مجلس

مدارس هیچ گونه متولی فرهنگی ندارند، این مسئله نگران کننده است

درجلسه‌ای که با آموزش و پرورش داشتیم و بحثهای مختلفی با این معاونت داشتیم، آنچه که نگران کننده است، امروز واحد آموزشی مدارس هیچ گونه متولی فرهنگی ندارد. یعنی ما ۵۰۰ الی ۶۰۰ دانش آموز را در یک مدرسه داریم ولی متولی فرهنگی ندارد.
جبار کوچکینژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویتهای این کمیسیون اظهار داشت: کمیسیون آموزش و تحقیقات، بحث تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را برنامه کاری خود دارد که بعد از ارایه گزارش نهایی آن در کمیسیون، تصمیم گیری نهایی انجام میگیرد و بعد از تعطیلات مجلس گزارش آن در صحن قرائت میشود.

نماینده مردم رشت با اشاره به طرح ویژه کمیسیون در هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: کمیسیون طرحی را مورد بررسی قرار داده است که با همکاری مجلس، این طرح در هفته بزرگداشت مقام معلم در صحن بررسی میشود. براساس این طرح تحول اساسی در ساختار آموزش و پرورش ایجاد میشود.

وی افزود: در این طرح نحوه مدیریتی سازمان آموزش و پرورش مورد بررسی قرار میگیرد که این سازمان هم مانند دانشگاهها به صورت هیئت امنایی اداره شود و بودجه هر منطقه آموزش و پرورش توسط دولت در اول هر سال در لایحه بودجه مشخص کند. این امر از این جهت اهمیت دارد که بودجه ۲۲ هزارمیلیاردی که ما به آموزش وپرورش کل میدهیم، تا پایان سال در شهرهای مختلف، مشخص نیست چه مقدار از این پول را اختصاص میدهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: امسال باید مبحث اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و با توجه به اینکه بسیاری از هزینهها در ستادها و جاهای دیگر صورت میگیرد و همچنین بودجه نگران کننده آموزش و پرورش که ۲۲ هزار میلیارد تومان به کل کشور است، معتقدم این طرح
راه
حلی برای خانه تکانی این وزارتخانه است.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: ساماندهی وزارت علوم از دیگر مواردی است که مورد بررسی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است. به نظر میرسد که یک هرج و مرجی در ساختار وزارت علوم چه در آموزشگاههای دولتی و چه غیردولتی وجود دارد. یعنی نوع مجوزهایی که صادر شده ویا رشتههایی که به مناطق اختصاص داده شده، به منطقه بومی واستعدادهای منطقه ارتباط ندارد. مثلا شهری که حدود ۲۰ هزار جمعیت دارد، ۲۲هزار دانشجو پذیرفته است که این هیچ سنخیتی ندارد.

کوچکینژاد یاد آور شد: دانشجویانی که دختر هستند و از شهرهای دیگر میآیند به یقین مشکلات خاص خود را دارند و تلاش کمیسیون بر ساماندهی است آن است. به طوری که کمیسیون برنامه سفر به شهرهای کشور را جهت ارتقای سطح آموزشی و ساماندهی آن انجام میدهد تا با بررسی کمبودها، کمکهایی که مجلس میتواند در این راستا انجام دهد، شناسایی کنند.

کوچکینژاد با اشاره به نامگذاری سال به نام فرهنگ و اقتصاد گفت: کمیسیون در سالی که تحت عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی مطرح شده است، جلساتی را با دستگاههایی که در بخش پژوهش و تحقیق فعالند برگزار کرده است. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند اقتصادی که متکی بر بنیان دانش باشد، اقتصاد پایداری و مقاومتی است، تلاش ما این است که دستگاههایی مانند وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای تحقیقاتی وجهاد کشاورزی که در بخش اقتصاد مقاومتی مورد خطاب هستند، برنامههای خود را به کمیسیون اعلام دارند تا در یک ارزیابی کلی بتوانیم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

وی با اشاره به نقش اساسی آموزش و پرورش در مقوله فرهنگ اظهار داشت: اداره آموزش و پرورش پایه واساس تحولات فرهنگی در کشوراست، زیرا در این وزارتخانه حدود ۱۳میلیون دانش آموز ویک میلیون مربی و بیش از ۷ الی ۸ میلیون خانواده با یکدیگر در ارتباطند. لذا این دستگاه عظیم فرهنگی کشور را باید معاونت پرورشی و معاونت تربیت بدنی آن اداره کند.

نماینده مردم رشت ادامه داد: درجلسهای که با آموزش و پرورش داشتیم و بحثهای مختلفی با این معاونت داشتیم، آنچه که نگران کننده است، امروز واحد آموزشی مدارس هیچ گونه متولی فرهنگی ندارد. یعنی ما ۵۰۰ الی ۶۰۰ دانش آموز را در یک مدرسه داریم ولی متولی فرهنگی ندارد.

وی افزود: برخی از مربیان تربیتی ضعیف عمل می کنند و یا کلا از این بخش خارج شدهاند، عدهای باز نشسته شدند و یا تغییر رویه دادهاند ویا واحدهای فرهنگی رادوست ندارند. با این احتساب آموزش و پرورش از فعالیهای فرهنگی خالی است که این بسیار نگران کننده است.

وی خاطر نشان کرد: کمیسیون جلساتی را با معاونت برنامه ریزی وزیرآموزش و پرورش و معاونت پرورشی داشته است تا بتوانند منابعی را برای یک کار منسجم فرهنگی در سال فرهنگ در آموزش و پرورش که اساس تحولات فرهنگی است، بیابند. زیرا اعتبارات این وزارتخانه به شدت کاهش یافته که حدود ۱۰ میلیارد تومان دربخش اردوگاهها و۱۰ میلیارد تومان در بخش پرورشی توانستیم اختصاص بدهیم که این رقم بسیار کمی است که غالبا این مبلغ در ستادها گم میشود تا اینکه به مدارس برسد. ما بیشتر ترغیب داریم در این بخش بتوانیم با یک سازماندهی راهی این وضعیت را مدیریت نماییم.

https://shoma-weekly.ir/tl1naA