مجلس

ملاحظات مجلس در تغییرات لایحه بودجه 92

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بعد از تحویل لایحه بودجه، بودجه در کمیسون های تخصصی بررسی شد. کمیسیون تلفیق با حضوراعضای کمیسیون برنامه و بودجه و دو نماینده از هر کمیسیون تشکیل شد. مجلس شورای اسلامی با ملاحظاتی تغییرات اساسی در این بودجه لحاظ کرد.
رجب رحمانی- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  بعد از تحویل لایحه بودجه، بودجه در کمیسون های تخصصی بررسی شد. کمیسیون تلفیق با حضوراعضای کمیسیون برنامه و بودجه و دو نماینده از هر کمیسیون تشکیل شد. مجلس شورای اسلامی با ملاحظاتی تغییرات اساسی در این بودجه لحاظ کرد.
دربحث اوراق مشارکت که در بودجه دولت وجود داشت، درآمد ناشی از آن را صرف بودجه های عمرانی و اشتغال زایی و جلوگیری از بیکاری در نظر گرفته شد که این امر یک مشخصه خوب برای صرف درآمدهای حاصل از فروش اوراق مشارکت بود.
در بخش هدفمندی یارانه ها مجلس در مصوبه ای، درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها را در سال 92 ، 50 هزار میلیارد تومان تعیین کرد که بر این اساس قیمت حامل های انرژی 38 درصد افزایش می یابد. در این رابطه دولت در لایحه بودجه پیشنهادی خود، درآمد هدفمندی یارانه ها را 120 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که کمیسیون تلفیق تنها 50 هزار میلیارد تومان آن را به تصویب رساند .
با این حساب در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مبلغ  45 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد البته برخی از نمایندگان نظرشان بر این بود که  به بعضی از دهکهای بالا مثلا دهکهای اول تا سوم را این مبلغ  پرداخت نشود و فقط به اقشار آسیب پذیر داده شود، که حاصل آن جمع بندی هایی شد که در این زمینه اختیار با دولت باشد و با رضایت مردم انجام شود .
همچنین مقرر شد از این درآمد 4هزار میلیارد تومان برای بخش تولید و صنعت و معدن و سهم دولت و 5 هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت هزینه شود که این گامی در راستای برنامه پنجم توسعه کشور است. در برنامه در نظر گرفته شده است تا هزینه های درمان را 30درصد مردم و 70درصد را دولت پرداخت کند .
در رابطه با صندوق توسعه ملی باید گفت که در زمان تاسیس این صندوق قرار شد که برخی در آمدهای نفتی  وارد این صندوق شود که در سال اول 20 درصد درآمد نفت وارد این صندوق شد . اما طبق مصوبه برنامه پنجم توسعه باید سالی 3 درصد اضافه  براین مبلغ شود و اکنون که سومین سال است، چیزی حدود 22 درصد از در آمد نفت و میعانات گازی باید داخل صندوق برود. بر این اساس مجلس 10درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی را مجوز داد تا دولت بتواند ارز را تبدیل به ریال کند و آن را به بخش صنعت، برای راه اندازی کارخانجات بخش خصوصی و10 درصد هم برای بخش کشاورزی، سیستم و شیوه های نوین کشاورزی و آبیاری در نظر گرفت .  
در این بودجه برای  پرداخت مطالبات کارگران به سازمان تامین اجتماعی کمک های خوبی ارائه و قرار شد که معوقه های سالهای گذشته باز نشستگان و کارمندان دولت پرداخت شود . همچنین برای کمیته امداد و اقشار آسیب پذیر اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد و مجلس در این راستا خوب عمل کرد. کمیته امداد و بهزیستی و زنان سرپرست خانوار و خانمهایی که سرپرست خانوار هستند مسوولین خانواده برعهده دارند به آنها توجه شد.
در بخش ایثارگران تا حدود زیادی، خانواده شهدا و رزمندگان و جانبازان و آزادگان مورد توجه قرار گرفت. امسال سهمیه رزمندگان را زیاد کردند و کسانی که 6 ماه سابقه داوطلبانه داشتند به آنها نیز توجه شد، زیرا عده ای از رزمندگان در جبهه حضور داشتند ، اما به دنبال مدرک و سندی دال حضورخود در جبهه نرفتند.  
 دررابطه با بهره بری از آبهای مرزی در بودجه مقرر شد تا وزارت نفت در میادین مشترکی با همسایگان چون  قطر عراق و فعالیت کند ونفت و گاز مشترک را خارج کند و فعالانه حضور یابد تا کشورهای همسایه یک طرفه ذی نفع نباشد که بدین طریق ازهدررفتن  میلیاردها تومان سرمایه  جلوگیری کردیم .
همچنین مجلس در مصوبه ای مقرر کرد که نرخ آب بهای شهری به ازای هر متر مکعب فروش آب 10 تومان افزایش پیدا کند و درآمد ناشی از آن جهت تامین آب روستایی هزینه شود .
برای شرکتها ملی گاز سراسر کشور حدود 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شد، که شرکتهای استانی با تضمین دولت و بانک مرکزی  بتوانند وام بگیرند ومیانگین هر استان حدود 100میلیارد تومان برای گازرسانی روستاها اقدامات لازم را انجام دهند .
برای شهرداری ها اعتبارات خوبی دیده شد، درواقع این نکات بسیار خوبی بود که در بودجه لحاظ شد. کمیسیون تلفیق دراین زمینه جلسات متعدی گذاشت و نمایندگان دیوان محاسبات حضور مستمر داشتند و نهایتا بودجه تصویب شد و بعد از تایید شورای نگهبان از اول تیرماه امسال لازم الاجراست .
                                                     


https://shoma-weekly.ir/sk29uN