ویژه

منتقدان دولت برای اصلاح امور به صف شدند

با آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، کشور رسما ً وارد فضای انتخاباتی شد، حالا همه منتظرند تا نظر نهایی شورای نگهبان اعلام شود و مشخص گردد که از خیل عظیم کسانی که برای ثبت نام عازم میدان فاطمی و ساختمان وزارت کشور شده اند چه کسانی برای رقابت نهایی در عرصه انتخابات باقی خواهند ماند
با آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، کشور رسما ً وارد فضای انتخاباتی شد، حالا همه منتظرند تا نظر نهایی شورای نگهبان اعلام شود و مشخص گردد که از خیل عظیم کسانی که برای ثبت نام عازم میدان فاطمی و ساختمان وزارت کشور شده اند چه کسانی برای رقابت نهایی در عرصه انتخابات باقی خواهند ماند، هر چند که شاید ائتلاف ها نیز باعث شود برخی از تایید صلاحیت شده ها، به نفع دیگری کنار بروند. حال که به پایان روزهای ثبت نام رسیدیم مناسب دیدیم که برای اطلاع شما خوانندگان عزیز گزارشی نهایی از روند ثبت نام در وزارت کشور که از بیست و دوم فروردین ماه شروع شد و بیست و ششم خاتمه یافت، ارائه بدهیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

روز اول

همان طور که از قبل پیش بینی می شد در روز آغازین ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به غیر از آقای مهندس سید مصطفی میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه اسلامی، چهره شاخص دیگری وارد ساختمان وزارت کشور نشد. پیش از شروع ثبت نام رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات ضمن دستور اعلام آغاز فرآیند نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که هدف اصلی مجموعه تحت نظارت وی برگزاری انتخابات بانشاط، سالم و قانونی است. در این روز 126 نفر ثبت نام کردند که شامل 6زن و 120مرد می شدند. سید مصطفی میرسلیم به عنوان مطرح ترین چهره این روز که سوابق متعدد اجرایی در کارنامه خود نیز دارد با لباس مهندسی و با تکیه بر شعار کار و تولید در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. وی در توضیح این که چرا لباس کار پوشیده است در جمع خبرنگاران اظهار داشت:من امروز لباس کار و تلاش به تن کردم تا همانطور که روزی با همراهی و خلاقیت جوانان متخصص این مرز و بوم موتور ملی را پس از طراحی و نمونهسازی به تولید انبوه برسانم. چرخ تولید ملی را نیز با کارآفرینی و نوآفرینی از رکود نجات دهم و به حرکت در آورم. من آمدهام در پی حق بیش از 3 میلیون جوانی باشم که به دلیل فرصتسوزیها دستشان از بازار شغل و خدمت به مردم قهرمان ما کوتاه مانده است.

میرسلیم در این روز تاکید کرد که نیامده تا انصراف دهد و قرار است به پشتیبانی حزب مؤتلفه که 50 سال سابقه دارد تا پایان در صحنه انتخابات باقی بماند.

روز دوم

روز دوم از روز اول خبرسازتر و پرحاشیه تر بود، چرا که احمدینژاد برخلاف سخنان قبلی اش به همراه بقایی در انتخابات ثبت نام کرد، هرچند که او این عملش را در جهت کمک به بقایی نامید اما همین اقدام وی نه تنها در بین فعالان سیاسی بلکه در بین مردم و بویژه در فضای مجازی هم با عکس العمل هایی روبرو شد. واکنش هایی که اکثرا ً همراه با شماتت و سرزنش به علت مخالفت با نهی مقام معظم رهبری از حضور وی در انتخابات بود. زریبافان رییس بنیاد شهید در دولت احمدی نژاد و محمدعلی پورمختار نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون اصل نود مجلس گذشته از دیگر ثبت نام کنندگان این روز بودند. البته در روز دوم به طور گسترده شایعه شد که آقای قالیباف برای ثبت نام در ستاد انتخابات حاضر شده است، که با تکذیب نزدیکان وی روبهرو شد و در نهایت هم وی برای ثبت نام به وزارت کشور نیامد. در پایان این روز 161 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

