مجلس

مجلس گروه نظارت بر اجرای برجام تشکیل خواهد داد

با توجه به نقش نظارتی که در قانون اساسی برای مجلس شورای اسلامی تبیین شده است، مجلس باید به دنبال تشکیل یک تیم نظارت‌کننده بر اجرائیات برجام باشد، که بتواند بر اساس وظیفه پیش بینی شده در قانون بر این مهم نظارت کند. البته این موضوع برمبنای وظیفه قانونی مجلس است که باید بر تمام امور و اقدامات دولت نظارت داشته باشد.
محمد اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: دولت باید توجه داشته باشد که مقام معظم رهبری اجرائیات برجام را به 9 بند مشروط کرده و ابلاغ فرمودهاند. لذا دولت باید دقیقا بر اساس این 9 بند وارد اجرائیات برجام شود.

وی افزود: ضرورت دارد تا کمیتهای برای نظارت درجهت تحقق ابلاغیه مقام معظم رهبری دراین راستا تشکیل شود، بنابراین دبیر شورای عالی امنیت ملی باید قبل از ورود به اجرائیات برجام، افراد این کمیته را مشخص نماید، تا این تعهدات با نظارت انجام پذیرد. البته ایشان اعلام داشتهاند که به زودی این افراد مشخص خواهند شد.

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی درادامه خاطر نشان کرد: بحث مهم دیگری که معظم له در اجرائیات برجام به آن اشاره داشته اند، بحث تضمین آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص لغو تحریمها است، که باید ساز و کار آن هم مشخص شود. همچنین در بحث قراردادهایی که برخی از کشورها چون چین و... متعهد شدهاند که در قبال اجرائیات برجام در ایران اقداماتی را انجام دهند، سازوکارهای این موضوع نیز باید به طور کامل مشخص شود .

وی افزود: اصل بحث در اجرائیات برجام که در فرمایشات مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است، لغو تحریمها است و تا زمانی که تضمینی برای این مهم از سوی طرف غربی داده نشود، نباید در اجرا ورود کنیم که اگر این صورت پذیرد اشکالاتی را به وجود می آورد که قابل پیگیری است. به طور مثال در اقدامات اخیری که در جمع آوری سانتریفیوژها صورت گرفت، خلاف بود؛ و تا زمانی که این مراحل ذکر شده شکل نگیرد، دولت نباید وارد اجرائیات شود.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران، با تاکید بر نقش نظارتی مجلس در این موضوع عنوان کرد: با توجه به نقش نظارتی که در قانون اساسی برای مجلس شورای اسلامی تبیین شده است، مجلس باید به دنبال تشکیل یک تیم نظارتکننده بر اجرائیات برجام باشد، که بتواند بر اساس وظیفه پیش بینی شده در قانون بر این مهم نظارت کند. البته این موضوع برمبنای وظیفه قانونی مجلس است که باید بر تمام امور و اقدامات دولت نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به سخنان ریاست جمهوری در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات در خصوص صادرات UF6 خاطر نشان کرد: دولت باید دقیقا گزارش بدهد که بر چه اساس و سازوکاری عمل می کند و مجلس بر همان اساس کار را دنبال کند، البته باید توجه داشت که ما هنوز تضمین کتبی از سوی طرف غربی مبنی بر تضمین اجرای تعهداتشان دریافت نکردهایم.

https://shoma-weekly.ir/mJmJUd