ویژه

مشکلات فعلی نتیجه اتکا به شرق و غرب است

اگر خودمان را متکی به شرق، غرب، امریکا، اروپا و ایادی امریکا کنیم، روزگارمان همین می‌شود که الان داریم. ب
امیر زینلی - آمار بانک مرکزی از روند صعودی چکهای برگشتی نشان می دهد از نظر مبلغ ،‌ میزان برگشتی ها از حدود ۳.۵ درصد کل چک ها در سال ۸۵ در مرداد امسال به ۵.۵ درصد رسیده است. درصد چکهای برگشتی از کل چک ها از نظر تعداد هم در این مدت از 4 و نیم درصد به 12 و نیم درصد رسیده است. رشد چک های برگشتی به 16،1 درصد رسید. نکته مهمتر اینکه ارزش چک های برگشتی رشد 39،1 درصدی دارد. اما نکته مهم آن که اقتصاد غرق رکود چرا باید تعداد و ارزش چک های برگشتی اش بیشتر شود؟ به نظر می رسد تنها یک عامل وجود دارد. وابستگی اقتصاد به نتیجه مذاکرات! شاید فعالان اقتصادی امید واهی دارند. این که پس از تعیین نتیجه مذاکرات، اقتصاد ما پویا می شود. در این زمینه پای صحبت های سید اصغر رخ صفت عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نشسته ایم.

***

با توجه به رکود اقتصادی کشور علت افزایش آمار چکهای برگشتی را چه می دانید؟

به نظر میرسد مسئولیتش به دوش دولت است و دولت هم مسئولیت کارهای مملکتی و اقتصادی را به عهده دارد، اما الان تورم سبب شده است کسب و کار به رکود کشیده شود و گرفتاریها و مشکلات در پی آن به وجود میآید و چکها همه برمیگردند. این نابسامانی طبیعی است. دولت باید فکری در این باره بکند. بهترین راه این است که تولید را تقویت و مردم را تشویق و وادار به تولید کنند. در غیر این صورت همین مسائلی که الان هست ادامه خواهند داشت.

مشکلی که الان داریم این است که اقتصاد ما معطل نتیجه مذاکرات 1+5 است و یکسری از معاملات ما در انتظار این مذاکرات هستند و بسیاری از بلاتکلیفیهای اقتصادی تا آبان و آذر ماندهاند تا نتیجه مذاکرات معلوم شود. به نظر شما این قضیه درست است یا خیر؟

به نظر من ما ایرانیها و شیعهها متکی به خدا هستیم و اگر متکی به بهعلاوه 5، 6، 1 یا 7 باشیم ضرر کردهایم. اگر حرفها، سخنان و پیشنهادهای مقام معظم رهبری را پیگیری کنیم هیچ احتیاجی به 1+5 و شیطان بزرگ و ایادیاش نداریم. اگر متکی به خدا باشیم خدا هم کمک میکند و کارمان را راه میاندازد. تجربه‌‌مان نشان میدهد مملکت ما در هشت سال جنگ مقابل تمام شرق و غرب ایستاد و متکی به خدا و ظاهراً تنها بود. ایشان از همان ابتدا فرمودند حالا میخواهید بروید مذاکره کنید، ولی من به مذاکرات خوشبین نیستم، ولی به هر حال این وظیفه است که دنبال آن بروید. بعضی از مسئولین هم امیدوار بودند.

ما باید متکی به خداوند متعال باشیم و کارهایمان را درست انجام بدهیم و نتیجه را به خدا بسپاریم و خدا به ما کمک خواهد کرد.

به لحاظ اقتصادی، این وابستگی به نتیجه مذاکرات چه بلایی بر سر اقتصاد و تولیدمان خواهد آورد؟

همینی است که الان داریم میبینیم. اگر خودمان را متکی به شرق، غرب، امریکا، اروپا و ایادی امریکا کنیم، روزگارمان همین میشود که الان داریم. باید متکی به خدا و خودمان باشیم، همه امکانات و منابع را هم در اختیار داریم. ما بهترین منابع را در مملکت خودمان داریم. باید به آن حدی برسیم که کشورهای اطراف خودمان را تغذیه کنیم. اگر دستمان را به زانوی خودمان بگیریم و بلند شویم و متکی به خدا و خودمان باشیم، هیچ احتیاجی به کسی نداریم. اگر متکی به امریکا و شرق باشیم، هیچ فایدهای ندارد. اروپاییها و امریکاییها جرثومههای فسادی هستند که طالبان و داعشیها را به وجود آوردهاند و اینها تولههای امریکا و اروپا هستند. از تصمیماتی که برای کشورهای اسلامی دارند خبر ندارد که آیا میخواهند با داعش، دستپروردههای خودشان مبارزه کنند یا منابع سوریه و... را به یغما ببرند؟ اگر میخواستیم متکی به اینها باشیم همان سالهای اول جنگ همگی نابود شده بودیم. باید متکی به خدا، خودمان و پیرو فرمایشهای مقام معظم رهبری باشیم.

به فرض محال نتیجه مذاکرات مثبت باشد. به نظر شما اقتصادمان از رکود در میآید و پویا خواهد شد؟

به نظر من نتیجه مذاکرات مثبت نخواهد شد. مقام معظم رهبری فرمودند الان اگر مذاکرات هستهای به نتیجه برسد که نخواهد رسید، حقوق بشر یا مسائل دیگر را وسط میکشند و هر روز برای ملتهای اسلامی نقشه دارند، مخصوصاً ایران. استکبار جهانی برای ما هر روز در حال ریختن طرح، برنامه و نقشه است. به خود نظام جمهوری اسلامی کار دارند و به هستهای، حقوق بشر و موارد دیگر هیچ کاری ندارند و همه اینها دروغ است.

https://shoma-weekly.ir/WlvzSu