مجلس

منابع ما در پسابرجام نه‌تنها آزاد نشد بلکه به تاراج رفت

در عمل پسابرجامی با عنوان اقتصادی وجود ندارد، چون عمده بحث ما در پسابرجام برداشتن تحریم‌های اقتصادی و رفع محدودیت‌ها و موانع اقتصادی بوده است. تا الان نه‌تنها منابع آزاد شده مهمی نداشتیم بلکه شاهد تاراج‌هایی نیز بودیم که با هیچ یک از مفاهیم حقوق بین‌الملل سازگار نیست و برخی مواردی چون بوئینگ و مصوبات اخیر کنگره نقض برجام محسوب می‌شود.
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در بازخوانی توافقنامه هستهای گفت: برجام یک توافقی، با ابهامات و تناقضات زیاد است، برخی نگاهها کاملا منفی و سیاه نسبت به آن بوده و برخی آن را قراردادی ننگین و فاجعه بار میدانند و در نقطه مقابل برخی مدح و ثنای بی دلیل در مورد برجام دارند.

وی گفت: به خاطر داریم که مسئولان دولتی مرتب تأکید میکردند ما هیچ تعهد مهمی را نپذیرفتیم و تحریمها فورا برداشته شده و گشایش فوری ایجاد میشود و بر همین اساس بود که مصوبه مجلس تنظیم و تأکید شد. در صورتی که تعهد طرف مقابل فورا انجام شود ما محدودیتها را بپذیریم. اما در جریان توافق دیدیم که غرب درمجموع موفق شد که کارهای خود را پیش ببرد و به گفته خودشان توافقی تاریخی را به نتیجه برساند و هیچ امتیازی را به طرف ایرانی ندهد، و میبینیم که محدودیتهای غرب یا به تعبیر خودشان سازمان تحریم حفظ شده است.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر ادامه داد: معتقدم آینده برجام را میتوان بسته به رفتار و اقدامات طرفین دانست و اگر طرف مقابل مسیری را که کاندیداهای فعلی ریاست جمهوری آمریکا در موردش صحبت میکنند، ادامه دهند ما بهطور جد، به سمت توسعه فعالیتهای قبلی خود خواهیم رفت و زیر بار هیچ تعهدی نمیرویم؛ ولی اگر نقطه مقابل را پیش بگیرند و سخنان کاندیداهای آمریکایی فقط مصرف انتخاباتی داشته باشد و مسیر آنها بازگشت به توافق باشد میتوان گفت زمینه به سمت استفاده حداکثری از دستاوردهای هستهای خواهد بود.

فرهنگی در پایان تصریح کرد: در عمل پسابرجامی با عنوان اقتصادی وجود ندارد، چون عمده بحث ما در پسابرجام برداشتن تحریمهای اقتصادی و رفع محدودیتها و موانع اقتصادی بوده است. تا الان نهتنها منابع آزاد شده مهمی نداشتیم بلکه شاهد تاراجهایی نیز بودیم که با هیچ یک از مفاهیم حقوق بینالملل سازگار نیست و برخی مواردی چون بوئینگ و مصوبات اخیر کنگره نقض برجام محسوب میشود.

https://shoma-weekly.ir/Xgis2h