مجلس

مناقشه جایگزین همدلی

نمایندگان مجلس روز یکشنبه با یک فوریت طرح توقف هدفمندی یارانه ها را تصویب کردند. طرحی که در صورت تصویب نهایی مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه ها در حال حاضر متوقف خواهد شد.
سمیه عظیمی_ نمایندگان مجلس روز یکشنبه با یک فوریت طرح توقف هدفمندی یارانه ها را تصویب کردند. طرحی که در صورت تصویب نهایی مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه ها در حال حاضر متوقف خواهد شد.
طراحان در تشریح این طرح که به امضای 28 نماینده مجلس رسیده آورده اند: در سال جاری به دلایل متعدد فشار قیمتی بالایی متوجه جامعه شده است. در جهت جلوگیری از افزایش قیمت ها بر شاخص های قیمت کالا و خدمات ضروری است مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها برای جلوگیری از افزایش قیمت ها و پرداخت ها در سال جاری اجرا نشود.
بدین منظور ضروری است موارد مربوط به هدفمند کردن یارانه ها در بودجه سال 1391 اصلاح تا با جلوگیری از افزایش قیمت فرآورده ها مانع از فشار بیشتر برجامعه شود.
این طرح به نحوی اجرا گردد که هر نوع افزایش قیمت فر آورده های نفتی و سایر موارد مطرح بر قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال 1391 ممنوع شود تا باعث کاهش فشار بر مردم و اقشار آسیب پذیر گردد و از ادامه تورم لجام گسیخته حاصل از عدم اجرای صحیح و آغازین قانون هدفمند کردن یارانه ها جلوگیری بعمل آید.
طرح توقف هدمندی یارانه ها که از سوی غلامرضا مصباحی مقدم به مجلس ارائه شده شامل مواردی همچون استقراض 9  هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی و برداشت 3 هزار میلیارد تومانی ناشی از تبدیل فروش نفت است.
مصباحی مقدم در تشریح طرح خود گفت که در حال حاضر در شرایطی هستیم که نرخ تورم و ارز درحال رشد است و این موضوع موجبات نگرانی شدید مردم را در پی داشته است.
البته این طرح با مخالفت برخی نمایندگان هم همراه بود؛ جواد کریمی قدوسی با بیان اینکه با مدیریت درست و توان خوبی که برای سرمایه گذاری در بخش های انرژی وجود دارد فضای اشتغال و رشد قابل توجهی در مسائل اقتصادی کشور به وجود می آید گفت: باید طرح هدفمندی ادامه پیدا کند؛ مشکل اصلی نبود همدلی بین دستگاه های مختلف و ارگان های تصمیم گیر است.
اما تصویب یک فوریت توقف طرح هدفمندی در مجلس از منظر برخی کارشناسان اقتصادی جلوه دیگری داشت؛  برخی از این کارشناسان معتقدند که این طرح از نظر زمان اجرا و ابزار واهداف مدنظر از کارایی لازم برخوردار نیست.
این کارشناسان بر این باورند که با گذشت نیمی از سال و عدم اجرای مفاد قانون هدفمندی در قالب بودجه 91 این اقدام نمایندگان تاثیر چندانی بر نرخ تورم و افزایش آن نخواهد داشت.
در این میان رئیس شورای رقابت از جمله کارشناسانی بود که از توقف اجرای طرح هدفمندی انتقاد کرد و گفت: فاز دوم هدفمندی باید در چارچوب اصول اقتصادی و زیر نظر کارشناسان اجرا شود و توقف آن اشتباه بزرگی است.
پژویان معتقد است که در شرایط کنونی کشور که با مشکلاتی همچون تحریم ها روبروییم نیازمند افزایش فضای رقابت و کارایی در اقتصاد هستیم.
پس از مطرح شدن این طرح در مجلس و موافقت نمایندگان با یک فوریت اجرای آن؛ لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد که دولت با این طرح مخالف است.
وی تصریح کرد که این نظر نمایندگان مجلس باید با لایحه مطرح و به دولت ارائه شود تا دولت در این زمینه با همکاری و هم‌اندیشی نمایندگان مجلس در مورد آن تصمیم‌گیری کند لذا در حال حاضر دولت با طرح یک فوریتی مجلس در خصوص توقف اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها مخالف است.
پس از سخنان فروزنده کمیته مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شد تا مساله به صورت دقیق تر و کارشناسی بررسی شود.
به همین دلیل صبح امروز علی اصغر زارعی از توقف پیگیری این طرح در مجلس خبرداد و اظهارداشت: طرح اصلاح قانون هدفمندی مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت اما با مطرح شدن بحث کمیته مشترک مجلس و دولت فعلا ما منتظر عملکرد این کمیته و نتیجه آن هستیم.
زارعی هدف مجلس از طرح چنین مساله ای را برداشتن مشکلات پیش پای دولت عنوان کرد و گفت: اگر با این کمیته مشترک مشکلی که پیش رو است حل نشود طرح توقف هدفمندی به صحن علنی می رود.
این اخبار طی دو روز گذشته در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد در شرایط کنونی نیازمند هم اندیشی بیشتر مسئولین اجرایی و قانون گذاری کشور هستیم.
 تشکیل کمیته یا کارگروه های مشترک بین دولت و مجلس برای حل و فصل مسائل مختلف در همه زمان ها وجودداشته و به حل بسیاری از مسائل کمک کرده است؛ مساله ای که با توجه به تورم لجام گسیخته، بی ثباتی نرخ ارز، گرانی و فشارهای تحریم بیش از هر زمان دیگری درحوزه مسائل اقتصادی ضروری می نماید.
 اما متاسفانه طی ماه های اخیر مناقشه به جای همکاری و چاره اندیشی بین مسئولان قوت گرفته و هر روز به دلیلی هرچند کم اهمیت این مناقشه پررنگ تر از قبل می شود

https://shoma-weekly.ir/qzBA83