ویژه

مدیریت، خلوص و تقوای آیت الله مهدوی کنی مدیرپرور شد

وقتی پیشنهاد تاسیس دانشگاه امام صادق ارائه شد، همگی معتقد بودند با فضای سیاسی و اجتماعی جدید کشور باید به فکر تغییر در شرایط دانشگاهی کشور بود. تصور ما راه اندازی موسسه ای با تمام مشحصلات اسلامی و علمی بود. ارتقاء سطح علمی دانشجویان هم مقدماتی را مهیا کرد تا بدنه مدیران دولتی از میان فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق انتخاب شوند.
اشاره:بیماری ناگهانی آیت الله مهدوی کنی، آن هم بعد از یک حضور با نشاط در مرقد امام راحل برای همه شوک آور بود. مرد مبارزی که در لحظه های حساس - همچون مقطع تلاش برای مقابله با سکولارها در اواخر دهه هفتاد و یا پذیرش ریاست خبرگان رهبری برای پیشگیری از سرایت دو دستگی جامعه به رکنی همچون مجلس خبرگان نقطه ثقل فعالان سیاسی بود و در صورت عدم احساس ضرورت، کار فرهنگی را به ارشدترین مقامات اجرایی رجحان داد و به تاسیس «جامعه الصادق» و سپس دانشگاه امام صادق پرداخت. علاء میرمحمدصادقی، از موسسین اولیه موتلفه اسلامی و عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی که از سالهای پیش از انقلاب با آیت الله مهدوی کنی همراهی داشته و از ابتدای تاسیس دانشگاه امام صادق در این نهاد حضور جدی داشته است می گوید:

با آیت الله مهدوی کنی از کجا آشنا شدید و ایده اصلی راه اندازی این دانشگاه امام صادق از کجا آمد؟

آیت الله مهدوی کنی را سال ها پیش از انقلاب می شناختم. ایشان در ابتدای انقلاب مسولیت کمیته های انقلاب اسلامی را برعهده گرفتند. به موازات حضور در کمیته های انقلاب اسلامی تصمیم گرفتند به همراهی جمعی از دوستان دانشگاه امام صادق(ع) را نیز راه اندازی کنند.

برادران خانیان، آقای مهدیان، آقای نوید، آقای معینی به همراه چند نفر از فرهیختگان حوزه علمیه قم به سفارش آیت الله مهدوی کنی موسسه «جامعه الصادق» را تاسیس کردند. دانشگاه امام صادق پس از موسسه «جامعه الصادق» راه اندازی شد. هدف این دانشگاه نیز مانند بسیاری دیگر از کارهای فرهنگی که پیش از انقلاب صورت داده بودیم، ترویج مفاهیم اسلامی بود. فارغ التحصیلان این دانشگاه در سال های میانه دهه 70 به عنوان مدیران برجسته کشوری مطرح شدند. آنها به دلیل نوع خاص تربیتی که داشتند در دسته شاخص ترین مدیران کشور قرار گرفتند.

هیات موسس دانشگاه چه کسانی بودند؟

هیات موسس این دانشگاه از میان شخصیتهایی چون آیت الله خامنه ای و حضرات آیات مشکینی، مهدوی کنی، امینی، امامی کاشانی و ... بودند.

دانشگاه در سال 1361 شمسی مقارن با سالروز ولادت پیامبر اکرم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام جعفر صادق (علیه السلام) به ریاست آیت الله مهدوی کنی افتتاح شد. مدیریت بسیار خوب و خلوص و تقوای آیت الله مهدوی کنی و ارادت طبقات مختلف به ایشان موجب جذب اساتید و مدیران سطح بالا برای دانشگاه امام صادق شد. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق اکنون در سطوح بالای مدیریتی حضور دارند و این خود نتیجه فعالیت‌های آیت الله مهدوی کنی است.

هزینه های دانشگاه از کجا تامین می شد؟

در ابتدا، گروهی از بازرگانان و بازاریان هزینه های دانشگاه را تامین می کردند. آقای سعید امانی، علینقی خاموشی، محمود لولاچیان، علی حاج طرخانی، رضا اصفهانی ها، یوسف زمردیان، عزیز الله علاءالدینی، حسن تهرانی، خلیل طباطبایی، احمد کاشانی و من به عنوان گروه اقتصادی موسسه «جامعه الصادق» انتخاب شدیم و قرار شد پس از برگزاری یکسری جلسات برنامه های اقتصادی را برای دانشگاه و تامین هزینه های آن ارائه کنیم. قرار بود دانشگاه از دانشجویان شهریه اخذ نکند. بنابراین برای تامین منابع مالی رروی دانشجویان حساب نمی شد. دانشگاه در پایان هر ماه به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی نیز پرداخت میکند. باید به سرعت برای تامین منابع مالی چاره اندیشی صورت می گرفت. در یکی از جلسات آقای مهندس علینقی خاموشی پیشنهاد کردند یک واحد نساجی تاسیس کنیم. آقای خاموشی، نوید، تهرانی و بنده به عنوان هیئت مدیره انتخاب شدیم و 18 ماه پس از جلسه اولی که در اتاق بازرگانی برگزار شده بود، به همت آقای خاموشی کارخانه راه اندازی شد. هدف این کارخانه فعالیت های اقتصادی برای تامین هزینه های دانشگاه امام صادق بود و همچنان هم در همین راه گام بر می دارد.

سال ها بعد بسیاری از مدیران کشور از میان فارغ التحصیلان این دانشگاه بیرون آمدند. شما هنگامی که برای راه اندازی دانشگاه امام صادق اقدام کردید، تصویری از تولید نیروی انسانی داشتید؟

وقتی پیشنهاد تاسیس دانشگاه امام صادق ارائه شد، همگی معتقد بودند با فضای سیاسی و اجتماعی جدید کشور باید به فکر تغییر در شرایط دانشگاهی کشور بود. تصور ما راه اندازی موسسه ای با تمام مشحصلات اسلامی و علمی بود. ارتقاء سطح علمی دانشجویان هم مقدماتی را مهیا کرد تا بدنه مدیران دولتی از میان فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق انتخاب شوند.
گفتنی است؛ آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی(چهارشنبه 14 خرداد ماه) پس از بازگشت از مراسم ارتحال امام خمینی(ره) دچار حمله قلبی شد و در پی آن به کما رفت.

با وجود تلاش زیاد تیم پزشکی بیمارستان‌های بهمن و رجایی آیت‌الله مهدوی کنی صبح امروز به رحمت ایزدی پیوست.
https://shoma-weekly.ir/UVkBPd