ویژه

مرحوم استاد عسکر اولادی: تهجد شبانه رمز توفیقات او بود

مرحوم استاد عسگر اولادی گفت: در حقیقت اثر تربیتی علامه طباطبایی در مرحوم پرورش به صورتی بود که ایشان خود را فراموش می‌ کرد، در تهجد می‌ گرفت و در توسل ساماندهی می‌ کرد، حال باید گفت پروردگارا آن چه این بنده صالح تو در راه دین و سامان بندگان تو کوشش کرده به احسن وجه قبول بفرما.
مرحوم استاد حبیب الله عسکر اولادی در مورد ویژگیهای شخصیتی مرحوم استاد پرورش با اشاره به آیههای ۶ و ۷ سوره مزمل «إِنَّ نَاشِئَهَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْأً وَأَقْوَمُ قِیلًا» و «إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا» اظهار کرد: خداوند در این فراز از کلام خود میفرماید: «پدیده شب، گامهای تو را استوار و سخن تو را ریشهدار و قوی میکند و ای پیامبر تو در روز، ثنای طولانی داری» من نخستینبار این تفسیر را از این استاد مفسر عارف شنیدم و تحت تأثیر قرار گرفتم.

وی با بیان اینکه من در مناطق محروم چند شبانه روز در خدمت استاد پرورش بین کپَرها میگشتیم که محروم بیابیم؛ اما در همه این مراحل تَهَجُد ایشان و
شب
زنده داری برای خدا را مشاهده میکردم، افزود: یکی از ویژگیهای پرورش، شب گرفتن و روز رساندن بود، آنچه از نزد خود بافته و از دیگران یافته داشت شب هنگام برای برنامه روزش استفاده میکرد، آنچنان که خدا به پیامبر (ص) میفرماید: «فانّ لک فی النهارسبحا طویلا».

دبیرکل سابق حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه من در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و دو دوره از مجلس شورای اسلامی نیز در خدمت ایشان بودم، تصریح کرد: از امتیازات «پرورش» تهجد و توسل و خود فراموشیاش بود و با توجه به توفیقات ایشان در برخورداری از ویژگیهای والای تهذّب، توسل و به ویژه تهجد، همه مسئولان باید بدانند اگر شب نگیرند روز کفگیرشان به تهِ دیگ میخورد.

وی گفت: از ویژگیهای مرحوم پرورش، این سردار بزرگ فرهنگی کشور و انقلاب اسلامی، معلم، قاری قرآن و مفسر قرآن بودن است.

مرحوم استاد عسگر اولادی در مورد درستکاری و وظیفهشناسی مرحوم پرورش خاطر نشان کرد: همراه استاد پرورش در روزنامه رسالت بودم و در آنجا همه شاهد بودند که ایشان چگونه دلسوزی میکرد و چگونه در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی تلألؤ و درخشش داشت و در شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی خاضعانه جلسات را اداره میکرد.

وی گفت: قبل از انقلاب در زندان به سر میبردم و توفیق آشنایی با ایشان را نداشتم و بهواسطه شهید دکتر بهشتی با مرحوم پرورش آشنا شدم و دراین مدت معاشرتها، نامی که برای پرورش در ذهنم هست عارف سالک است، انسانی که به واقع در گرفتن معارف از چشمه‌‌های اصلی تلاش میکرد.

عضو مؤسس حزب مؤتلفه اسلامی در بیان خوابی که مستقیم از مرحوم پرورش شنیده بود، اظهار کرد: ایشان یک بار در عالَم خواب به آیت الله علامه طباطبایی گفتند «شما در یک کتابتان رسیدید به یک جایی و گفتید این را نمیدانم، در یک کتاب دیگرتان هم باز به چیزی رسیدید و فرمودید این را نمیدانم، حالا پس از این همه گذشت آیا می‌‌ دانید آن اولی و آن دومی چه بود؟

وی در ادامه افزود: استاد پرورش میگفت مرحوم آیت الله علامه طباطبایی در خواب عنایتی به من کردند و گفتند» آنی که در آن کتاب نوشتم نمیدانم، حالا هم نمیدانم، آنی را که در کتاب دوم نوشتم که نمیدانم، حالا هم نمیدانم؛ اما شما بدانید من این نمیدانم را هم، نمیدانم.

مرحوم استاد عسگر اولادی گفت: در حقیقت اثر تربیتی علامه طباطبایی در مرحوم پرورش به صورتی بود که ایشان خود را فراموش میکرد، در تهجد میگرفت و در توسل ساماندهی میکرد، حال باید گفت پروردگارا آنچه این بنده صالح تو در راه دین و سامان بندگان تو کوشش کرده به احسن وجه قبول بفرما.

https://shoma-weekly.ir/pOOFXM