مجلس

منبع تامین سبد کالا برای مجلس روشن نیست

شعارهایی که دولت می‌دهد شعارهای خوبی است، اما این شعار‌ها تا عمل و نتیجه آنکه مردم بتوانند احساس کنند، فاصله بسیار است.
سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد نرخ تورم پیش بینی شده توسط دولت یازدهم تا پایان سال آینده اظهار داشت: شعارهایی که دولت میدهد شعارهای خوبی است، اما این شعارها تا عمل و نتیجه آنکه مردم بتوانند احساس کنند، فاصله بسیار است.

وی افزود: در خصوص بحث تورم با توجه به اینکه آقای نوبخت و برخی مسئولین وعده میدهند که ما تا پایان سال آینده کاهش چشمگیری در نرخ تورم خواهیم داشت و به ۲۵ درصد خواهد رسید، به نظر من این یک شعار خوشبینانهای هست که توسط دولت مطرح شده است و تا عمل فاصله بسیار است.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: قرار است که فاز دوم هدفمندی یارانهها اجرا شود و براساس آن قیمتهای حاملهای انرژی افزایش پیدا کند -این خبری است که وزیر اقتصاد در رسانهها اعلام کرد- قطعا با افزایش قیمت حاملهای انرژی ما شاهد کاهش تورم نیستیم، ما شاهد افزایش تورم آن هم افزایش چشمگیر هستیم.

وی یادآور شد: وقتی بنزین و حاملهای انرژی دیگر، قیمتش افزایش پیدا میکند قطعا تورم افزایش پیدا میکند و ما کاهشی نخواهیم داشت. ولی اینکه در شعار اعلام میکنند که نرخ تورم تا ۲۵ درصد و یا کمتر از آن میشود، این نگاه خوشبینانه برای دلخوش کردن مردم است و واقع بینانه نیست.

همچنین موسوی با بیان آنکه ارایه سبد کالای خانوارها به مردم محل قانونی ندارد تصریح کرد: دولت در اجرای هدفمند شدن یارانهها در‌‌ همان فاز اول و پرداخت یارانه نقدی، همواره هم دولت قبل و هم دولت فعلی اعلام میکنند که ما ماهیانه هزار میلیارد برای پرداخت یارانه نقدی کمبود داریم. یعنی دولت در کل سال ۴۱ هزار میلیارد باید پرداخت کند، اما معتقد است که ماهیانه هزار میلیارد کمبود دارند، این بدین معناست که در طول یکسال ۱۲هزار میلیارد کمبود دارند.

وی با توصیف این موضوع متذکر شد: دولت که میخواهد سبد کالا پرداخت کند با اقلامی که اعلام کرده است، برآورد هرسبد کالا حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان برای هرخانوار است که باید هزینه شود، واز طرفی با بیان خود دولت، این سبد کالا ۲۲ میلیون خانوار را شامل میشود! این یک هزینه گزافی را میخواهد که دولت با وجود آن کمبود بودجه در پرداخت یارانه نقدی دارد از کجا میتواند این مبلغ را پرداخت کند؟

نماینده مردم فلاورجان تصریح کرد: نکتهای دیگر اینکه محل قانونی پرداخت این سبد کالا کجاست؟ یعنی در کجا مصوب شده است و یا چه کسی مصوب کرده که این سبد کالا باید پرداخت شود؟ در اینکه مردم نیازمند هستند و باید پرداخت شود شکی نیست، ولی اینکه از کجا پراخت شود و در کجا این قانون مصوب شده است جای تردید وجود دارد، با توجه به اینکه دولت خود را دولتی قانونمند و مجری قانون معرفی کرده است، جایگاه قانونی این مسئله را برای ملت و مجلس روشن کند.

موسوی در پاسخ به این سئوال که آیا دیپلماسی دولت در روند تسهیل معیشت مردم موثر بوده است یا خیر؟ اظهار داشت: البته دولت تلاش میکند هم بحث هستهای را حل وفصل کند و هم ارتباط موثر با برخی از کشورها برقرار کند، تا بتواند در بحث دیپلماسی خارجی به نتیجه برسد، جای تشکر دارد. اما اینکه بگوییم این روند تاثیر چشمگیری و یا قابل ملاحظهای در معیشت مردم این بحث مذاکرات ژنو داشته است، حقیقتا چیزی احساس نمیشود.

وی افزود: آنچه که امروز در سفره مردم است و مردم روزانه با آن سر و کار دارند، در این روزهای اخیر در حال افزایش بوده و ما کاهشی را ندیدیم. یعنی با تغییر دولت در معیشت مردم و آنچه که در سفره مردم هست، تغییری حاصل نشده که این با شعار دولت و با وعدهها و امیدهایی که در بین مردم ایجاد کرد منافات دارد.
https://shoma-weekly.ir/uFC2uv