ویژه

مردم یمن مانند انقلاب ۲۰۱۱فریب نمی‌خورند

قدرت‌های غربی و عربی «عبدربه منصور هادی» نایب رئیس جمهور سابق (علی عبدالله صالح) را با لطایف الحیل بر سر کار آوردند که این مسئله قابل پذیرش برای برخی از مردم یمن که تفکرات قبیله‌ای داشتند، بود. شیخ الاسلام ادامه داد: عموم مردم یمن این تغییر و تحول را نمی‌پذیرند و به نوعی آن را تغییر در مسیر انقلابشان می‌دانند به همین دلیل با ردگزینه‌ای مانند سال ۲۰۱۱ به صحنه آمده‌اند.
مهدی کاشی- در هفتههای اخیر قیام دوباره مردم یمن، با‌‌ همان شعارهای ابتدایی انقلاب و با داشتن تمامی معیارهای بیداری اسلامی دوباره جان گرفته است. در خیزش دوباره مردم یمن،‌‌ همان مطالبات با خودآگاهی بیشتری همراه است، شرایط داخلی و منطقهای و فرصتها و چالشها بهتر دیده میشود. اگر در سال ۲۰۱۱ با ورود قبائل سهم خواه و جریانات سیاسی منطقهای، برای مدت کوتاهی توانسته شد، خیزش مردم را متوقف کنند، اما این بار این قبائل نیستند که در صنعاء تحصن کردهاند، بلکه صدها هزار مردمی هستند که از استانهای مختلف از شمال و جنوب و مرکز خود را به پایتخت یمن رساندهاند. اگر در سال ۲۰۱۱ قبیله «الحاشد» با ربودن انقلاب سعی کرد خیزش مردم را به سمت سهم خواهی ببرد، اما این بار مرزها مشخص شده و قبیله «الحاشد» خود بانی قدرتی است که مردم خواهان به زیر کشیدن آن هستند. «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن دولت این کشور را در پی خیزش مردمی مجدد در یمن و آغاز مرحله سوم تظاهراتهای مسالمتآمیز علیه دولت ناکارآمد، برکنار کرد. رئیسجمهور یمن اعلام کرده که طی یک هفته آینده دولت جدید را تشکیل دهد. وی که ناگزیر شده دولت را برکنار کند اعلام کرده که حق انتخاب وزرای دفاع، کشور، خارجه و دارایی در دولت جدید را برای خود محفوظ خواهد داشت. وی همچنین پیشنهاد داده که یک اداره وحدت ملی برای آرامسازی فضای پر التهاب صنعا تشکیل شود. «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش حوثی یمن اعلام کرد که طرح ابتکاری رئیسجمهور این کشور که بر اساس آن دولت این کشور برکنار شد، رد میکند زیرا به گفته او این طرح نادیده گرفتن مطالبات انقلابیون است. این اتفاقات بهانهای شد تا به سراغ حسین شیخ الاسلام کارشناس ارشد مسائل آسیای غربی و مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

حسین شیخ الاسلام در گفتگو با «شما» در خصوص تحولات یمن اظهار کرد: یمن در وهله اول صحنه داد و ستد سیاسی قدرتهای غربی برای ناکام گذاشتن بیداری اسلامی شد.

وی افزود: غربیها و کشورهای خلیج فارس برای جلوگیری از برآورده شدن خواست مردم یمن و تسری آن به سایر نظامهای شاهنشاهی عربی، مسیر انقلاب مردم یمن را منحرف کردند.

مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قدرتهای غربی و کشورهای مرتجع منطقه «عبدربه منصور هادی» را با لطایف الحیل سر کار آوردند، تصریح کرد: قدرتهای غربی و عربی «عبدربه منصور هادی» نایب رئیس جمهور سابق (علی عبدالله صالح) را با لطایف الحیل بر سر کار آوردند که این مسئله قابل پذیرش برای برخی از مردم یمن که تفکرات قبیلهای داشتند، بود. شیخ الاسلام ادامه داد: عموم مردم یمن این تغییر و تحول را نمیپذیرند و به نوعی آن را تغییر در مسیر انقلابشان میدانند به همین دلیل با ردگزینهای مانند سال ۲۰۱۱ به صحنه آمدهاند.

وی اقدام اخیر رئیس جمهور در برکناری را نیز پاسخگوی مطالبات مردم معترض نداست و بیان کرد: حکومت بعد از اعتراض مردم قصد داشت با این تغییر و تحولات به نوعی سهم مردم معترض را نیز به غیر از قبایل یمن پرداخت کند که این مسئله انتظارات معترضین را برآورده نمیکند.

این کارشناس مسائل آسیای غربی با انتقاد از موضع آمریکا، غرب و شورای امنیت در خصوص یمن انتقاد کرد و گفت: آمریکا و کشورهای غربی به خصوص شورای امنیت سازمان ملل خلاف وظایف آن هاست و آنها از حکومتهای پادشاهی منطقه و دستگاههای اطلاعاتی آنها به ویژه در بحرین حمایت کردهاند.

شیخ الاسلام در پایان در خصوص احتمال تجزیه یمن هم خاطرنشان کرد: در حال حاضر میان شمال و جنوب یمن رابطه خوبی برقرار است و در منطقه هم کشورهایی مانند عربستان با توجه به ارتباط نزدیک یمن جنوبی با ایران راضی به این جدایی نیستند، بنابراین احتمال جدایی این دو بخش زیاد نیست.

https://shoma-weekly.ir/Bjz5iW