مجلس

مخالفان امر به معروف نگران شکست تهاجم فرهنگی هستند

آنهایی که در این کشور بی‌حجابی را با صرف پول و هزینه‌های کلان رواج دادند، وقتی که طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس مطرح می‌شود، نوچه‌های آنها صدایشان بلند می‌شود و با آن مخالفت می‌کنند. الان VOA، BBC و فارسی وان صدایشان درآمده است معلوم می‌شود که امر به معروف، برنامه چه کسانی را برای تباهی خانواده‌ها و رواج بی‌بند و باری به خطر می‌اندازد!
رسالت:این روزها بحث‌های زیادی در مورد عمل سخیف و غیراسلامی اسیدپاشی به صورت دختران در اصفهان در نشریات کشور، شبکه‌های اجتماعی و در میان مردم مطرح است ولی همزمانی این اتفاقات با بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی، تا حدودی اهداف دشمنان نظام جمهوری اسلامی را روشن ساخت.اما گفتگو با یکی از فعالان و امضاکنندگان این طرح می‌تواند حقایق را آشکارتر سازد. دکتر لاله افتخاری که نقش مهمی در کارگروه‌های بررسی این طرح داشته و پیشنهادهایی را پیرامون آن مطرح کرده می‌گوید که در این طرح به حوزه‌های امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شده است.به گفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز، نهی از منکری که فرد عادی انجام می‌دهد باید فقط زبانی باشد. البته به گونه‌ای که آسیب‌رسان نباشد و ضرر آن هم بیش از سودش نباشد.وی اسیدپاشی به صورت دختران را مصداق "منکر" می‌داند که باید قوه قضائیه به آن رسیدگی کند و فرد اسیدپاش را مجازات کند و می‌گوید: ولی اگر منکری را فردی انجام داد که جنبه قضائی داشت مثل اسیدپاشی به صورت دختران، قوه قضائیه باید فرد را مجازات کند.همسر و فرزند شهید و نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی مراحل امر به معروف را "قلبی"، "زبانی" و "عملی" می‌داند و تاکید می‌کند که مرحله عملی آن، فقط برای مسئولین نظام تعریف می‌شود و حوزه‌های آن در طرح امر به معروف و نهی از منکر مشخص شده است.وی می‌گوید: آنهایی که در این کشور بی‌حجابی را با صرف پول و هزینه‌های کلان رواج دادند وقتی که طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس مطرح می‌شود، صدای نوچه‌‌هایشان بلند می‌شود، الان VOA، BBC و فارسی وان صدایشان در آمده، معلوم می‌شود که طرح امر به معروف و نهی از منکر، برنامه چه کسانی را برای تباهی خانواده‌ها و رواج بی‌بند و باری به خطر می‌اندازد!به گفته افتخاری لایحه امنیت زنان طبق الزام ماده 227 قانون برنامه پنجم تهیه شده و در دولت گذشته اقداماتی در مورد آن انجام شده و قرار است در این دولت تهیه و به مجلس ارائه شود. وی گفت: که از مفاد آن خبر ندارد!
این گفتگو فرارویتان قرار دارد.

-لایحه کاهش ساعت کاری زنان مدتی است که در کمیسیون مجلس مورد بررسی قرار گرفته و بزودی به صحن مجلس می‌آید، در مورد این لایحه توضیح دهید.

کاهش ساعت کاری خانم‌هایی که همسر یا فرزندشان بیماری صعب‌العلاج یا فرزند معلول دارند مد نظر بوده زیرا این خانم‌ها نیاز دارند فعالیت بیشتری در خانه داشته باشند و وظیفه مادری و همسری خود را انجام بدهند، بنابراین لایحه مذکور مطرح کرد که این خانم‌ها بتوانند ساعت کمتری در بیرون منزل کار کنند.

