مجلس

مردمی شدن اقتصاد باید در بودجه 93 لحاظ شود

انتظار می رود در بودجه سال آینده مسائل عمومی آن مورد توجه قرار گیرد و مسائلی نظیر انضباط مالی، توجه به کاهش تورم، توجه به افزایش قدرت خرید مردم خصوصا اقشار آسیب‌پذیر، ایجاد تحرک در پروژه های عمرانی، توجه به سیاستهای کلی اصل 44 خصوصا در رابطه با کوچک کردن حجم دولت و اجازه حضور بیشتر مردم در صحنه های اقتصادی از طریق مکانیزمهای بودجه ای مورد توجه قرار گیرند.
محمد مهدی مفتح نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با الزامات لایحه بودجه93 اظهار داشت:  انتظار  می رود در بودجه سال آینده مسائل عمومی آن مورد توجه قرار گیرد و مسائلی نظیر انضباط مالی، توجه به کاهش تورم، توجه به افزایش قدرت خرید مردم خصوصا اقشار آسیبپذیر، ایجاد تحرک در پروژه های عمرانی، توجه به سیاستهای کلی اصل 44 خصوصا در رابطه با کوچک کردن حجم دولت و اجازه حضور بیشتر مردم در صحنه های اقتصادی از طریق مکانیزمهای بودجه ای مورد توجه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در بودجه علاوه بر آنکه باید حساب دخل و خرج کشور را در نظر بگیریم و تنظیم کنیم، بودجه را به عنوان یک سند تامین مالی پروژه ها هم در نظر بگیریم. ما پروژه های زیادی داریم که این پروژه ها هنوز به اتمام نرسیده اند و تکمیل اینها نیاز به بودجه قابل توجهی دارد.

نماینده مردم تویسرکان ادامه داد: این مسئله که بخواهیم پروژه های نیمه تمام را حذف کنیم، معلوم نیست که از دیدگاه عدالت و برقراری عدالت نتیجه آن چه خواهد شد؟ چون ممکن است استانهایی پروژه نیمه تمام نداشته باشد و یا پروژه تکمیل شده نداشته باشد از نظر برخورداری از اعتبارات و پروژه ها عقب تر از استانهای دیگر باشد، اگر بخواهیم یکباره پروژه های نیمه تمام اجرا نشود و یا در آنها که در صد پایینی اجرا شده حذف شود، در کنار این مسئله که ضروری است پروژه ای را که به نقطه پایانی نزدیک تر است، زودتر تامین مالی بشود تا سریعتر به بهره برداری برسد؛ اما در این بین باید به توزیع عادلانه بودجه و امکانات بین استانهای مختلف توجه کرد. این دو معیار را باید در کنار هم دید و پروژه ها را تنظیم و تقسیم کرد. اینها مواردی است که باید به صورت کلان در رابطه با بودجه باید در نظر گرفته شود .

 عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی افزود: البته توجه به این مهم که ما کسری بودجه نداشته باشیم، یعنی درآمدهایمان به درستی و با احتمال بالای تحقق پیش بینی شود، هزینه ها را کم برآورد نداشته باشیم و متناسب با میزان تحقق آن را ببینیم و در مجموع تلاش شود بودجه در زمان اجرا، کسری پیدا نکند.

وی یادآورشد: بحث تامین اجتماعی و توجه به بهداشت و درمان مردم و توجه به مواردی که مردم تحت فشارآن هستند و مسایلی که عموما با آن سر و کار دارند مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

https://shoma-weekly.ir/k6O6oL