مجلس

مسافران پاستور ، زیر ذره بین بهارستان نشینان

طبیعی است که هر کابینه دارای نقاط قوت و ضعفی است و این کابینه هم مستثنی از این مسئله نیست. این کابینه، نقاط قوت بسیار خوبی دارد به طوری که با برخی از این وزرای پیشنهادی آشنایی کامل دارم که دارای توانمندیهای زیادی هستند. در این چند روز نشستهای خوبی را با برخی از این دوستان داشته ایم که در مجموع، این نشستها مثبت بوده است .
پس از مراسم تحلیف دکتر روحانی آنچه که در رسانه ها داخلی به چشم می خورد بیان نظرات و دیدگاههای موافقان و مخالفان کابینه یازدهم بود. وزرای پیشنهادی دولت آقای روحانی در حالی معرفی شدند که وی در شعارهای انتخاباتیش دیدگاه فراجناحی و اعتدالی را مطرح کرده بود. در این میان آنچه حائز اهمیت است تحقیقات و بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با صلاحیت وزرای  پیشنهادی دولت یازدهم و پاسخگویی این افراد به دغدغه های نمایندگان مردم است؛ چرا که این افراد تا زمانی که نتوانند اعتماد نمایندگان را جلب کنند نمی توانند بر مسند وزارت تکیه زنند. از این رو نظر برخی از نمایندگان  را در خصوص وزرای پیشنهادی جویا شدیم.

     

 حسن پور: نقاط مثبت و منفی وزرای پیشنهادی با هم دیده شود

شهباز حسن پور عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با نقاط قوت و ضعف گزینه های پیشنهادی دولت یازدهم اظهار داشت: طبیعی است که هر کابینه دارای نقاط قوت و ضعفی است و این کابینه هم مستثنی از این مسئله نیست. این کابینه، نقاط  قوت بسیار خوبی دارد به طوری که با برخی از این وزرای پیشنهادی آشنایی کامل دارم که دارای توانمندیهای زیادی هستند. در این چند روز نشستهای خوبی را با برخی از این دوستان داشته ایم که در مجموع، این نشستها مثبت بوده است .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: البته در خصوص برخی از این گزینه های پیشنهادی ابهاماتی مطرح است که این ابهامات هم در حوزه مدیریت وهم از جهت دیدگاههایی است که این افراد نسبت برخی حوادث دارند. به نظر میرسد برخی از این وزرای پیشنهادی به جایگاه مجلس توجه ندارند و یا آن را درک نکرده اند و این مسئله از منظر برخی برخوردها،  کاملاً مشخص است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در رابطه با عملکرد مجلس در قبال کابینه یازدهم تصریح کرد: قطعاً مجلس در رابطه با رأی اعتماد این وزرا، در مرحله اول رضای خداوند متعال را درنظر می گیرد و در مرحله دوم به تکلیف و وظیفه خود عمل می کند و به دنبال آنکه چه کسی چه می گوید نیست وبه آن اهمیت نمی دهد.

وی اذعان کرد: عزم اکثریت نمایندگان این است که با دولت محترم حداکثر همیاری و همکاری را داشته باشند، و به وزرایی که داری  توانمندی و تخصص وتعهد کاری هستند و از توان بالایی برخوردارند، همچنین تعامل خوبی با مجلس دارند و جایگاه مجلس را می شناسند و می دانند مجلس از نظارت خود در دولت آینده نیزچشم پوشی نخواهد کرد و آن را اعمال می کند، قطعاً رأی بالایی خواهد داد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: طبیعی است نمایندگان نسبت به برخی وزرا که شناخت خوبی پیدا نکرده اند و تاکنون نشستی  نداشته اند، رأی متفاوتی دهند. البته در رابطه با بعضی از وزرا مسائلی مطرح است که با آنها در میان گذاشتیم  و نظراتشان را جویا شدیم.

