مجلس

مساجد بزرگترین پایگاه ترویج سبک زندگی اسلامی

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: «مسجد» پایگاهی برای آموزش سبک زندگی اسلامی است که تمام افراد خانواده به آنجا می‌روند و در نهایت به الگوپذیری آنها از فضای مسجد منجر می‌شود.
لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در خصوص توجه به اهمیت تقویت بنیان خانواده به وسیله مسجد اظهار داشت: مسجد جایگاهی بسیار اثرگذار در تقویت بنیان خانواده دارد، مسجد جایی است که تمام افراد خانواده از کودک شیرخوار تا پدربزرگ و مادربزرگ، جوان و نوجوان همگی می‌توانند در مسجد حضور یابند و هیچ محدودیت سنی در آن وجود ندارد و این موضوع باعث همگرایی افراد خانواده می‌شود.

وی اظهار داشت: مصادیق فعالیت‌هایی که در مسجد مطرح می‌شود برای تمام خانواده بوده و اقامه نماز، موجب وحدت و همدلی است علاوه بر نماز، عبادت، شب‌های احیا، جشن‌ها و عزاداری‌ها و چه به عنوان پایگاهی برای کمک به مردم برای شناخت همسایگان و انجام انتخابات، کمک می‌کند تا خانواده‌ها در کنار یکدیگر در برنامه‌های مسجد شرکت کنند بنابراین مباحثی که در مسجد مطرح می‌شود موجب پیوند خانواده‌ها می‌شود.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی درباره نقش خانواده و مسجد در ترویج سبک زندگی اسلامی تصریح کرد: مسجد و خانواده با هم مرتبط هستند که زمان، سن و شرایط نمی‌شناسد و تعطیل‌بردار هم نیست، خانواده‌ها می‌توانند در آبادانی مسجد تأثیرگذار بوده، همچنین مسجد نیز می‌تواند بر سلامت روحی و روانی و جسمی خانواده‌ها اثر بسزایی داشته و این دو می‌توانند خدمات متقابلی نسبت به هم داشته باشند.

وی عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی در مساجد با بیان زیبا و معرفی الگوهای شایسته‌ای همچون پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) محقق خواهد شد. حضور در مساجد از گذشته با زندگی ایرانی‌ها پیوند داشته و شکل ایرانی ـ اسلامی به خود گرفته است و از این رو افرادی مانند گوهرشاد، مسجد وقف می‌کند و افرادی هم با وجود اینکه منزلی بسیار کوچک در اختیار دارند که باز هم همان را به عنوان مسجد وقف کرده‌اند.

افتخاری ادامه داد: بنابراین مخاطبان مسجد، همه افراد هستند و در ارائه الگوهای مناسب و مطالب آموزنده‌ای که در اسلام وجود دارد مسجد می‌تواند سبک زندگی اسلامی را به مردم بیاموزد از این رو مسجد، کلاسی است که تمام افراد خانواده به آنجا می‌روند و سبک زندگی اسلامی خویش را می‌توانند از آنجا فرا گرفته و در نهایت به الگوپذیری آنها از فضای مسجد منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه سطوح فعالیت‌های مساجد با هم متفاوت است، گفت: برخی از مساجد واقعاً به رسالت خویش به خوبی عمل می‌کنند؛ علاوه بر اینکه نماز ستون دین است، محور فعالیت‌های مسجد نیز محسوب می‌شود و به لحاظ زمان، مکان و محتوا و همچنین سایر اقدامات دیگری که انجام می‌شود از جمله گره‌گشایی کار مردم، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما برخی از مساجد به این مسائل توجه ندارند و صرف اقامه نماز آن هم در چند نوبت بلکه فقط هنگام نماز مغرب و عشا و با امام جماعتی که فعالیت زیادی ندارد بسنده می‌کنند بنابراین نوع فعالیت مساجد به این بستگی دارد که امام جماعت و متولیان مسجد زمینه را چگونه برای نمازگزاران فراهم می‌کنند آیا دارای فضایی با نشاط و پررنگ است یا عکس آن، فعالیت‌هایی ‌بی‌اثر، غیر محرک و بی‌روح دارند

https://shoma-weekly.ir/cvQ0no