جامعه

مردگان سیاسی و تلاش برای طرح نام

مجید اکبری
میرحسین موسوی، از سران فتنه88  که هم اکنون در حصر خانگی به سر می برد ، در پی اغتشاشات و ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر طی بیانیه‌ای مدعی شده است که باید به آرا و نظر مردم بازگشت و لازمه ی این کار را برگزاری رفراندوم برای تغییر قانون اساسی و تشکیل مجلس مؤسسان برای تدوین قانون اساسی جدید دانست، او بدون کوچکترین اشاره به جنایات صورت گرفته توسط اغتشاشگران، حرکت  آنان را «جنبش پاک» خواند. در همین راستا و تنها یک روز پس از این بیانیه  که میر حسین در آن رسماً عبور از نظام جمهوری اسلامی ایران را کلید زده بود، محمد خاتمی هم بیانیه ای صادر کرد و ضمن زیر سؤال بردن ساختار‌های قانونی نظام اسلامی، ازجمله شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهاد‌های نطامی، خواستار تجدید نظر در این ساختار‌ها شده است . 
 
میرحسین و خاتمی در سال 88 ادعا کرده بودند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است و مردم را حضور در خیابان ها و ایجاد آشوب و اغتشاش دعوت کردند ، ادعایی که هیچ گاه ثابت نشد و نتیجه ی آن ادعا تنها مرگ بسیاری از جوانان کشور و افزایش تحریم ها از سوی مدعیان غربی بود. هرچند خاتمی در محافل خصوصی چند بار اعتراف کرده بود که تقلبی اتفاق نیفتاده است اما آنقدر جرأت و حریت نداشت که همین واقعیت را به مردم بگوید. 
اصلاح طلبان و شخص خاتمی و میر حسین موسوی در فتنه ی 88 ثابت کردند تنها زمانی به رای مردم احترام می گذارند که که نتایج دلخواه آنان خروجی صندوق‌های رأی باشد. 
درواقع این جریان ، تا زمانی که قدرت‌ را در دست دارند ، مدافع وضع موجود هستند و به رای مردم احترام می گذارند و در زمانی که از آن خارج شدند .بر کرسی روشنفکری تکیه می‌زنند و مخالف وضع موجود می‌شوند و در این زمان دیگر رای مردم اهمیت و اعتباری برای آنان ندارد. 
واقعیت مسئله این است که دشمن برای ایجاد اجماع در بخش های مختلف جامعه علیه حاکمیت، به شدت شکست خورد. خاتمی و موسوی هم که خود را مردگان سیاسی می بینند تلاش دارند تا از این طریق برای خود اعتبار کسب کنند تا شاید بتوانند دوباره نام خود را مطرح کنند.
https://shoma-weekly.ir/IhQeFc