- آیا مادران چندقلوها هم شامل کاهش ساعت کاری می‌شوند؟

در طرح "جمعیت و تعالی خانواده" به این موضوع توجه شده و برای مادران دوقلوها و چند قلوها یکسری امتیازات، حمایت‌ها و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

- آیا نمی‌شود که این موضوع در این لایحه هم دیده شود و مادران چندقلوها هم بتوانند از کاهش ساعت کاری استفاده کنند؟!

اگر زمان پیشنهاد نمایندگان نگذشته باشد! نمایندگان می‌توانند آن را پیشنهاد بدهند و به لایحه اضافه کنند! ولی ما این موضوع را در طرح "جمعیت و تعالی خانواده" که در نوبت صحن علنی قرار دارد و منتظریم دولت محترم بودجه آن را قبول کند، دیده‌ایم.

- در طرح "جمعیت و تعالی خانواده" به چه موضوعاتی پرداخته شده است؟

این طرح، با همکاری نمایندگان در کمیسیون فرهنگی و بهداشت تهیه شده و دارای پنج ماده است که به موضوع جمعیت و تعالی خانواده پرداخته است. چند قسمت دارد، فصل اول آن کلیات است که به توضیح مطالب می‌پردازد، فصل دوم در مورد تسهیل ازدواج جوانان است. امتیازاتی که باید به جوانان داده بشود تا کاهش سن ازدواج و افزایش ازدواج صورت بگیرد دیده شده است. این حمایت‌ها شامل: مسکن، اولویت‌بخشی برای اشتغال جوانان و واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی به آنها است. فصل دیگر این طرح به استحکام خانواده و جلوگیری از طلاق توجه کرده است. امروزه، می‌بینیم که متاسفانه آمار طلاق در کشور ما بالا رفته است. در این طرح بیشتر آموزش زوجین و مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج مدنظر قرار گرفته و امکاناتی را در اختیار قضات قرار می‌دهد که بتوانند اصلاح بین زوجین کنند. اگر قضات به جای فراهم آوردن بسته طلاق امکان اصلاح بین زوجین را فراهم کنند و باعث بشوند که صلح و سازش بین آنها صورت بگیرد، امتیازاتی دریافت می‌کنند. این طرح برای کسانی که ازدواج پایداری داشته باشند، مشوق‌ها و امتیازاتی را در نظر گرفته است. یک فصل دیگر آن در مورد فرزندان و افزایش جمعیت است. امتیازات و اولویت‌هایی برای زوجینی که فرزند بیشتری در سن مشخصی داشته باشند در نظر گرفته شده است. در این بخش به مادران و پدران چند قلوها توجه شده است. اولویت‌هایی برای ساخت مسکن و تهیه مسکن برای زوجینی که با خانواده‌هایشان زندگی کنند تا بتوانند با حمایت آنها فرزند بیشتری داشته باشند و... اینها مواردی است که در این طرح دیده شده است.

- در مورد موضوع طلاق هنوز آمارها نگران کننده است. چرا با وجود قانون‌های متعددی که در این زمینه وجود دارد و برنامه‌ریزی‌هایی که برای استحکام بنیان خانواده در نظر گرفته شده است، هنوز "طلاق" رو به افزایش است؟ آیا طرحی که از آن صحبت کردید می‌تواند خلاءها را پر کند؟

این طرح می‌تواند در بحث فرهنگ‌سازی و اعطای مشوق‌ها موثر باشد. گاهی اوقات اختلافات به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی پیش می‌آید. البته این بخش اندکی است. گاهی علت طلاق به آشنا نبودن زوجین به تکالیف و حقوقشان برمی‌گردد. اگر زوجین بدانند چه حقوق و مسئولیت‌هایی دارند و هر کدام به مسئولیت‌های خود بپردازند، مسلما ازدواج، پایدارتر خواهد بود. مشاوره‌هایی برای حل مشکلات و تعیین سطح انتظارات باید صورت بگیرد. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی بشود و قبح طلاق نمایانده بشود. متاسفانه شنیده شده که معدودی برای اینکه قبح طلاق را کمرنگ کنند "جشن طلاق" می‌گیرند! این دیگر نهایت وارونه نگاه کردن به مسائل است. متاسفانه ماهواره‌ها و فیلم و سی‌دی‌هایی که زندگی‌های ناسالم را نشان می‌دهند و ترویج روابط غیراخلاقی و غیرشرعی می‌کنند، کمک می‌کنند که زوجین برای یکدیگر و برای ساختن یک خانواده مستحکم زندگی نکنند بلکه با دیگران و الگوهای آنها زندگی کنند!! متاسفانه ماهواره‌ها سهم بسزایی در ارائه الگوی غلط زندگی و خانواده‌های ناپایدار دارند.

