ویژه

معتقد به اقناع مخالف بود نه اسکات

آقای عسکراولادی معتقد بودند اکثریت باید اقلیت را قانع کند نه آن که ساکت کند! و خودشان هم در این موضوع عامل بودند و دیگران را به این مهم ترغیب می کردند تا افراد نظرات خود را آزادانه بیان کنند.
امیر فارسی نژاد- اعتدال مرحوم آقای عسکراولادی ناشی از انصاف او بود، ایشان هیچ گاه از دایره انصاف خارج نشد و به تعبیر خودشان تلاش می کردند که در مسیر خدا قدم بردارد. ایشان نسبت به حزب پذیری متعصبانه پرهیز داشتند و معتقد بودند حزب یک تکه از پازل نظام است، کاری را که انجام می دهیم باید در خدمت نظام باشد ،به یک انتخابات فکر نمی کردند و به دنبال نتیجه گرایی در کوتاه مدت نبودند، یک چنین مدیری بودند ،این در حالی است که غالبا جوانها، نتیجهگرای کوتاه مدت هستند و در صورتی که کاری زود منتج به نتیجه نشود ممکن است منفعل شوند و فرمول هایش به هم بریزد، مرحوم آقای عسکراولادی دوراندیشی اش برای نظام بود و همین عامل بود که او را سیاستمداری منصف و معتدل جلوه می داد.

آقای عسکراولادی معتقد بودند اکثریت باید اقلیت را قانع کند نه آن که ساکت کند! و خودشان هم در این موضوع عامل بودند و دیگران را به این مهم ترغیب می کردند تا افراد نظرات خود را آزادانه بیان کنند. در حقیقت آقای عسکراولادی بحث اقناعی مبحث ساکت نکردن مخالف را همیشه دنبال می کرد ایشان دوست داشتند در مباحث مختلف به فرد مخالف وقت داده شود تا صحبت کند این بحث عمدتاً در تشکل های دیگر وجود ندارد و به نوعی خود سانسوری در بین اعضایشان ایجاد می شود. در خصوص نحوه انتقاد ایشان نیز باید بگویم مرحوم آقای عسکراولادی نقد منطقی ،مستدل و مودبانه میکردند، در هفتهنامه سه پاسخ این شاخصه را می بینید، ایشان در فرآیند نقادی هرگز عصبانی نمی شدند وپا از دایره انصاف خارج نمی گذاشتند. ما جوان ها اگر همین یک نکته را از ایشان یاد بگیریم که حتی اگر ناراحت می شویم، ناراحتی برای کار ورضای خدا باشد نه برای عدم رعایت سلیقه، برایمان درس بزرگی است. بسیاری از ناراحتی ها یمان برای این است که وقتی سلیقه مان اعمال نمی شود ناراحت می شویم در صورتی که استاد عسکراولادی این گونه نبودند ایشان تابع نظر جمع بودند حتی اگر این نظر با رأی ایشان در تضاد بود به طوری که وقتی در شورای مرکزی رأی گرفته می شد عین آن را عمل می کردند. مجموعه آداب معاشرت و رفتار مرحوم عسکراولادی در تشکیلات موجبات علاقه مندی برای خدمت بیشتر را زمینه سازی میکرد حتی سلام کردن حاج آقا با آن تواضع همیشگی ولبخندی آرام، پر از انرژی و نشاط بود ،رحمت الله علیه.

https://shoma-weekly.ir/60UzOy