روز سوم

- مانند روزهای گذشته درب محل نام نویسی از ساعت 8 صبح به روی کاندیداها باز شد و بمانند روزهای قبل کاندیداهای ناشناخته بودند که در وهله وارد این مکان شدند اما بالاخره یک چهره سیاسی برای ثبت نام به وزارت کشور آمد. سید مصطفی هاشمی طباء رییس سابق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک با شعار تغییر در اولویت های کشور و توجه به بخش کشاورزی وارد عرصه انتخابات شد. سید محمد غرضی وزیر سابق پست و تلگراف و همچنین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دوره گذشته نیز نفر بعدی شناخته شده بود که برای ثبت نام در این روز اقدام کرد. غرضی که همسرش نیز او را در هنگام ثبت نام همراهی می کرد ضمن انتقاد از روحانی، قالیباف و احمدی نژاد وجه همت خود را مبارزه با بیکاری عنوان کرد. همچنین

آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان و حسن سبحانی نماینده اسبق مجلس نیز بعدازظهر روز سوم ثبت نام کردند.

علیرضا نیلچی مدیرکل امور اجرایی انتخابات شورای نگهبان و حسین ذوالفقاری رییس کمیته امنیتی ستاد انتخابات کشور در این روز از ستاد انتخابات بازدید و در جمع خبرنگاران پاسخگوی سئوالات آنان شدند.

روز چهارم

- ساعات ابتدایی این روز خبری جزء حضور چهره های ناشناخته در ستاد انتخابات نبود اما اتفاقات ساعات پایانی، روز چهارم را تبدیل به مهمترین و خبرساز ترین روز ثبت نام ها کرد چرا که ابتدا حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور برای ثبتنام به وزارت کشور آمد و بعد از مدتی حجت الاسلام ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی راهی ستاد انتخابات شد. علیرضا زاکانی نیز در همین روز و قبل از این دو نفر ثبت نام کرده بود.

حسن روحانی با توجه اینکه عملکردش در عرصه اقتصادی مورد انتقاد جدی سایر حاضران در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری است، پس از آن که در برابر خبرنگاران قرار گرفت، سعی کرد دستاوردهای اقتصادی دولتش را برشمرد و با بزرگنمایی در خصوص برجام، تلاش داشت تا به مردم این مطلب را القاء کند در صورتی که او نباشد، برجام به پایان راه خواهد رسید و کشور از این ناحیه دچار چالش جدی خواهد شد. در سوی مقابل حجت الاسلام رییسی با ابراز تأسف از اوضاع بد اقتصادی کشور، وعده داد که با تحول در مدیریت در قالب دولت کرامت و کار، فضای اقتصادی را اصلاح کند. علیرضا زاکانی هم که منتخب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بود پس از ثبت نام و در جمع خبرنگاران اوضاع اقتصادی کشور را در مرز بحران خواند و گفت آمده تا این شرایط را اصلاح کند. البته مصطفی کواکبیان و حسن نوروزی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و محسن غروی از اساتید حوزه نیز در این روز ثبت نام کردند.

در این روز اخباری نیز در خصوص عدم کاندیداتوری سعید جلیلی که تا پیش از این از چهرههای مطرح برای تبت نام به شمار می رفت، منتشر شد. درباره چرایی عدم این ثبت نام گمانه های زیادی مطرح شد اما عمده ترین آن ناراحتی جلیلی از عملکرد جمنا، عنوان شد.

روز پنجم

- تقریبا ً تمام کسانی که گفته بودند، می آیند، در این روز ثبتنام کردند. صادق خلیلیان، حمیدرضا حاجی بابایی، محمد مهدی زاهدی، عبدالحسین مقتدایی، عوض حیدرپور، محمد هاشمی رفسنجانی، حسن بیادی و محسن رهامی به ستاد انتخابات آمدند و ثبت نام کردند. اما مهمترین چهر ه ایی که در این روز وارد وزارت کشور شد و برای انتخابات ثبت نام کرد محمدباقر قالیباف بود. وی که تا پیش از این اخباری مبنی بر نیامدنش مطرح شد در ساعات پایانی روز آخر، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی که از او به عنوان کاندیدای پوششی اصلاح طلبان یاد می کنند نیز در ساعات پایانی به وزارت کشور آمد و ثبت نام کرد. نکته مهم اما عدم حضور سعید جلیلی در انتخابات بود که گمانه زنی های روز چهارم را تایید کرد.

یک نکته

- طی این مدت 1636 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبتنام کردند که حاکی از ضعف در قوانین است که حتی مراجع عظام تقلید نیز ازاین وضعیت انتقاد کردند. این مهم ضرورت اصلاح قوانین ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را یادآوری می کند، امری که به گفته کدخدایی در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

https://shoma-weekly.ir/1fx2PX