- به این ترتیب به نظر شما مهم‌ترین علت طلاق در کشور چیست؟

آنهایی که آمار دقیقی در این زمینه دارند، باید نظر بدهند ولی معتقدم، بخشی از علل طلاق به تاثیرپذیری از فرهنگ بیگانه- که آقا فرمودند: "ناتوی فرهنگی"- برمی‌گردد. تهاجم فرهنگی علیه ما صورت گرفته و مداوم است و متاسفانه خانواده‌ها آموزش لازم را ندیده‌اند که بتوانند در مقابل آنها خودشان را واکسینه کنند و راه مقابله با آن را نمی‌دانند. اگر خانواده‌ها راه ورود دشمن را نشناسند، اجازه می‌دهند که دشمن در درون خانه آنها خیمه بزند و در تمام مسائل زندگی آنها دخالت کند و در سبک زندگی آنها اثر بگذارد. این مسئله آسیب‌رسان است بخشی از علل طلاق هم به اعتیاد برمی‌گردد. متاسفانه در حال حاضر برنامه‌های گوشی‌های همراه باعث شده که اعضای خانواده در کنار هم باشند ولی با هم نباشند! این برنامه‌ها، باعث سردی روابط در کانون خانواده‌ها شده است.

- متاسفانه مشاهده شده است که اخیرا دشمن، امر به معروف و نهی از منکر را نیز هدف قرار داده و از طریق اسیدپاشی به صورت دختران و خبر پراکنی‌های ضد و نقیض سعی دارد که عمل غیرانسانی و اسلامی اسیدپاشی را به امر به معروف و نهی از منکر ربط بدهد. نظر شما چیست؟ اسیدپاش‌ها چه کسانی هستند و هدف امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

هدف امر به معروف و نهی از منکر، هدف امام حسین (ع)است. امام حسین (ع) جان خود را در این راه فدا کردند. همه ادیان برای شخصیت امام حسین (ع) احترام خاصی قائلند و به ایشان اعتقاد دارند. درس مقاومت امام حسین (ع) الگوی رهبران بزرگ دنیا شد. امام حسین (ع) در برابر انحرافات جامعه و آنچه جامعه را از مسیر الهی منحرف می‌کند، مقاومت کردند. هدف ما همین است، کسی که در خانواده و جامعه در مسیر انحرافی گام برمی‌دارد باید او را امر به معروف و نهی از منکر کرد! یعنی فرد را به سمت معروف هدایت کنند و از منکری که انجام می‌دهد باز دارند. این فروع دین ماست و این پیامی است که از اباعبدالله (ع) گرفتیم. این موضوع در قانون اساسی ما وجود دارد. البته توجه داشته باشید منکر ابعاد مختلف دارد: یکی ممکن است کم کاری کند، یکی ممکن است ویژه‌خواری کند، یکی ممکن است اختلاس کند، یکی ممکن است تفرقه‌افکنی کند، یکی ممکن است وحدت بین قوا و همفکری مورد نظر آقا را با صحبت‌های خود خدشه‌دار کند و با ارائه گزارش‌های غلط جامعه را مشوش کند و یکی ممکن است ایجاد رعب و وحشت کند اینها بخشی از مصادیق منکر است.

- در مورد طرح امر به معروف و نهی از منکر که در مجلس مطرح شده است توضیح دهید.

