جامعه

منافعشان در تضاد با منافع مردم است

روزنامه آرمان ملی در گفت‌وگو با تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس به آسیب‌شناسی وقایع اخیر پرداخته و در مطلبی با عنوان «محدود کردن فضای مجازی گستره اعتراضات را بیشتر کرد» نوشته است: “هنگامی‌که اینترنت و فضای مجازی را محدود کردند کسانی که در این فضا فعالیت اقتصادی و علمی می‌کردند نیز با مانع مواجه شدند و به همین دلیل سیاسی شدند. به همین دلیل نیز از زمانی که فضای مجازی محدود شد مکان اعتراضات تغییر کرده و گستره بیشتری پیدا کرد. اگرچه در روزهای ابتدایی مراکز شهرها محل اعتراض بود اما پس از مدتی به محله‌ها و مناطق شرق و غرب در تهران کشیده شد.”

این سخنان در حالی مطرح می شود که در کشورهایی همچون آمریکا، چین و روسیه که به عنوان ابرقدرت های سایبری در دنیا شناخته می شوند مجموعه‌ای از اقدامات ایجابی و سلبی مثل رعایت قوانین و هنجارهای کشور، وضع مالیات ، فیلترینگ و... را در دستور کار حکومت های خود قرار داده اند

این در حالی است که وقتی کشور ما آن هم در شرایط امنیتی تنها یکی از اقدامات مزبور را انجام می دهد(آن هم نه قطعی اینترنت بلکه کاهش سرعت آن )، هجمه‌ها، تخریب‌ها و جیغ‌های بنفش بلندمی‌شود که «می‌خواهند اینترنت را قطع کنند»، «می‌خواهند مانع ارتباط مردم با یکدیگر شوند»، «مخالف کسب‌وکار مردم هستند»، « مردم را محدود می کنند»،« مخالف آزادی هستند» و...

حقیقت آن است که جریان غرب گرا و ضد انقلاب از هرج‌ومرجی که به علت عدم وجود قوانین کافی و نظارت درست در فضای مجازی کشور وجود دارد نفع می برند. آنها که مدیریت فضای مجازی در راستای منافع کشور و مردم را در تعارض با منافع خود می‌بینند، با تکیه بر منابع ثروت و بوق‌های رسانه‌ای که در داخل و خارج از کشور در اختیار دارند، با برچسب زدن به جریان انقلابی و نظام اسلامی تمامی تلاش خود را به کار می برند تا هرج‌ومرج موجود را حفظ کرده و از آن در راستای منافع خود به کار ببرند، همانگونه که موسسه Graphika و «رصدخانه اینترنتی استانفورد» (Stanford Internet Observatory) اواخر ماه سپتامبر (مهرماه) ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات ارائه‌شده از سوی مدیران متا، اینستاگرام، توئیتر و فیس‌بوک پژوهشی را منتشر کردند . این پزوهش نشان می دهد که کارزار فشار علیه ایران در رسانه‌های اجتماعی از طریق ایجاد حساب‌های جعلی به وسیله ارکان اصلی ایالات متحده دنبال می‌شود تا با ارائه اطلاعات نادرست، فریب و حتی ترویج رویکردهای افراطی و انتساب آن به افراد وابسته به‌نظام، موجب بدبینی افکار عمومی به جمهوری اسلامی شوند.

به عنوان مثال در چنند هفته ی اخیر بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که با صدور یک مجوز عمومی به مشخص کردن برخی از مبادلاتی پرداخته که در حوزه تأمین اینترنت برای ایران از شمول تحریم‌ها معاف هستند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه آمریکایی، چهار مورد مشخص شده است که شامل معافیت‌های تحریمی شده‌اند.

معافیت‌های تحریمی به‌نفع اغتشاش‌گرانی صادر شده که به‌بهانه مرگ «مهسا امینی» اقدام به اخلال در امنیت ملی ایران و برهم زدن نظم عمومی کرده بودند.

مساله حمایت آمریکا از اغتشاش‌گران با اعلام معافیت‌های تحریمی در حالی صورت می‌گیرد که پس از آشوب‌های مربوط به ششم ژانویه، که با اعتراضات جمهوری‌خواهان نسبت به نتایج انتخابات 2020 همراه بود، محدودیت‌هایی گسترده متوجه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا شد و البته در شرایطی که هنوز رئیس جمهور بود و دوره کاری وی به پایان نرسیده بود اما به دلیل دعوت به آشوب، صفحات شخصی وی در فضای مجازی محدود شد.

یکی از این محدودیت‌ها، بسته شدن حساب کاربری ترامپ در شبکه اجتماعی توییتر بود، شبکه‌ای که به تصریح «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه وقت آمریکا در جریان ناآرامی‌های سال 1388، از آن برای هماهنگی اغتشاش استفاده می‌شد و آمریکایی‌ها نیز از این موضوع حمایت می‌کردند.

ترامپ در حالی از توییت کردن منع شد که در انتخابات 2020 حدود 74 میلیون رای آورده بود و صفحه توییتر او نیز بیش از 80 میلیون مخاطب داشت.

صفحه توییتر ترامپ، با وجود اینکه دو سال از وقایع ششم ژانویه گذشته و نامبرده احتمالا نامزد انتخابات 2024 هم خواهد بود، همچنان در حالت تعلیق به‌سر می‌برد.

اکنون هم با بررسی اغتشاشاتی که در ایران از سال 88 تا 1401 بروز کرده در می یابیم که میزان خشونت معترضان به صورت قابل توجه ای نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و این تجمعات اکثرا در شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان، مشهد و... صورت گرفته که محصول آموزش های اینستاگرامی است. با این بررسی متوجه می شویم که فوت مرحومه مهسا امینی تنها بهانه ای برای ضربه زدن جریان ضد انقلاب به اصل نظام است با این وجود جریان اصلاح طلب در زمین دشمن بازی کرده و به تکمیل کننده ی پازل آنها تبدیل شده اند.

همان گونه که م قام معظم رهبری در سخنرانی روز گذشته خود در مورد اغتشاشات اخیر فرمودند: " من به صراحت می‌گویم این اغتشاش‌ها و ناامنی‌ها، طراحی امریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود و حقوق بگیران آن‌ها و برخی از ایرانی‌های خائن در خارج به آن‌ها کمک کردند...در دنیا، اغتشاش‌های زیادی به‌وجود می‌آید و در اروپا و به خصوص فرانسه و پاریس هرچند وقت یک‌بار اغتشاش مفصلی به‌وجود می‌آید، اما آیا تاکنون شده است که رئیس‌جمهور امریکا، مجلس نمایندگان امریکا از اغتشاشگران حمایت کنند و بیانیه بدهند؟ آیا سابقه دارد که پیام بدهند و بگویند در کنار شما هستیم؟ آیا سابقه دارد رسانه‌های جمعی وابسته به سرمایه‌داری امریکا و مزدوران آن‌ها همانند برخی دولت‌های منطقه و از جمله سعودی‌ها از اغتشاشگران در این کشور‌ها حمایت کنند؟ و آیا سابقه دارد امریکایی‌ها اعلام کنند که ما فلان سخت‌افزار یا نرم‌افزار اینترنتی را در اختیار اغتشاشگران قرار می‌دهیم تا به راحتی ارتباط برقرار کنند؟ اما چنین حمایت‌هایی در ایران بار‌ها اتفاق افتاده است. پس چگونه است که برخی‌ها دست خارجی را نمی‌بینند و چگونه انسان هوشمند احساس نکند که در پشت این حوادث دست‌های دیگری در کار است."

https://shoma-weekly.ir/DmUQfF