نمی باشد و از این رو شهردار دچار مفاسد قدرت سیاسی و انحصار سیاسی و اقتصادی نمیشود، لذا سابقه خدمتی شهردار باعث افزایش تجارب اجتماعی است و مزیت محسوب می شود.

https://shoma-weekly.ir/tOuKYJ