مجلس

ممنوعیت قراردادهای ریالی ضربه به صادرات است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اخیرا دولت بر اساس مصوبه ای قراردادهای ریالی ممنوع را ممنوع کرده که این امر موجب وارد آمدن ضربه به حوزه صادرات خواهد شد.
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در برنامه گفت وگوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص حذف دلار از سیستم مالی ایران، اظهار کرد: در واقع کسی با اصل موضوع حذف تدریجی یا کاهش نقش دلار در مراودات با کشورهای مختلف مخالفتی ندارد.

وی افزود: نه تنها اراده ای در مسئولان برای رسیدن به این هدف وجود ندارد بلکه شاهد هستیم کشورهایی که ریال ما را می پذیرند مصوبات دولتی موجب شده که به نوعی از طرف خود ما ارزش پولمان کاهش پیدا کند.

نماینده مردم کرمانشاه گفت: تقریبا حدود ۱۰ سال است که با قراردادهای ریالی به عراق و افغانستان کالا می فروشیم اما اخیرا دولت تصویب کرده که قراردادهای ریالی ممنوع است که به این امر به این معناست که خود ما ریال را قبول نداریم.

مصری ادامه داد: ما از قِبَل خود تحریمی های و ضربه های داخلی که صد برابر تحریم های خارجی بر اقتصاد ما اثرگذاری منفی دارد به کشور آسیب های زیادی را وارد کرده ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت وگو بیان کرد: در حال حاضر در شهر کرمانشاه چند واحد تجاری ما که با طرف عراقی سال های طولانی قرارداد داشته است رو به تعطیلی هستند و تقریبا هزار و ۳۰۰ نفر در هفته آینده در این شهر بیکار خواهند شد.

وی در اینباره توضیح داد: متاسفانه این امر هم موجب ازیاد شمار بیکاران شهر کرمانشاه شده و از طرف دیگر نیز باعث از دست دادن بازار عراق می شود که شاید هیچگاه نتوانیم دوباره این بازار را به دست بیاوریم.

مصری در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو تصریح کرد: از مسئولان می خواهیم که این گونه ممنوعیت این گونه قراردادها را لغو کنند تا در شرایط فعلی که بعضی از کشورها هنوز پذیرای پول کشور ما هستند بتوانیم اقتصاد را از بحران نجات دهیم.

https://shoma-weekly.ir/xoWbG1