مجلس

مردم تحمل این گرانی را ندارند

تورم ایجاد شده برای افراد کم درآمد ما طاقت فرسااست ومردم تحمل این گرانی را ندارند
ارسلان فتحی پوررئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  در رابطه با عدم ثبات ارز در بازار اظهار داشت: آنچه را که کشور نیاز دارد یک ثبات اقتصادی است .این هم مستلزم آن است که ما در بحث ارز ، در تامین کالاهای اساسی از قبیل مواد غذایی و دارویی وتجهیزات پزشکی در داخل امکان ساخت نداریم، باید با نرخ ارز مرجع وارد کشور بشود . همچنین در نحوه توزیع آن دولت خود باید تدبیر نماید و سهمیه ای را برای اقشار آسیب پذیر جامعه در نظر بگیرد .
وی با اشاره به گرانی های اخیر در جامعه افزود: حقیقتا تورم ایجاد شده برای افراد کم درآمد ما طاقت فرسااست ومردم تحمل این گرانی را ندارند وما باید برنامه ای برای آنان داشته باشیم. به طوری که اگر ما ارز را تک نرخی کردیم با ببینیم این افراد قدرت خرید کالاهای اولیه را خواهند داشت .به اعتقاد من آزموده را آزمودن خطاست. ما چنین شرایطی را در زمان جنگ داشته ایم و از آن عبور کردیم .
فتحی پور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی تصریح کرد : ما باید به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گوش فرا دهیم  . اگر ما همین فرمایشات را ملاک کار خود قرار دهیم خیلی از مسائل  و مشکلات ما در این زمینه حل خواهد شد. حداقل ما برای چرخه تولیدمان باید یک ارز ثابت را در مدت یک سال برنامه ریزی کنیم. در مبادلات ارزی ما نباید از بازار تبعیت کنیم و بگوییم  ما دو درصد زیر قیمت بازار ارز ارائه می دهیم ، بازار باید تابع دولت باشد نه اینکه دولت از بازار تبعیت کند . این معکوسات یکی از سئوالاتی است که باید آقایان پاسخگو باشند. بانک مرکزی باید قیمت ارز را مدیریت کند و نگذارد این بی ثباتی در بازار ایجاد شود .  
عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ادامه  با بیان علل این بی ثباتی خاطر نشان کرد :این بی ثباتی ارز که تبعات متعددی در اقتصاد دارد عوامل زیادی دارد یکی از این عوامل وجود نقدینگی سرگردان در جامعه است . وقتی منابع زیادی از این نقدینگی در کشور وجود داشته باشد و این نقدینگی به سمت بازار مورد نیاز هدایت نشود ، به تبع این نقدینگی وارد بازارهای غیر رسمی و کاذب می شود و این بازارها را متلاطم کند . برای مثال سرازیرشدن این نقدینگی به بازار ارز وسکه حتی مسکن می تواند عدم تعادل ایجاد کند و بازار عرضه و تقاضا را به هم بزند ؛ همین موجب ایجاد تورم کاذب و افزایش قیمت ارزمی شود .  
وی افزود : در همین راستا عدم سیاست گذاری صحیح و جهت دهی و ایجاد جذابیت در بازارهای موازی بازار ارز یکی دیگر از علل افزایش ارز است . بنابراین باید بازار سرمایه و بازار کار به نحوی یک جذابیت داشته باشد تا این نقدینگی سر گردان را به سوی خود جلب نمایند. که در این راستا نقش بورس و بانکها بسیار حیاتی است تا بتوانند  این جذابیت را در بازارهای موازی ایجاد نماید . بروز برخی از مشکلات داخلی و خارجی در گشایش اعتبارات از موارد افزایش نرخ ارز است. وقتی که روش انتقال ارز به مخاطره می افتد، تشکیک ایجاد می شود درعدم تامین ارزبرای  واحدهایی که به صورت کلان اقدام به واردات می کنند. اگر وارد کننده ها احتمال بروز مشکل و مخاطره در صدور این اسناد را حس کنند ، در این صورت برخی از ارز خود را به عنوان ذخیره سیاسی نزد خود حفظ می کنند . این تقاضای ارز را بالا می برد .
نماینده مردم کلیبرو هوراند  در مورد علل افزایش نرخ ارز اذعان داشت: رشد فزاینده تورم در جامعه خود یکی دیگر از علل افزایش نرخ ارز است . زیرا مردم  در این شرایط سعی می کنند سرمایه های خود را به بخش هایی که پر سود تر است هدایت می کنند؛ تا بتوانند سرمایه های خود را حفظ کنند. بخش هایی که مردم به سمت آن می روند بخش ارز و سکه و مسکن است تا بتوانند ارزش دلارهای خود را حفظ نمایند . که ما شاهد این رشد فزاینده در این بازارها شده ایم . اما مهمترین علت بی ثباتی و افزایش نرخ ارز ، همان پیش بینی بازار از امکان بروز مخاطره در تامین ارز مورد نیاز کشور از طریق فروش نفت از بازارهای بین المللی بوده است . بازار اگر پیش بینی داشته باشد که ایجاد مشکل برای فروش و صادرات نفت به وجود بیاید ودر این زمینه دچار مشکل بشود ؛ همین پیش بینی باعث می شود تقاضا برای ارز بالا برود و موجب ایجاد نوسان در بازار بشود . شرایط ویژه ما شرایط یک اقتصاد مقاومتی است و با شرایط این نوع اقتصاد لازم است که  به حرکات رسانه ای دشمن می تواند اثر روانی بالایی در بازار داشته باشد توجه کنیم و از همین طریق رسانه های صهیونیستی برروی ایجاد شایعه مبنی برافزایش قیمتها اقداماتی را انجام بدهند که در این عرصه آگاهی مردم و مسولان را مقابل این ترفند دشمن  می طلبد. در همین راستا دور زدن تحریم ها و کم اثر کردن تحریم ها یکی دیگر از اقدامات مهم برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز است .
وی در پایان خاطر نشان کرد:  متاسفانه کم توجهی که در برخی از مراجع در تذکرات نمایندگان ملت و به نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصادی و ارائه برخی نظرات غیر کارشناسانه  در مدیریت ارزی کشور  ویا لزوم افزایش نرخ ارز با توجیه آنکه توسعه صادرات در پیش داریم و یا عدم اقدامات لازم و صریح در نرخ ارز همه اینها  نکاتی است که در بی ثباتی بازار ارز تاثیر گذار بوده است. لازم است مسوولان این مسائل را مورد توجه قرار دهند و تدابیر لازم اقتصاد مقاومتی را مورد نظر قرار دهند .  

https://shoma-weekly.ir/OSXniO