ویژه

مشکلات امروز ناشی از بخشی نگری است

نظام سیاسی کشورمان به نحوی است که هر 4 سال یک بار مردم با جمع‌بندی به یک فرد یا جریان رای می‌دهند؛ لذا انتخابات یک فرصت برای عموم مردم و خصوصا دانشجویان و نخبگان می‌باشد،که از دیدگاه‌های افراد و جریانات مختلف آشنا شوند و بهترین فرد و جریان را انتخاب کنند.
حیی آل اسحاق کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، امروز در اولین سلسه نشست تدبیر جمهور  که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با موضوع "دولت آینده و اقتصاد " صورت گرفت، گفت: نظام سیاسی  کشورمان به نحوی است که هر 4 سال یک بار مردم با جمع‌بندی به یک فرد یا جریان رای می‌دهند؛ لذا انتخابات یک فرصت برای عموم مردم و خصوصا دانشجویان و نخبگان می‌باشد،که از دیدگاه‌های افراد و جریانات مختلف آشنا شوند و بهترین فرد و جریان را انتخاب کنند.
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری تصریح کرد: برای شناخت باید مدل و الگو مشخص شود و اساسا شناخت به معنای ادراک است نه احساس. ادراک به معنای بررسی دلایل به وجود آمدن یک مسئله خاص است و تا زمانی که ادراک صورت نگیرد نمی‌شود مسائل را حل کرد.
وی افزود: کشور ما شرایط خاص دارد و برای حل مشکلات جامعه ، نیاز به مدلی  متناسب با فضای جمهوری اسلامی ایران است. در این فضا عواملی از خارج و داخل در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که بر کشور ما تاثیرگذار است.
آل اسحاق در ادامه گفت: در بودجه مصوب آمریکا، جمهوری اسلامی ایران اولین تهدید آمریکا بیان شده است و برای مقابله با ایران بودجه و ردیف خاص مشخص شده است و از 180 صفحه بودجه آمریکا 25 صفحه آن مربوط به ایران است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: همه کشورها نسبت به ما برنامه‌ریزی دارند و دولتی که می‌خواهد برنامه‌ریزی اقتصادی کند، باید نسبت به چیدمان جهانی اطلاع کامل داشته باشد.
وی افزود: آمریکایی‌ها از اول انقلاب تمام حوزه‌ها را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران امتحان کردند و به این نتیجه رسیدند که باید بر حوزه اقتصادی بیشتر تمرکز کنند.
آل اسحاق گفت: در حوزه داخلی ما بازیگران متعددی از جمله سیاست‌های اقتصادی دولت، مجلس، مردم، دانشگاهیان و غیره داریم. جدای از این ما از ارکان مختلفی برای جهت‌سازی از جمله قانون اساسی، نظام اسلامی، ولایت فقیه برخوردار هستیم که بر این اساس منافع حیاتی ما با منافع آرمانی‌مان منطبق شده است.
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه پیشرفت بدون عدالت را نمی‌خواهیم و این مدل، برنامه‌ریزی ویژه‌ای متناسب با ویژگی های بومی کشورمان را می‌طلبد، گفت: اقتصاد ما به دلیل بخشی‌نگری از آسیب‌هایی برخوردار است.
وی افزود: دولت های قبلی بحث پیشرفت محض را پیش کشیدند که باعث شکاف طبقاتی شد و دولت فعلی دنبال عدالت رفت که از طرف دیگر بازماند.ما باید به پیشرفت و عدالت به صورت توأمان توجه کنیم و مدل توسعه ما باید متناسب با ویژگی‌های کشورمان باشد.
آل اسحاق بیکاری، تورم، کسری بودجه، برهم خوردن نظام بانکی، بدهی دولت به بانک‌ها و بنگاه‌ها، مسئله فضای کسب و کار،چگونگی دخالت سیاست‌های پولی و مالی و برهم خوردن ساختارهای مدیریتی کشور را از چالش‌های اساسی اقتصاد کشور دانست که باید مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد.
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: ما اولین کشوری نیستیم که دچار این مشکلات هستیم.با آماده کردن بسترهای لازم می‌توانیم این مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم و از همه سرمایه‌های کشور استفاده کنیم و آنها را از دست ندهیم.
وی تصریح کرد: فتنه و ضد انقلاب نمی‌توانند در سیستم مدیریتی کشور باشند ولی باید از همه کسانی که به چارچوب نظام اعتقاد دارند استفاده کنند.
آل اسحاق گفت:حل مشکلات، نیازمند بسترهای اجتماعی و مدل‌های اقتصادی است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی باید دست دولت باشد و اجرا با مردم باشد، گفت: اصل 44 قانون اساسی باید به سرعت اجرا شود و منظور از حماسه اقتصادی یعنی هر آنچه در توان است باید توسط مردم به صورت کامل اجرا شود.خصوصی‌سازی باید به معنی حقیقی کلمه صورت گیرد و تولید در دست مردم باشد.
وی اصل سهام عدالت را اصلی درست دانست که با اشتباهات اجرایی همراه بود.
آل اسحاق همچنین افزود: اصل هدفمندی یارانه‌ها نیز بسیار قابل تقدیر است. بالاخره این دولت جرات کرد و تابو را شکست. منتها آن اهدافی که قرار بود به طور کامل اجرا نشد و جهت‌گیری‌ها متناسب با اهداف نبود.
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: یارانه‌ها را نباید قطع کرد و حتما باید ادامه داد ولی باید یک بازبینی اساسی صورت گیرد و به سمت تولید بیشتر سوق پیدا کند.
وی در پایان تصریح کرد: ما توان‌های بالقوه و سرمایه‌ های عظیم بسیار خوبی داریم  که الان بلا استفاده مانده است. ما می‌توانیم با تغییر بینش، تدبیر، همدلی، انضباط و استفاده از تمام توان داخلی مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

https://shoma-weekly.ir/tKpRDZ