وی در پاسخ به این که آیا در رای اعتماد شروط بیانیه فراکسیون اصولگرایان لحاظ خواهد شد، اظهار داشت: ملاک اصلی ما در هر تصمیمی فرمایشات مقام معظم رهبری است. معظم له  اشاره ای داشتند که برخی از افراد در دیدارهای خصوصی مطالبی را در رابطه با فتنه 88 می پذیرند اما در جلسات علنی و رسمی اعلام نمی کنند، اگر کسی رسمی اعلام کند، جمهوری اسلامی آغوش خود را برای همه ملت باز کرده است. مجلس هم در راستای فرمایش مقام معظم رهبری گام برمی دارد. نمایندگان با برخی از وزرای پیشنهادی که دارای شائبه بودند، مطالبی را در کمیسیون ها مطرح کردند و سؤال کردند، آنها نیز برخی از مسائل را تکذیب کردند و گاهی بعضی از موارد محکوم کردند. این امر برای برخی کفایت می کند و می پذیرند اما قطعاً میزان رأی افراد در مجلس فرق خواهد کرد.

 

 محسنی ثانی : دغدغه نمایندگان، تقید و التزام عملی است که در برخی افراد کابینه کمرنگ دیده شده است.

محسنی عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی نیز در این رابطه گفت: در مجموع کابینه معرفی شده از سوی جناب آقای دکتر روحانی از بعد تخصصی و تجربی مثبت ارزیابی می شود. تا حدودی ارتباط تحصیلی این افراد برای مسئولیتی که به آنها پیشنهاد شده، لحاظ گردیده است. به نظر می رسد رویکرد غالب کابینه رویکرد اعتدالی است، چنانچه آقای روحانی براین امر تأکید داشتند.

وی افزود: گزینه های پیشنهادی  کابینه یازدهم از نظر مسائل کاری و تجربی و تخصصی، هرچند ممکن است مدرک برخی افراد با حوزه مسوولیتی آنها ارتباطی نداشته باشد، ولی  تجربه این افراد در آن حوزه می تواند این ضعف را جبران کند. به طور کلی آقای روحانی از لحاظ ظرفیتهای کاری و تخصصی و تجربی، افراد با تجربه ای را در این زمینه  به خدمت گرفته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه گفتگوی خود با «شما» اذعان داشت: دغدغه ای که نمایندگان دراین زمینه دارند، تقید و التزام عملی است که در برخی افراد کمرنگ و ضعیف دیده شده است. مسائلی نظیر پایبندی به ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی و باورها و ایمانها در نظام جمهوری اسلامی است که احساس میشود در بعضی ازافراد پیشنهادی این مطلب ضعیف باشد. البته باید  منتظر ماند و دید  تا نمایندگان چگونه در این زمینه عمل می کنند.

 

 هاشمی : درچینش زیر مجموعه ها نیز باید اعتدال رعایت شود

همچنین سیدعنایت الله هاشمی نماینده سپیدان در این زمینه گفت: با توجه به شعار اعتدال آقای روحانی افرادی را که در کابینه پیشنهادی او هستند، برای یک جناح مشخص نیستند و افراد کابینه از بعد سیاسی افرادی هستند که رعایت اعتدال شده است و تک جناحی نیستند.

وی افزود: آنچه که در کابینه پیشنهادی متمایزاست بعد فنی و اقتصادی کابینه است که عموماً از افراد یک جناح مشخص تعیین شده اند! اما همین اندازه که رعایت انصاف شده و افرادی را معرفی کرده اند جای امیدواری است.

هاشمی تأکید کرد: در چینش زیر مجموعه ها نیز باید رعایت اعتدال باشد و نباید به صورت تک محوری  عمل کرد به خصوص بعد از اتخاذ رأی اعتماد از مجلس، توصیه می شود که همین روال ادامه داشته باشد تا رعایت اعتدال در همه زمینه ها لحاظ شود. وی در پایان خاطر نشان کرد:  قطعاً افرادی که در جریان فتنه فعال بودند مجلس این موارد را بررسی می کند و در مورد آنها اعمال نظر خواهد کرد
https://shoma-weekly.ir/NTduAS