مجلس

مذاکره با آمریکا با منافع ملی مغایرت دارد

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از اظهارنظر برخی مسئولان درباره مذاکره با آمریکا گفت که رابطه و یا مذاکره با آمریکا با منافع ملی کشور مغایرت دارد.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از اظهارنظر برخی مسئولان درباره مذاکره با آمریکا گفت که رابطه و یا مذاکره با آمریکا با منافع ملی کشور مغایرت دارد.
منصورحقیقت‌پور نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه تنها مقام معظم رهبری می‌توانند درباره مذاکره با آمریکا تصمیم‌گیری کنند اظهار داشت :در شرایط کنونی که آمریکا به دلیل موج بیداری اسلامی در انزوای سیاسی قرار دارد، تمایل به مذاکره از سوی ایران غیر منطقی است .  
به گزارش خانه ملت؛ وی با بیان اینکه آمریکا برای مقابله با ملت ایران از هیچ اقدامی خودداری نکرده است، افزود: در بحث تحریم‌ها، آمریکا تمام تلاش خود را برای فروپاشی اقتصادی ایران به کار گرفت و ده‌ها قطعنامه علیه ایران صادر کرد تا به زعم خود اقتصاد ایران را از بین ببرد.
حقیقت پور نماینده مردم اردبیل با تاکید بر اینکه مقاومت ملت ایران در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا دستاوردهای بسیار زیادی داشته است، گفت: در بحث تحریم‌ها، ملت ایران با تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای خودکفایی و استقلال بیشتر اقتصادی اقدام کرد و نتایج خوبی را کسب کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: آمریکا تمام برنامه‌های خود را علیه ایران به کار گرفت و اکنون برای استمرار توطئه‌های خود نیاز به برقراری ارتباط با ایران دارد لذا مسئولان باید در قبال توطئه‌های آمریکا هوشمندی لازم را داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد : طرح مذاکره با آمریکا از سوی مسئولان ایرانی به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که چنین رابطه‌ای مغایر با منافع ملی و مصالح کلی نظام است.
احمد سجادی:
مهمترین عامل افزایش نرخ ارز سوء مدیریت و عدم مدیریت و نظارت از طرف دولت بوده است
احمد سجادی نماینده مردم سرخس با بیان آنکه  برقراری رابطه با آمریکا جزو سیاستهای کلان کشور است اظهار داشت: اصل بیان رابطه  با آمریکا جز سیاستهای کلان کشور است ، بیان سیاستهای کلان کشور بر عهده رئیس جمهور و قوه مجریه نیست ، بیان  این مسئله جزو وظایف مقام معظم رهبری است و تنها کسی که در این امور می تواند تعیین تکلیف کند ولی امر مسلمین جهان است.
وی افزود : بیان این مطلب از سوی دولت محل اعرابی ندارد و حرف اشتباهی است . زیرا سیاست گذاری در این قضیه برعهده رئیس جمهور نیست . بنده و نمایندگان با این سخن آقای احمدی نژاد مخالف هستیم . بنده با اشاره به صحبت حضرت امام مبنی براینکه  اگر کسی گمان می کند رابطه با آمریکا وضعیت را بهتر می کند، ساده لوحانه و ساده انگاری است .  
  عضو فراکسیون موتلفه اسلامی در ادامه گفت وگوی خود تصریح کرد: ما شاهد هستیم کشورهایی که با آمریکا ارتباط داشته اند از جمله سران دیکتاتور منطقه ، آمریکا به هیچ وجه از منافع خود دست بر نمی دارد و تمامی معادلات خود را بر اساس سود اقتصادی و سیطره قدرت برآن کشور و چپاول آنها برنامه‌ریزی می‌کند. قبول مسئله  رابطه با آمریکا خیلی  ساده لوحانه است و ما حتی از رئیس جمهور خودمان انتظار بیان چنین اظهاراتی را نداریم.
 سجادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم ثبات بازار ارز خاطر نشان کرد : ما نمایندگان مجلس وظیفه داریم وضعیت بازار و اجناس موجود در بازار  را رصد کنیم. ما شاهد تحمل فشارهای مضاعف تورم بر مردم هستیم و باید اوضاع اقتصادی جامعه را رصد کنیم . بنده این مسئله را چندین بار  با جدیت دنبال کرده ام و چندین بار با اعضای اقتصادی دولت از جمله وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت و معدن و تجارت و گاها وزیر کشاورزی مورد پرسش و سئوال قرار داده‌ام و مسائل را با جدیت دنبال می‌کنم .
