ویژه

منافع مشترک ایران و چین هم‌افزایی بیشتر را ضروری کرده است

ما ظرفیت‌های چین را برای توسعه روابط با کشورمان مفید و مطمئن می‌دانیم و هنوز هم اعتمادی به غربی‌ها برای ورود به عرصه اقتصادی کشورمان نداریم. معتقدیم قطعنامه‌ای که اخیرا شورای امنیت صادر کرده در رابطه با مسائل هسته‌ای ایران حداقل تا 10 سال دیگر ابهام در توسعه روابط اقتصادی ما با غرب حفظ خواهد کرد
حمیدرضا ترقی رئیس مرکز امور بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی در دیدار با هیئت اعزامی حزب حاکم چین گفت: روابط دو هزار ساله بین چین و ایران در تاریخ جاده ابریشم همیشه همراه با تعامل دو جانبه، دوستی مودت و همزیستی و همافزایی و منافع مشترک بوده است.

ترقی افزود: روابط بین دو کشور در واقع 2 هزار ساله است و از روابط بین دو دولت تقریبا بیش از 40 سال میگذرد و روابط بین دو حزب وارد دوازدهمین سالش شده است. در طول این مدتی که تعاملات بین دو حزب صورت گرفته ما شاهد تعاملات بسیار صمیمانه، موثر و مفیدی بین دو طرف بودیم که هم موجب تحکیم روابط دو حزب شده و هم موجب توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور.

وی خاطرنشان ساخت: سالها پیش که مذاکره میکردیم در جلساتمان امیدوار بودیم که تعاملات اقتصادی بین دو کشور به 50 میلیارد برسد ولی الان از 52 میلیارد گذشته و ما آرزوی 100 میلیارد دلار را در آینده داریم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه یادآور شد: از تجربیات چین در امور کشورداری به ویژه رشد و توسعه اقتصادی استفاده کردیم و در موضوعات مورد علاقه دو طرف تعاملات و مشورتهای خوبی داشتیم. تلاش دو حزب در ایجاد فرصتهای جدید سیاسی و فرهنگی و اقتصادی برای توسعه و تحکیم دو کشور را خوب ارزیابی میکنیم.اگرچه از بعضی از این فرصتها، دولتهای ما ممکن است استفادههای لازم را نکرده باشند؛ ولی تلاش ما تلاش موفقی بود.ترقی همچنین افزود: خیلی امیدوار بودیم که سفر ریاست جمهوری خلق چین به ایران در بهار امسال اتفاق میافتاد چون این سفر تحول عظیمی را در روابط ایران و چین خصوصا در آستانه توافق هستهای بوجود میآورد؛ ولی متاسفانه این سفر انجام نشد و فرصتی طلایی در شرایط کنونی به نظر ما از دست رفت. من معتقدم باید دو حزب در شناخت این فرصتها و منعکس کردنش به مسئولان بلندپایه دو کشور تلاش جدی داشته باشند.رئیس مرکز امور بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه سخنان خود با هیئت چینی به بیان مهمترین نکات در روابط بین دو کشور اشاره کرد. که اولین موضوع آن بحث توافق هستهای بود.

توافق هستهای

ترقی در رابطه با توافق هسته ای گفت: نسبت به این توافق معتقد هستیم که توافق وین اگر چه حداقل خواستههای ما است؛ ولی دستاورد مهمی برای ایران محسوب میشود. چون توانستیم بخشی از دستاورد هستهای و تداوم فعالیتهای هستهای خودمان را حفظ کرده و ساختار تحریمهای شورای امنیت را تخریب کنیم. این در شرایطی است که همچنان توانستهایم روحیه ضد استکباری و ضد یکجانبهگراییمان را نسبتبه آمریکا حفظ کنیم.

وی با تشکر از مواضع حمایتی حزب حاکم چین از ایران اظهار داشت: جا دارد که از همکاری دولت و حزب حاکم خلق چین در روند مذاکرات به سهم خودمان تشکر کنیم. امیدواریم همکاریهای دو کشور در اجرای توافق وین بهویژه در رابطه با آنچه که در توافق ذکر شده و همکاری بیشتر هستهای بین ایران و چین را فراهم کرده در چند ماه آینده با درایت اجرای آن شروع شود.

ترقی با اعلام اینکه غرب و آمریکا مصمم بودند که صنعت هستهای ما را بهطور کامل نابود کنند و با هدف نابودی این صنعت مذاکرات را دنبال کردند،گفت: اما ما توانستیم هم
6
هزار سانتریفیوژ را حفظ کنیم هم فعالیت تحقیقاتیمان را ادامه بدهیم و هم در رابطه با ادامه ساخت و فعالیت راکتور آب سنگین اراک غرب را وادار به تسلیم کنیم.

