مجلس

مخالفت غرب با ایران برای حفظ انحصار انرژی در آینده است

عضو هیئت رئیسه مجلس، نرمش قهرمانانه را اصول ایران در مذاکرات بین المللی خواند و گفت: اگر مشکل غربی‌ها میزان و درصد غنی‌سازی است در این راستا گفت و گو خواهیم کرد.
عبدالرضا مصری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تداوم دیپلماسی روحانی در تعاملات بین المللی تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر روحانی در دستورکار قرار داده پنجره ای را به طرف سایرکشورها باز می کند؛ رئیس جمهور سیاست خود را اعلام کرده و مورد تأیید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته اما باید بدانیم نیویورک محل گفت و گو است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی پیدا می کند که با سران کشورهای دیگر گفت گوهایی داشته باشد اگر مباحثی که در این گفت و گو صورت می گیرد به صورت برد برد باشد به طوری که هم برای ما و هم برای طرف مقابل قابل قبول باشد فضایی فراهم می شود تا در آینده گروه های کارشناسی نسبت به مذاکره اقدام کنند و به تفاهم برسند که این فضا امروز از سوی دکتر روحانی در حال ایجاد است.

 

وی گفت: تغییر در این رویکردها علاوه بر اینکه فرصتی برای غربی ها به منظور استفاده از فضای فعلی است، فرصتی را برای کشور ما نیز فراهم می کند.

 

نرمش قهرمانانه اصول ایران در مذاکرات بین المللی است

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه در روش جدید مذاکرات ایران با سایر کشورها ایران از اصول خود کوتاه نمی آید، تأکید کرد: موضوع نرمش قهرمانانه که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد اما شامل اصول جمهوری اسلامی ایران نمی ‌شود.

 

مصری ادامه داد: انرژی هسته ای حق ایران است و ما از آن کوتاه نمی آییم اما انعطاف ما ممکن است در میزان درصد غنی سازی باشد.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر مشکل غربی ها میزان و درصد غنی سازی انرژی اتمی است در این راستا گفت و گو خواهیم کرد، ادامه داد: ایران به دنبال بمب اتم نیست همانطور که رهبر معظم انقلاب بمب اتم و هرگونه سلاح کشتار جمعی را حرام اعلام کردند.

 

وی با تأکید بر اینکه اگر طرف غربی بخواهد در گفت و گوهای اولیه برای ایران پیش شرط قرار دهند فضای مذاکره بسته خواهد شد، تصریح کرد: روحانی از همان ابتدا فضای گفت و گو را برای جهان فراهم کرد و رهبری نیز دریچه جدیدی در این راستا باز کردند اما تبدیل شدن این گفت و گو به مذاکره در آینده نیازمند یک گفت و گوی برد ـ برد است.

 

مصری تأکید کرد: تا کنون فضای مذاکره را بسته بود اما اکنون این فضا فراهم شده، در هر صورت حضور دکتر روحانی از این جهت که اخبار ما به طور مستقیم در سازمان ملل به گوش سران و کشورهای دنیا می رسد یک برد برای ایران است این در حالی است که تا کنون استکبار اخبار ما را از طریق سانسورهایی که انجام می داد براساس آنچه که دلخواه آنها بود منعکس می کرد اما زمانی که رئیس جمهور مواضع ایران را به صورت منطقی اعلام می کند بنابراین ما برنده ایم.

 

وی گفت: زمانی که رئیس جمهور می تواند به صورت مستقیم با سران کشورهای دیگر گفت و گو کند و مواضع ایران را به گوش آنها برساند ما برنده ایم وقتی دکتر روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با تشکل ها و ایرانیان مقیم امریکا دیدار می کند ایران برنده است. در هر صورت اینگونه سفرها مثبت است و نکات منفی وجود ندارد.

 

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس افزود: اگر در این گفت و گوها مبنای مذاکره برای آینده ایجاد شود توفیقات خوبی خواهد بود.

 

مصری درباره استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح های شیمیایی بدون نظارت بین المللی و امضا نکردن معاهده ان.پی.تی گفت: آمریکا بمب اتم را ساخته و آزادانه از آن استفاده کرد، رژیم صهیونیستی نیز از آن استفاده می کند و اکنون هر کشوری را به استفاده از بمب اتم تهدید می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه دنیا فقط رژیم صهیونیستی و رژیم استکبار نیست، تأکید کرد: تعاملات دنیا  فراوان است و همین فشاری که از سوی دنیا بر آمریکایی ها مبنی بر انصراف از جنگ علیه سوریه وارد شد یک ظرفیت مثبت بود.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه حضور در چنین مجالسی مانند اجلاس نیویورک فضا را برای کشورها فراهم می کند تا جسارت خود برای استفاده از ظرفیت ها بکار گیرند، گفت: خوشبختانه این ظرفیت در رابطه با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ایجاد شده است.

 

وی تأکید کرد: اینکه رژیم صهیونیستی بمب اتم تولید می کند، ان.پی.تی را امضا نمی کند و به هیچ کدام از پیمان های جهانی هم وابسته نیست این یک سیاست یک بام و دو هوای استکبار است؛ اما علی رغم اینکه می دانند ایران  بمب اتم نمی سازد و اعتقادی به آن ندارد، ما را متهم می کنند.

 

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: ایران در رابطه با انرژی هسته ای یک اعتقاد دارد؛ انرژی هسته ای برای همه بمب هسته ای برای هیچکس؛ که آنها می خواهند این فناوری را فقط در انحصار خود داشته باشند.

 

مصری افزود: اگر امریکا اعلام می کند بمب اتم نباید باشد که ما نیز این موضوع را قبول داریم، او باید اولین کشوری باشد که کلاهک های هسته ای را از بین ببرد.

 

وی با اشاره به اینکه دنیا شعار انرژی هسته ای برای همه، بمب هسته ای برای هیچکس را می داند، افزود: استکبار می خواهد این فناوری در انحصار او باشد تا در آینده بتواند آن را به دنیا بفروشد؛ به دلیل اینکه زمانی از عمر نفت باقی مانده و بعد از نفت، انرژی هسته ای حرف را در دنیا می زند و در این شرایط اگر انرژی هسته ای در اختیار چند کشور باشد قیمت از سوی این کشورها برای فروش به سایر کشورها تعیین می شود.

 

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: غرب می داند ما در چارچوب تولید سلاح هسته ای نیستیم بنابراین تنها دلیل آنها برای جلوگیری از تولید انرژی هسته ای از سوی ایران و سایر کشورها فقط به دلیل این است که بعد از اتمام انرژی های فسیلی و نفت، انرژی هسته ای در انحصار آنها باشد.

https://shoma-weekly.ir/1V9zt9