مجلس

مدل اقتصادی دولتمردان هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد

برخی افرادی که در دولت هستند، مدل‌هایی در سر می‌پرورانند یا مدل‌هایی از اقتصاد را دنبال می‌کنند که تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد. این مدل‌ها همان مدل‌هایی است که در کشورهایی مثل کره، ژاپن، ترکیه و امارات جواب داده است. در صورتی که وضعیت ما نسبت‌به این کشورها کاملا متفاوت است؛ زیرا این کشورها به هیچ وجهی تحت فشارهای کشورهای خارجی نیستند. در حقیقت با این محدودیت‌ها باید مدل و الگوی توسعه کشور را انتخاب کنیم
واژه اقتصاد مقاومتی را اولین بار از سوی مقام معظم رهبری بهعنوان مدل و الگویی از اقتصاد بهعنوان تنهاترین راهکار خروج از مشکلات و شرایط سخت اقتصادی کشور شنیدیم. به طوری که ایشان بارها در سخنان متعددشان به این مهم اشاره داشتند و برای تبیین این موضوع و تعیین شاخصهای آن در جامعه به بررسی ابعاد این مدل اقتصادی پرداختهاند؛ اما آنچه که قابل تامل است، تاکید موکد معظم له در سخنرانیهای یکسال اخیر است که گویا به نظر میرسد، با آنکه اثرپذیری از اجرای این قانون در کشور زمانبر است، اما اقدامات مسئولین اجرایی در این راستا کافی و اقناعکننده نبوده که تحقق این مهم بهصورت دغدغهای برای کشور درآمده است. در این راستا در گفتگویی با جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بهعنوان کارشناس مسائل اقتصادی مسیر تحقق این مدل اقتصادی را ارزیابی میکنیم:

پردازش اهمیت اقتصاد مقاومتی بهعنوان راه برونرفت از مشکلات اقتصادی در شرایط فعلی چه میزان لازم است؟

باور قلبی و باور جدی مقام معظم رهبری این است که تنها راه برونرفت اقتصاد کشور از وضعیت فعلی و در حقیقت راه مقابله با فشارهای خارجی و شوکهای داخلی و مشکلاتی که اقتصاد کشور دارد رفتن به سمت اقتصاد مقاومتی است. در حقیقت این باور درستی است. برای کشوری که هم در معرض فشار خارجی است و هم مشکلات و شوکهای ناشی از بحث خشکسالیها و کم آبیها و فشارهای دیگر دارد، راهی ندارد، جز اینکه به اقتصاد مقاومتی روی آورد.

چه مؤلفهای در این مدل اقتصادی لحاظ شده است؟

مؤلفههایی که برای اقتصاد مقاومتی ذکر شده است، توجه به توانمندیهای داخلی و با توجه به ظرفیتهای کشورهای همسایه و منطقه با توجه به اقتصاد مبتنی دانش بنیان است که هرکدام در جایگاه خودش میتواند کمککنندهای به اقتصادی باشد که آن انعطاف لازم را به دست آورد تا در مقابل فشارهای خارجی، قدرت واکنش را داشته باشد.

با توجه به تلاشها برای رفع مشکلات اقتصادی چرا هنوز شاهد نابسامانی اقتصادی در کشور هستیم؟

درست است تلاشهایی انجام میشود؛ ولی این تلاشها قابل قبول نیست. زیرا این تلاشها تا حدی نبوده که بتواند مشکل اقتصادی کشور را حل کرده و این اطمینان را بیشتر ایجاد کند که ما تحت تاثیر این فشارها و تحریمها با مشکلات بیشتری مواجه نشویم. لذا تاکید و یادآوری رهبری نیز نشاندهنده این است که این اقدامات کافی نیست و در حقیقت باید در اقدامات صورت گرفته بازنگری انجام پذیرد و تلاش شود که نقطه نظرات و دیدگاههای مقام معظم رهبری مورد توجه قرار بگیرد.

تذکرات و تاکید مقام معظم رهبری در تحقق این مدل اقتصادی را ناشی از چه میدانید؟

فکر میکنم در بحثهایی که حضرت آقا در رابطه با اقتصاد مقاومتی مطرح میکنند، با توجه به شناختی است که از اقتصاد ایران دارند. این طور نیست ایشان یک مفاهیم انتزاعی و بحثهای انتزاعی و به دور از واقعیت را مطرح بکنند. همچنین با توجه به اینکه ایشان هم تجربه کار در قوه مقننه را دارند و هم تجربه کار قوه مجریه را هم اکنون نیز در جایگاهی حضور دارند که تمام اطلاعات ریز و دقیق به ایشان میرسد، لذا از توانمندیها و ظرفیتهای نیروی انسانی کشور اطلاعات کاملی دارند. بنابراین پرداختن به بحث اقتصاد مقاومتی هم به جهت ضرورتی که احساس میشود و هم به لحاظ شناختی است که ایشان نسبتبه توانمندیهای کشور دارند. معتقدم این یادآوریها همانند تلنگری است که دوستان ما در مجموعههای مختلف و قوای مختلف خلاها و موانع را بر طرف کنند و به این سمت و سو بروند که سیاستهای مدنظر ایشان جامه عمل بپوشاند.

اقدامات مجلس را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی چگونه ارزیابی میکنید؟

مجلس همواره در تحقق این امر پیشگام بوده است؛ به گونهای که تا به حال لوایحی که دولت آورده و هم مواردی را تحت عنوان طرح نمایندگان بررسی کرده و با تقنین و اصلاح قوانین راه را کاملا باز کرده است. آخرین شاهد مثال قانون رفع موانع تولید بود که بخش عمده از مشکلات کشور با اجازه قانونی، دولت میتواند پشت سر بگذارد. به نظر من بحثهایی که ما در قانون الحاق ماده تنظیم درآمدهای دولت یا بحثهای مستقیمی را که در حوزه مالیاتی داشتیم و همه قوانینی که اخیرا در مجلس به تصویب گذاشته شد، روزنههای زیادی را باز کرده و جای عذر و بهانهای را برای دولت باقی نگذاشته است. این در حالی است که مجلس هرکجا احساس کند، دولت به قانونی مانع برخورد یا خلا قانونی وجود دارد کمک میکند تا این خلا جبران بشود.

چرا هنوز عزم و ارادهای در دولت برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نمییابیم؟

به هرجهت برخی افرادی که در دولت هستند، مدلهایی در سر میپرورانند یا مدلهایی از اقتصاد را دنبال میکنند که تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد. این مدلها همان مدلهایی است که در کشورهایی مثل کره، ژاپن، ترکیه و امارات جواب داده است. در صورتی که وضعیت ما نسبتبه این کشورها کاملا متفاوت است؛ زیرا این کشورها به هیچ وجهی تحت فشارهای کشورهای خارجی نیستند. در حقیقت با این محدودیتها باید مدل و الگوی توسعه کشور را انتخاب کنیم. بنابراین این مدل و الگویی که برخی از دوستان در دولت دنبال میکنند، الگویی است که در کشورهایی که فارغ از هرگونه فشار و تهدید، مسائل توسعه خود را پیش میگیرد.

https://shoma-weekly.ir/aoDGm5