وی افزود: قطعا از این بحران ما تا چند ماه آینده عبور خواهیم کرد و آنچه که مهم است مسائل بعد از این توافق به لحاظ اقتصادی و به لحاظ سیاسی و منطقهای است. به اعتقاد ما فرصت اقتصادی و سیاسی که در حال پدیدآمدن بعد از توافق است شناخت و بهرهگیری از آن بسیار مهم است. همان طور که شاهد هستید سیل شتابان هیئتهای اروپایی و غربی به ایران آغاز شده تا بلکه بتوانند بازار اقتصادی کشور ما را تصاحب کنند و فضای کشور را برای کشورهای شرقی بهویژه چین و روسیه تنگتر کنند البته ما همان طور که در موضعگیری همین هفته دبیرکلمان با صراحت اعلام کردیم پیشگامان تحریم ایران نباید پاداش بگیرند.

رئیس مرکز امور بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان ساخت: موضع حزب ما این است که کسانی که در تحریم ایران نقش اصلی را ایفا میکردند، نباید امروز پیشگام باشند برای گرفتن فرصتهای اقتصادی آینده کشورمان و اعتقادمان بر این است که کسانی که در دوران سخت تحریم ما را کمک کردند و یار ما بودند اینها در توسعه روابط اقتصادی اولویت دارند؛ به همین خاطر است که معتقدیم تاخیر در سفر ریاست محترم جمهوری خلق چین به ایران در واقع ممکن است موجب ازدسترفتن این فرصت مهم در ایران باشد. البته دیدارهای متعدد رئیسجمهور کشورمان با ریاست محترم جمهور چین در طی این مدت که رکورد تقریبا سالهای گذشته را شکسته بسیاری از این مسائل را حل کرده است.

ترقی ادامه داد: به هر حال ما هم ظرفیتهای چین را برای توسعه روابط با کشورمان مفید و مطمئن میدانیم و هنوز هم اعتمادی به غربیها برای ورود به عرصه اقتصادی کشورمان نداریم. معتقدیم قطعنامهای که اخیرا شورای امنیت صادر کرده در رابطه با مسائل هستهای ایران حداقل تا 10 سال دیگر ابهام در توسعه روابط اقتصادی ما با غرب حفظ خواهد کرد.

خطر افراطیگری و تروریسم

مبارزه با تروریسم دومین نکته ای بودکه رئیس مرکز امور بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی در دیدار با مهمانان چینی خود به آن پرداخت. وی در این زمینه گفت: مستندات فراوانی داریم که تشکیل و شکلگیری گروههای افراطی مذهبی و تروریست از قبیل القاعده و طالبان و اخیرا داعش توسط آمریکا و انگلیس و اسرائیل و با حمایت پشتیبانی عربستان و ترکیه و قطر صورت گرفته است. هدف اصلی ایجاد این گروههای تروریستی و افراطی در منطقه ما در درجه اول بدنامکردن اسلام سیاسی یا اسلام قادر به حکومت و اداره کشور است. ترقی افزود: غربیها به دنبال این هستند که با ایجاد این نوع گروهها تفرقه و تشتت و درگیری و هرزدادن امکانات اقتصادی بین ملتهای اسلامی را افزایش دهند. غربیها میترسند از اینکه کشورهای اسلامی به یک تمدن بزرگ اسلامی دیگری در این تاریخ دست پیدا کنند و تلاش میکنند با ایجاد این نوع درگیریها و مشغولکردن مسلمانان به خودشان در واقع مانع تحقق یک تمدن نوین اسلامی شوند.آنها چون کالای دیگری برای فروش به ملتهای اسلامی منطقه ندارند، میخواهند بازار فروش اسلحه برای خودشان به وجود بیاورند. سیل فروش اسلحههای آمریکا و غربی به کشورهای منطقه بیانگر همین حقیقت است؛ بنابراین اگر منطقه همچنان درگیر این ناامنی باشد بازار مصرف بیش از 200 میلیون نفری جمعیت منطقه از کالاهای حتی چینی هم محروم خواهد شد. وی ادامه داد: آنچه میتواند اهداف چین را در توسعه اقتصادی و همچنین اهداف جاده ابریشم جدید محقق کند، حفظ امنیت و آرامش در این منطقه مهم استراتژیک است؛ لذا اگر تحلیل دقیق و واقعبینانهای نسبتبه شرایط منطقه ما داشته باشیم ایجاب میکند که چین نقش مهمتر و اثرگذارتر در حفظ امنیت و ثبات در این منطقه ایفا کند. از طرف دیگر احساس خطر و نگرانی ما از سرایت این افراطیگری تروریسم به کشورهای آسیای جنوب شرقی است تردیدی نداریم که غربیها نمیخواهند آسیا به قدرتی جهانی تبدیل شود و راه جلوگیری از تبدیلشدن آسیا به یک قدرت سیاسی و بینالمللی این است که این نوع کشمکشها و درگیریها را از غرب تا شرق آسیا گسترش بدهند. امروز گروه تروریستی افراطی داعش به افغانستان و مرز چین نزدیک شده و عدم هوشیاری و غفلت از رشد این جریان تروریستی میتواند زمینه نفوذ اینها به استانهای غربی چین را که مسلماننشین هستند، به وجود بیاورد. لذا ایجاب میکند سیاستهای پیشگیرانهای را هم در کشورهای همجوار چین و هم در داخل چین در رابطه با این نوع گروههای افراطی و تروریستی پیشبینی کنیم.

