مجلس

مناطق آزاد پاتوق واردات اجناس چینی شده است

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت:در مناطق آزاد محصولات داخلی صادرات شود و تنها اقلام مورد نیاز داخلی از این مبادی وارد کشور شده اما متاسفانه امروزه مناطق آزاد پاتوق واردات اجناس چینی به کشور به شمار می رود.
سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما، با تأکید بر مطلب فوق گفت: به اقتصاد باید با نگاه درون اما برونگر توجه کرد، چراکه برای پویا شدن اقتصاد ضروری است تا تمام توجهمان به اقتصاد درون باشد و جهت فروش محصولات داخلی بازارهای خارج را در اختیار خود بگیریم.

باستانی در ادامه به وجود منابع طبیعی و نیروی انسانی در کشور اشاره کرد: اگر علم و فناوری و دانشگاهها را جهت افزایش ارزش افزوده کالاها به خدمت منابع طبیعی درآوریم یقینا می توان بیان کرد به اقتصاد درون توجه داشته ایم وبه سمت بالندگی کشور حرکت کرده ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به داشتن ذخایر نفت و گاز باید در پتروشیمیها، نفت و مشتقات نفتی را به فرآورده تبدیل کرده و با افزایش ارزش افزوده، کالاها را از کشور صادر کنیم نه تنها متکی به فروش نفت خام باشیم و موادی و کالاهایی که توان تولید آن در داخل وجود دارد و همه آنها از نفت خام در پتروشیمی ها تولید میشود هزار برابر بیشتر از هزینه تولید آن در کشور از خارج وارد کنیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد: جایگاه علوم انسانی باید در دانشگاه تعریف شود و در دانشگاه ها ضرورت دارد که انسان کامل بر مبنای تعریفی که از انسان در دین و مذهب آورده شده تعریف شود تا بتوانیم انسان کامل را که با عقاید اسلامی تعلیم یافته را در اختیار کار بزرگی که می خواهیم در اقتصاد مقاومتی انجام دهیم به خدمت بگیریم.

به گفته نماینده مردم تربت حیدریه برای به پرواز در آوردن اقتصاد مقاومتی در کشور می بایست دوبال نیروی انسانی و منابع طبیعی را توامان به خدمت بگیریم.

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: برای صادرات و واردات باید دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزیر امورخارجه قرار گیرد و امروز ظریف نقشش را در این موضوع بسیار ضعیف عمل کرده است این در حالی است که در گذشته بعضا افرادی به عنوان رایزن اقتصادی، وزیرامور خارجه را در سفرهای بین المللی همراهی
می کردند؛ اما در حال حاضر جای رایزن اقتصادی در کنار وزیر امور خارجه خالی است.

وی افزود: دولت یازدهم جایگاه دیپلماسی دفاعی و اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی را تعریف نکرده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نقش بخش خصوصی در امر اقتصاد اشاره و بیان داشت: از آنجایی که اقتصاد ما عمدتا اقتصاد دولتی است همواره منتظر هستیم تا دولت اقداماتی را در بخش اقتصاد انجام دهد اما معتقدم تا بنگاهها اقتصادی و بخش خصوصی تا امر اقتصاد ورود پیدا نکنند اقتصاد پایداری نخواهیم داشت.

وی افزود: در همه کشورها، دولت تنها تسهیل کننده ایجاد روابط اقتصادی است و به محض اینکه کارهای اولیه دیپلماسی اقتصادی را انجام دادند پای خود را از اقتصاد بیرون می کشند تا بخش خصوصی وارد عمل شود.

به گفته باستانی قرار بود در مناطق آزاد محصولات داخلی صادر شود و تنها اقلام مورد نیاز داخلی از این مبادی وارد کشور شود اما متاسفانه امروزه مناطق آزاد پاتوق واردات اجناس چینی به کشور به شمار می رود.

وی در خاتمه به محرومیت زدایی برخی از مناطق کشور با ایجاد مناطق آزاد اشاره و بیان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که در برخی از مناطق آزاد هیچ یک از انتظارات برطرف نشده است حتی
محرومیت زدایی هم در این مناطق صورت نگرفته است و تنها یک سری از افراد در این مناطق شروع به کار کردند و سرمایه های هنگفتی را به جیب زدند.

https://shoma-weekly.ir/KIDCGQ