جامعه

معجزه یک دم نوش در کنترل حساسیت فصلی

شاه‌تره حاوی ترکیبات مفیدی است که به درمان بسیاری بیماری‌های پوستی حاد از جمله اگزما و آکنه کمک می‌کند.

سینا مشرقی- دم‌کرده شاه تره از دوران گذشته برای بهبود بسیاری عوارض جسمانی کاربرد داشته است. دم نوش شاه‌تره از مخلوط یک تا دو قاشق برگ و گل خشک شده در یک فنجان آب‌جوش تهیه می‌شود. البته لازم است 10 تا 15 دقیقه به آن فرصت داد تا عصاره گیاه در آب حل شود. شاه‌تره حاوی ترکیبات مفیدی است که به درمان بسیاری بیماری‌های پوستی حاد از جمله اگزما و آکنه کمک می‌کند.
این نوشیدنی از قدیم شهرت زیادی در کمک به درمان بیماری‌های کبدی و کلیوی داشته و به همین دلیل در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سنگ کیسه صفرا از عوارضی است که این داروی گیاهی بسیار بر آن مؤثر بوده و به دفع آن کمک می‌کند.
اختلالات سوءهاضمه نیز از دیگر عوارضی است که با مصرف منظم دم نوش شاه‌تره بهبود پیدا می‌کند. همچنین سکسکه و نفخ نیز به میزان قابل‌توجهی به دنبال مصرف این نوشیدنی برطرف می‌شود. خواص ضدالتهابی این دم‌کرده گیاهی سبب شده تا این نوع چای برای شست‌وشوی چشم‌ها نیز کاربرد فراوان داشته باشد. شست‌وشوی چشم‌ها با چای سرد شده شاه‌تره تأثیر به‌سزایی در بهبود کونژکتیویت یا التهاب ملتحمه چشم دارد. بسیاری ترکیبات مغذی موجود در این گیاه بر هضم و جذب موادغذایی اثر گذاشته و به همین دلیل به عنوان اشتهاآور گیاهی شهرت بسیاری دارد. از آنجا که گیاه شاه‌تره ادرارآور است، دم‌کرده آن تأثیر به‌سزایی در سم‌زدایی بدن دارد و مواد زائد را بخصوص از کبد دفع می‌کند.
قولنج یا کولیک صفراوی از عوارضی است که در اثر اسپاسم مجاری صفراوی و یا تشکیل سنگ در این بخش‌ها به‌وجود می‌آید و فرد را دچار دل‌درد، سردرد و حالت تهوع و استفراغ می‌کند. تحقیقات مختلف دم‌کرده شاه‌تره را به عنوان یک داروی گیاهی بسیار مفید برای کاهش این علائم شناخته است که تحمل دستگاه گوارش را نسبت به انواع موادغذایی افزایش می‌دهد. آلرژی و آسم نیز از دیگر عوارضی است که با مصرف منظم چای شاه‌تره به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. ترکیبات گیاهی این نوشیدنی، عروق خونی را متسع کرده و اثر مثبتی روی عضلات قلب دارد. افراد مبتلا به پرفشاری خون برای تنظیم فشار خون خود می‌توانند از این نوشیدنی بهره ببرند.

*کارشناس تغذیه


https://shoma-weekly.ir/4FyDgZ