مجلس

مردم از نظر شورای نگهبان حمایت خواهند کرد

اصولگرایان با ورود سعید جلیلی که پیشتر برای ورود وی تنها گمانه زنی می شد، به تکاپو افتاده اند و احتمال می رود با توجه به حضور هاشمی رفسنجانی در صحنه رقابت های انتخاباتی انها هم بیش از پیش به وحدت فکر کنند؛ موضوعی که شفاف تر شدن قریب الوقوع صحنه انتخابات را تضمین می کند.

اصولگرایان با ورود سعید جلیلی که پیشتر برای ورود وی تنها گمانه زنی می شد، به تکاپو افتاده اند و احتمال می رود با توجه به حضور هاشمی رفسنجانی در صحنه رقابت های انتخاباتی انها هم بیش از پیش به وحدت فکر کنند؛ موضوعی که شفاف تر شدن قریب الوقوع صحنه انتخابات را تضمین می کند.
فاطمه رهبر از اعضای حزب موتلفه اسلامی و یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس در همین رابطه می گوید که موتلفه اسلامی به عنوان تشکل سنتی اصولگرایان منتظر اعلام نظر دو تشکل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهد ماند تا درباره حمایت از یک کاندیدا بر این اساس تصمیم بگیرد.
مشروح  گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با فاطمه رهبر را در زیر می خوانید:
•    به نظر شما با توجه به تعدد چهره ها در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، اصولگرایان امکان رسیدن به کاندیدای واحد را خواهند داشت؟
قطعا منطق حکم می کند که هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان به یک کاندیدای واحد برسند تا هم مردم هم بتوانند تصمیم منطقی خود را اتخاذ کنند و هم در سالی که به نام حماسه اقتصادی نامگذاری شده از ریخت و پاش های مالی جلوگیری شود. به هر حال تعدد نامزدها آرا را خرد می کند و انتخابات را به مرحله دوم می کشاند در حالی که باید در سال حماسه اقتصادی جلوی این هزینه های مجدد گرفته شود.
•     برخی معتقدند با ورود سعید جلیلی به عرصه انتخابات اصولگرایان روی وی به توافق خواهند رسید، به نظر شما اجماع اصولگرایان بر روی جلیلی چقدر محتمل است؟
آقای جلیلی در دقیقه 90 به میدان آمدند و هنوز موضع گیری شفاف خود را مطرح نکرده اند. از سوی دیگر ائتلاف 2+1 باید نامزد نهایی شان را مشخص کنند. اما در نهایت این جامعتین است که ما پایبند به نظر آنها هستیم تا از بین این افراد یک نفر را که مورد وثوق رهبری است انتخاب کنند و این راهبرد و بستری شود که مردم هدایت شوند. بنابراین موتلفه از کاندیدای مورد تایید جامعتین حمایت خواهند کرد
•    عده ای معتقدند اصولگرایان  هاشمی رفسنجانی را برای کاندیداتوری ترجیح می دهند، آیا ممکن است موتلفه به سمت حمایت از هاشمی رفسنجانی برود؟
آقای هاشمی با توجه به مسوولیتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارند و حکمشان را از مقام عظمای ولایت گرفته اند برای ما در این جایگاه محترم اند. اما عدم حضور هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه که معمولا طیف های سنتی پای ثابت آن هستند، نشانگر این است که این طیف ها هم اقبالی نسبت به حضور ایشان در نمازجمعه نداشتند. بر این اساس حالا که قرار است طبق اصل 113 قانون اساسی رییس جمهور به عنوان اولین فرد بعد از مقام رهبری منصوب شود بعید است اگر کسی را در نماز جمعه تحمل نکرده اند در مقام ریاست جمهوری او را تحمل کنند. البته آقای هاشمی در همین طیف هم حامیانی دارد ولی به نظر نمی رسد همه بخواهند پشت سر هاشمی بایستند و هزینه ابهاماتی که در عملکرد او وجود داشته را بپردازند. به هر حال مردم مطالباتی دارند و اگر کسی خود را قابل نامزدی ریاست جمهوری می داند و توانایی هایی در خود می بیند، باید شفاف با مردم صحبت کند.
خوشبختانه صداوسیما ساعت هایی را  در نظر گرفته که کاندیداها با همه مردم صحبت کنند، مناظراتی بگذارند و ابهامات را در چارچوب اخلاق و نشاط انتخاباتی، سیاسی و معنوی حل کنند.
•    حساسیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را در کشور چطور ارزیابی می کنید و فکر می کنید نهادهای ناظر چه وظیفه ای در این زمینه دارند؟
شورای نگهبان انشاءالله این بار دقت نظر بیشتری به خرج خواهد داد تا فتنه سال 88 تکرار نشود. با توجه به اینکه قرار است اولین مقام اجرایی کشور انتخاب شود، دستگاه قضایی نیز باید اگر پرونده هایی در مورد کاندیداها وجود دارد آنها را در اختیار شورای نگهبان قرار دهد. در مورد جریان انحرافی این صحبت هست که برخی از کسانی که در انتخابات ثبت نام کردند در تخلفات مالی نقش داشته اند. اگر مطالبی هست اکنون بزنگاه و نقطه اوجی است که باید به شورای نگهبان کمک شود تا جلوی فتنه بعدی به هر قیمت گرفته شود. البته این قیمت سنگین نخواهد بود زیرا مردم ما با بصیرت اند و پشت سر نظام ایستاده اند و حمایت های خودشان را از شورای نگهبان هم خواهند داشت.

https://shoma-weekly.ir/sauB97