وی افزود : به طور کلی در جلسات مختلف سیر تورم های ایجاد شده چه در باره افزایش قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان چه در این زمان حساس عدم ثبات قیمت ارز  وضعیت را دنبال می کنیم .  
در مجموع سخنانی که در جلسات غیر علنی و نشستها داشتیم ، چند عامل وجود دارد که این وضعیت را در جامعه ایجاد کرده است. مهمترین عامل به وجود آمدن  چنین وضعیتی در جامعه عدم سیاست‌گذاری‌های درست در دولت است. چون خیلی سوءمدیریت وجود دارد . به نظر من بیان تحریم به عنوان عامل بی ثباتی بازار صحیح نیست زیرا ما منابع فراوانی را در ایران داریم که تحریم ها نمی تواند به این شدت بر بازار تاثیر بگذارد و مطرح کردن چنین مطالبی برای فرار از پاسخگویی به عمومی جامعه است .
احمد سجادی با اشاره به عدم  مدیریت در مسائل اقتصادی کشور گفت : اگر ما بخواهیم تمامی کوتاهی های مدیریتی  در حوزه اقتصادی را از گردن خود برداریم و تقصیر را بر گردن دیگران بیاندازیم ، صحیح نیست . مدیریت اقتصادی را در برهه ی زمانی که جنگ اقتصادی است، چه کسی به غیر از دولت می‌تواند انجام دهد‌؟ دولت باید بازار را کنترل کند ولی متاسفانه شاهدیم که دولت نظارت بر بازار را رها کرده است که ما بر این موضوع واقف هستیم .
وی خاطر نشان کرد : اخیرا به علت وضعیت بازار ارز ما وزیر اقتصاد و دارایی را خواسته ایم که پاسخگو باشد ولی  جواب ایشان مبنی بر عدم اطلاع  و عدم دخل و تصرف در بازار ارز برای نمایندگان قانع کننده نبوده است، زیرا ایشان سخنگوی تیم اقتصادی دولت است .
سجادی افزود: متاسفانه هر وقت هم یکی از اعضای تیم اقتصادی  اعم از رئیس بانک مرکزی و رئیس جمهور و وزیر اقتصاد مصاحبه ای داشته اند باعث تورم قیمت ها شده است. ما جهت ساماندهی وضعیت ارز در بازار  پیشنهاد کردیم نرخ آن باید تک نرخی باشد نه دو نرخی ! زیرا بیان نرخ  اولیه یا مرجع کاملا غیر قانونی است.
وی خاطر نشان کرد : متاسفانه در زمان مصوب کردن این طرح و ارائه آن به دولت ، دولت دچار یک اشتباه شد . در واقع دولت از ارائه کردن  ارز در بازار خود داری کرد و حدود دو الی سه  هفته این ارز را به بازار ارائه نکرد و علت افزایش و جهش ناگهانی قیمت ارز همین موضوع بود که دولت نقش داشت . البته با فرا خواندن آقای حسینی علت را جویا شدیم که متاسفانه دلایل آنها قانع کننده  نبوده است. ایشان یک کارت زردی را از مجلس در‌یافت کردند.
سجادی در ادامه افزود : البته کسانی در بازار هستند که برای منفعت بیشتر، در بازار ارز دست دارند ولی این دلیل نمی‌شود که دولت وظیفه اصلی خودش را فراموش نماید .دولت به موقع ارز خود را به بازار ارائه کند و بر بازار نظارت داشته باشد. بنابراین مهمترین عامل در این رابطه سوءمدیریت و عدم مدیریت و نظارت بوده است که از طرف دولت به خوبی انجام نپذیرفته است. در این مسئله دولت فقط یک موضوع را سنجید و آن این بود که کسری بودجه خود را تامین کرد ولی غافل از این که افزایش ارز بر تمام بازار تاثیر خواهد گذاشت و بر روی تمامی کالاهای مورد نیاز مردم تأثیرگذاشته است از طرفی دولت قصد افزایش یارانه‌ها را دارد که آن هم تأثیری بر زندگی مردم ندارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: به طور کلی در خصوص پرداخت مستقیم یارانه به مردم آن طور که نظر مقام معظم رهبری بود محقق نشد زیرا این مسئله باید در تولید و حفظ بازار و ایجاد اشتغال و توسعه صنعت دیده می‌شد. همین امر موجب نارضایتی ها می شود . متاسفانه نظارتهای دولت فصلی شده است . دولت باید بر تمام دستگاههای اقتصادی و چه تولید و فروشندگان کلان و چه خرد و چه مصرف کنندگان نظارت داشته باشد. ما شاهدیم نظارت ها به صورت فصلی در ماه مبارک رمضان و اول مهر و... صورت می گیرد. دولت باید با برنامه ریزی ها خود سیستم نظارتی خود را تقویت نماید ، تا جلوی هر گونه آشفتگی در بازار ارز و سوء استفاده ها گرفته شود .

https://shoma-weekly.ir/8qmCo8