تذکر در رابطه با برخورد با مسلمانان چین

رئیس مرکز امور بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه سخنان خود با تذکر به مسئولان چینی در رابطه با برخورد با مسلمانان این کشور گفت: حضور جدی چین در افغانستان در فعالیتهای اقتصادی و توسعهای بسیار مفید است و کمککردن به دولت افغانستان برای اینکه بتواند سریعتر رفاه و آسایش را برای مردم کشورش فراهم کند بسیار مفید خواهد بود؛ اما در داخل چین جلوگیری از تحریک مسلمانان منطقه بهوسیله عوامل افراطی هم نقش بسیار مهمی در پیشگیری از رشد افراطیگری در داخل چین و مسلمانان چین خواهد داشت.برای مثال ما شنیدیم در ماه رمضان امسال در مناطق مسلماننشین، جشن مشروب خواری برگزار شده و بدین وسیله احساسات مسلمانان منطقه سین چیانگ را تحریک کرده بودند. این نوع موضوعات به نظر میرسد توسط مسئولین اداره اقوام چین با دقت و هوشیاری بیشتری مورد ملاحظه قرار بگیرد که زمینه تحریک مسلمانان را فراهم نکند.

جاده ابریشم جدید

موضوع دیگری که ترقی به آن اشاره کرد موضوع جاده ابریشم جدید بود. وی در این زمینه تاکید کرد: همان طور تاریخ جاده ابریشم، دو هزار ساله است که درواقع در آن مقطع و زمان بهمنظور گسترش رابطه و تفاهم سیاسی و اقتصادی بین کشورهای مسیر جاده ابریشم شکل گرفته است. نقش ایران در این جاده در طول این تاریخ کاملا پررنگ و مشخص بوده است و لذا معتقد هستیم که جاده ابریشم بدون ایران بر اساس تاریخ گذشته خودش و تاریخ آسیا نبوده و با تاریخ ایران کاملا گره خورده است.

رئیس مرکز امور بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی با ابراز امیدواری بر نقش پررنگتر ایران در این جاده اظهار داشت: در سفر قبلی که به چین داشتیم مسئولین جاده ابریشم توضیحاتی دادند و بررسیهایی که انجام دادیم به نظر میرسد که در دو مسیر جدیدی که برای این جاده در نظر گرفته شده نقش ایران و موقعیت ایران کمرنگتر از گذشته شده است. امیدوار هستیم که این کمرنگشدن بیشتر ناشی از سیاستهای تحریم غرب علیه جمهوری اسلامی و بهصورت تاکتیک و موقتی اتخاذ شده باشد و امیدوار هستیم که در موقعیت بعد از توافق این دیدگاه اصلاح شود و نقش ایران در این جاده و کمربند پررنگتر شود و امیدوار هستیم که حقوق معنوی و تمدنی ایران در این جاده حتما مورد توجه و دقت مسئولین جدید چین قرار داشته باشد.

وی افزود: البته مطلع شدیم که کشورهای عربی بهویژه عربستان از این دکترین حمایت جدی نکردند؛ به همین دلیل ما معتقد هستیم که اهداف این طرح در واقع این است که همکاری، صلح، آزاداندیشی و آموختن از همدیگر منافع مشترک برد برد را در بین این کشورها دنبال کند و میتواند برای رشد و توسعه همه این کشورها مفید باشد. امیدوار هستیم که همکاری کشورها در مسیر این جاده و کمربند موجب ایجاد همکاری گسترده در آسیا و تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی قابل رقابت در عرصه بینالمللی شود. ما همکاری بین دو حزب را در توسعه روابط بین احزاب آسیا بهویژه از طریق آی کپ ضرورتی اجتنابناپذیر میدانیم.

رئیس مرکز امور بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه گفت: علاقهمند هستیم که همکاری دو حزب در آی کپ بهصورت عملی بیشتر از گذشته شود و با توجه به ارتباطاتی که به حزب کارگر شمالی داریم و مدتی از این تعاملاتمان میگذرد علاقهمند هستیم، شما که همسایه کشور کره شمالی هستید در زمینه کمک به مردم آن کشور بهویژه در زمینه مشکلات کشاورزی و خودکفایی برنامهریزی برای کمک به آنها را در برنامههای خودتان قرار دهید.

وی همچنین در رابطه با حزب حاکم کره شمالی و لزوم کمک به این کشور تاکید کرد: ما در مذاکراتی که با آنها داشتیم مطلع شدیم بهدلیل تحریمهای شدیدی که علیه آنها به وجود آمده هم وضعیت مردم کره به لحاظ اقتصادی بسیار نامناسب است هم برای توسعه گلخانههای کشاورزیشان نیازمند پلاستیک و اقلام متعددی هستند که چون راهمان خیلی دور است نتوانستیم این کمکها را انجام دهیم. اگر این امکان برای شما وجود داشته باشد خوب است که ما این هماهنگی را بین 3 حزب مؤتلفه حزب حاکم چین و همچنین حزب کارگران کره فراهم کنیم.

https://shoma-weekly.ir/Pb14Zk