ویژه

محتوای شعارهای انقلاب اسلامی باید پررنگ بماند

ما اگر این شعارها و این روحیه را از دست بدهیم، دیگر چیزی از هویت انقلاب باقی نمی‌ماند؛ یک پوسته ظاهری باقی می‌ماند که آن هم با گذشت زمان فرو می‌ریزد؛ اما محتوای این شعارها است که باید حفظ بشود و پررنگ بمانند.
اشاره: حفظ شعارهای انقلابی موضوعی بود که یک بار دیگر مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت؛ ایشان هفته گذشته در دانشگاه امام حسین(ع) بر حفظ شعارهای انقلابی در همه ابعاد تأکید فرمودند. خبرنگار هفتهنامه «شما» گفتگویی را با حجتالاسلام محمّد خرسند؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی انجام داده و این مقوله را در حیطه فرهنگی مورد بررسی قرار داده است. این گفتگو را در ادامه میخوانید.

اصلیترین شعارها و خواستههای انقلاب در بُعد فرهنگی چه شعارهایی هستند؟

انقلاب ما فرهنگی و عقیدتی بوده است و بر اساس مبانی اسلامی، پایهگذاری شده است. شعارهای انقلاب هم برخاسته از مبانی اسلام انقلابی بوده است؛ مثلا شعار اصلی انقلاب که استقلال آزادی و جمهوری اسلامی است، به نظر من این شعار، امروز هم باید شعار اصلی انقلاب باشد. همچنین شعار استکبارستیزی و شعار نه غربی، نه شرقی؛ جمهوری اسلامی و نیز شعار دفاع از مظلومان و ستمدیدگان عالم؛ اینها جزئی از اسلام و مکتب اهلبیت هستند؛ هویت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی این شعارها هستند و اگر ما بخواهیم هویت جمهوری اسلامی را حفظ کنیم باید بر همان شعارهای اصلی انقلاب پافشاری بکنیم و گذشت زمان ما را دلسرد نکند و توطئههای دشمن، خللی در عزم ما بهوجود نیاورد. البته مسئله طبیعی که در هر انقلابی وجود دارد، موضوع ریزشها و رویشها است؛ عدهای نادم و پشیمان میشوند؛ میبُرند، از اصول خودشان عدول میکنند و از طرفی دیگر هم رویشهایی برای انقلاب داشته و داریم؛ مهم این است که آن مبانی اصلی انقلاب، که همان شعارهای اصلی انقلاب است را نسل جوان ما فراموش نکنند و این را حفظ کنند. تأکیدی که مقام معظم رهبری بر حفظ روحیه انقلابی و حفظ شعارهای انقلاب دارند، به خاطر این است که ما اگر این شعارها و این روحیه را از دست بدهیم، دیگر چیزی از هویت انقلاب باقی نمیماند؛ یک پوسته ظاهری باقی میماند که آن هم با گذشت زمان فرو میریزد؛ اما محتوای این شعارها است که باید حفظ بشود و پررنگ بمانند.

یکی از ابعاد مهم فرهنگی انقلاب ما، مقوله صدور انقلاب است؛ به نظر شما ما چه میزان در این حیطه موفق بودهایم؟

به نظرم نظام در صدور انقلاب موفق بوده است؛ البته دشمنان انقلاب فکر میکردند که منظور از صدور انقلاب این است که جمهوری اسلامی میخواهد کشورگشایی کند؛ لذا فتنهآفرینی کرده و جنگ را به ما تحمیل کردند؛ اما منظور ما صدور تفکر انقلابی بوده است که شما میبینید اکنون نهتنها مسلمانان، بلکه حتی ادیان دیگر هم به محوریت دین روی آوردهاند و معنویت در دنیا و اقبال به سمت ادیان، بهویژه دین اسلام روز به روز در حال افزایش است. اینکه میبینید امروز روحیه مقاومت در کشورهای مختلفی بهویژه کشورهای منطقه خودمان بهوجود آمده، این ناشی از صدور انقلاب است. کشور لبنان زمانی حیاط خلوت اسرائیل بود؛ اما امروز میبینید که فرهنگ مقاومت، لبنان را تبدیل به یک دژ مستحکم کرده، به گونهای که نهتنها خودش، بلکه سوریه را هم حفظ میکند. در یمن میبینید که امروز جوانان انصارالله توانستهاند قلوب را به سمت خودشان جذب کنند و علیرغم اینکه یکسال و نیم است که از آسمان و زمین بمباران میشوند؛ اما از مقاومت دست نکشیدهاند. در فلسطین؛ در حالی که قضیه این کشور داشت به دست فراموشی سپرده میشد، فرهنگ مقاومت به کمک آمد و با سنگ تاکنون فلسطین را حفظ کرده است. خب اینها از کجاست؟ ریشه این مقاومت بر میگردد به انقلاب اسلامی و همان شعارهای اصیل انقلاب اسلامی بهویژه شعار دفاع از مظلوم. بنابراین اینها نشان میدهد که انقلاب به نقاط دیگر عالم صادر شده است و این دست و پا زدنهای استکبار و اینکه دارند الگوهای زشتی چون طالبان و داعش را به اسم اسلام ایجاد میکنند، برای این است که جلوی صدور انقلاب را بگیرند و به دنیا بگویند اسلامی که میخواهید به سمتش بروید این است؛ جنایت میکند، آتش میزند و سر میبرد.

ضرورت بهادادن به نیروهای مؤمن و انقلابی چیست؟ تا چه میزان این امر محقق شده است؟

همانطور که عرض کردم؛ انقلاب ما فرهنگی و اسلامی است؛ بنابراین کسانی میتوانند شعارهای اصیل این انقلاب را تحقق ببخشند و کسانی میتوانند مدافع اسلام باشند که مؤمن به این شعارها و آرمانهای آن باشند و در حوادث، امتحان خود را پس داده باشند؛ اینجاست که باید به جریانات حزباللهی و دلسوز انقلاب بها داده شود، نه به کسانی که زود رنگ عوض میکنند و در مقابل مطامع دنیوی و پست و ریاست، همه چیز خود را از دست میدهند؛ این جریان حزبالله است که در خطرها نشان داده که پای انقلاب میایستد و در فتنهها راه را گم نمیکند و در جنگ سینه سپر میکند؛ اما جریانات نوکیسه و تازه به دوران رسیده و کسانی که طمع جمعآوری غنایم انقلاب را دارند؛ اینها در وقت خطر با انقلاب همراهی نکرده و پشت انقلاب را خالی میکنند. برخیها گاهی اوقات به ناحق جوانان حزباللهی را به تندروی و بیمنطقی متهم میکنند، در حالی که اینها تندرو نیستند؛ بلکه تکیه بر ارزشهای انقلاب دارند و مدافع آرمانهای انقلاب اسلامی هستند. دغدغه امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، همواره حفظ این جریان اصیل در کشور بوده و هست. چنانچه خدای ناکرده خطری کشور را تهدید کند، این جریان انقلابی و حزب الله است که سینه سپر میکند؛ امروز همین جوانان هستند که برای دفاع از اسلام عزیز و کشورمان به سوریه و عراق میروند و به عنوان مدافعان حرم سینه سپر میکنند؛ وگرنه کسانی که فقط به شعارهای روشنفکرانه بسنده میکنند و به عرق ملیگرایانه صرف بسنده میکنند، تجربه نشان داده که به وقت خود، از آب و خاک کشورشان هم به سادگی خواهد گذشت.

https://shoma-weekly.ir/Prrhja