در این طرح به حوزه‌های امر به معرف و نهی از منکر پرداخته شده و فاز بندی شده است. نهی از منکر که فرد عادی انجام می‌دهد فقط باید زبانی باشد. در ضمن باید راه‌های امر به معروف و نهی از منکر زبانی آموزش داده بشود که تاثیرگذار باشد و آسیب‌رسان نباشد و ضرر آن بیشتر از سودش نباشد ولی اگر منکری را فردی انجام داد که جنبه قضائی داشت مثل اسیدپاشی به صورت دختران، قوه‌قضائیه باید فرد را مجازات کند. همان‌طور که در روایات آمده است، امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد: مثل مرحله قلبی که هر کس باید در وجود خود داشته باشد و از منکر دوری کند. مرحله زبانی است که مردم نسبت به هم ممکن است داشته باشند و در واقع نقد به معنای واقعی و نقد مشفقانه با ارائه راهکار است ولی مرحله عملی امر به معروف و نهی از منکر فقط برای مسئولین نظام تعریف می‌شود و حوزه‌های آن در طرح مذکور مشخص شده است. همان‌طور که در طرحی که در دستور کار مجلس است این موارد دیده شده است.

- طرح امر به معروف و نهی از منکر را چه کسانی به مجلس دادند؟

کمیسیون فرهنگی و قضائی مجلس که کمیسیون مشترک تشکیل دادند.

- شما جزء فعالان این طرح بودید، درست است؟

بله، من در کارگروه ارشاد و تبلیغ کمیسیون فرهنگی و کمیسیون مشترک در مورد این طرح کار کردم. خود بنده پیشنهادهایی داشتم.

- در این طرح بیشتر کلیات مطرح شده و به مصادیق پرداخته نشده است، آیا همین‌طور است؟

بله، به حوزه‌های مختلف پرداخته شده است. مثلا یکی از حوزه‌ها، حوزه منکرات مالی است و یا حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و....

- این طرح به عنوان طرحی مطرح شده که جریمه نقدی برای بدحجابان در نظر گرفته است. آیا این‌طور است؟

آن پیشنهادی بود که یکی از همکاران داد ولی این موضوع در گذشته بوده است. در قانون قبلی مطرح بود که مثلا اگر احکام شرع را زیر پا بگذارند پنج هزار تومان جریمه شوند. الآن دیگر پنج هزار تومان عامل باز دارنده‌ای نیست! قوانین باید به روز بشود. من الان دقیقا نمی‌دانم چگونه است. ولی به هر حال آنهایی که در این کشور بی‌حجابی را با صرف پول و هزینه‌های کلان رواج دادند، وقتی که طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس مطرح می‌شود، نوچه‌های آنها صدایشان بلند می‌شود و با آن مخالفت می‌کنند. الان VOA، BBC و فارسی وان صدایشان درآمده است معلوم می‌شود که امر به معروف، برنامه چه کسانی را برای تباهی خانواده‌ها و رواج بی‌بند و باری به خطر می‌اندازد!

- در مورد لایحه امنیت زنان و کودکان توضیح دهید و بفرمایید این لایحه کی به مجلس می‌آید؟

ماده 227 برنامه پنجم دولت را ملزم به تهیه سند امنیت زنان و خانواده کرده است. دولت ملزم بود، این کار را انجام بدهد. در دولت گذشته اقداماتی انجام شده بود. در این دولت هم در نشست‌هایی که داشتیم از آنها خواستیم که این کار را سریع‌تر انجام بدهند و منتظریم که دولت لایحه را ارائه کند. از محتوای این لایحه به طور رسمی خبردار نیستم ولی امیدوارم این لایحه با لحاظ الگوی ایرانی- اسلامی و واقعیت موجود جامعه تنظیم شده باشد. ان‌شاءاله با نگاه کارشناسی تهیه شده باشد که مجلس مجبور نشود آن را رد کند! امیدوارم موارد لایحه امنیت زنان و خانواده در صحن علنی با کمترین اصلاح به تصویب برسد. ولی تا وقتی که به مجلس نیامده نمی‌توانم در مورد آن نظر بدهم.

-متشکرم.
https://shoma-weekly.ir/SRlSp1