مجلس

مذاکرات هسته‌ای سند غیر قابل اعتماد بودن آمریکاست

رضا صابری عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه باسخنان مقام معظم رهبری مبنی بر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا اظهار داشت: یکی از وظایفی مهمی که ما در دیپلماسی خارجی باید لحاظ بکنیم، این است که نوع رابطه با استکبار باید در این دیپلماسی مد نظر قرار بگیرد. نظام جمهوری اسلامی ایران یک الگو برای جهان اسلام است. لذا درنظام‌های اسلامی و غیراسلامی این اصل از اهمیت بسیاری برخوردار است. خصوصا حرکتهای آزادی بخشی که در سراسر جهان به وجود آمده است.
رضا صابری عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه باسخنان مقام معظم رهبری مبنی بر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا اظهار داشت: یکی از وظایفی مهمی که ما در دیپلماسی خارجی باید لحاظ بکنیم، این است که نوع رابطه با استکبار باید در این دیپلماسی مد نظر قرار بگیرد. نظام جمهوری اسلامی ایران یک الگو برای جهان اسلام است. لذا درنظامهای اسلامی و غیراسلامی این اصل از اهمیت بسیاری برخوردار است. خصوصا حرکتهای آزادی بخشی که در سراسر جهان به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: به همین خاطر اگر در این نوع دیپلماسی ما مذاکره با استکبار را به رسمیت بشناسیم، قطعا خیلی از کشورهای اسلامی این الگو را الگوی آزادی بخش و آزادی خواه نخواهند دانست. بنابراین از ابتدای انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی سعی کرده است که این نوع الگوی خودش را به عنوان الگوی اسلام ناب به خوبی حفظ کند.

صابری یادآور شد: البته در موارد خاصی پیش آمده است که نظام جمهوری اسلامی ایران اجازه داده است که مجموعه دیپلماتشان خودشان فقط در رابطه با آن موضوع خاص، در یک سطحی با آمریکا مذاکره داشته باشند. خاطرمان هست که حتی در سفر سال قبل ریاست جمهوری به نیویورک بخشی از گفتگو مقامات ایرانی با مقامات آمریکایی را، مقام معظم رهبری تایید نکردند که‌‌ همان گفتگوی تلفنی رئیس جمهورما با رئیس جمهور آمریکا بود که درشان نظام جمهوری اسلامی نبود.

نماینده مردم رامیان و آزادشهرخاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز مقام معظم رهبری فقط در موضوع هستهای اجازه دادهاند که این مذاکرات صورت پذیرد. البته این نوع رابطه و مذاکره یک عرف دیپلماتیک پذیرفته شده است که در صحنه جهانی عملیاتی میشود، و معمولا همه نهضتهای آزادی بخش آن را میپذیرند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه خاطر نشان کرد: اگر ما کلیت مذاکره با آمریکا و رژیم صهیونیستی را به عنوان دو رژیم غیر قابل پذیرش در جهان از نظرکشورهای انقلابی به رسمیت بشناسیم! قطعا با ارکان نظام جمهوری اسلامی متناقض است.

وی با بیان آنکه عدم صداقت آمریکاییها ناشی از روحیه استکباری آنان است اظهار داشت: ما در طول زمان اثبات کردهایم که همیشه در مذاکرات خود صادق بودهایم. اما بالعکس آمریکاییها به خاطر روحیه استکباری و سلطهجویی که دارند، معمولا در مذاکرات صادقانه وارد نمیشوند.

صابری ادامه داد: ازطرفی رئیس جمهورشعارهایی را در جهت تعامل با دنیا عنوان کردهاند و بسیاری از کشورهای دنیا گمان کرده بودند، ایران تمایل و رویکردی به مذاکرات ندارد؛ مقام معظم رهبری اجازه دادند که این مذاکرات صورت بگیرد. ولی از‌‌ همان روز اول ایشان تاکید بر این داشتند که ما به این کشور اعتماد نداریم. این کشور، کشور سلطه جویی است و این هم یک مرحله دیگر از اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و روحیه سلطه جویی و سلطه خواهی نظام آمریکایی است.

به همین خاطر بار دیگر ایران در مذاکرات خود اثبات میکند که کشوری است که صادقانه برخورد میکند و از طرفی به هیچ وجه خواستههای استکباری آمریکا را نخواهد پذیرفت و برای بسیاری از کشورهای دنیا هم اگر به واقع کشور آزادیخواهی باشند، اثبات خواهد شد که آمریکا غیر قابل اعتماد است.

https://shoma-weekly.ir/is3PO8