مجلس

مجلس و دولت همراه و مصمم در مقابله با تهدیدها

مذاکرات هسته ای ایران دارای یک چهارچوب و براساس یک خط قرمزهایی صورت می گیرد. آقای روحانی نیز با توجه به سابقه ای که در این حوزه داشته است، این خطوط قرمز را به خوبی می شناسد.
در حالی که کمتر از چند روز به آغاز ریاست جمهوری دکترحسن روحانی باقی مانده بود کنگره نمایندگان آمریکا در اقدامی یک طرفه و تحریک آمیز، دور جدیدی از تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد، این بار هم صادارت نفت کشور هدف قرار گرفته بود. این در حالیست که آمریکاییها برای حل مشکلات فی ما بین، طرح مذاکره با ایران  را در رسانه های وابسته به  خود مدام مطرح میکنند. این رفتار دوگانه آمریکاییها که خود حکایت از سیاست یک بام ودوهوای آنها در قبال ایران را دارد؛ هوشیاری تیم مذاکره کننده ایران در مسائل هسته ای را می طلبد تا دراین راستا از کمترین حق ملت کوتاه نیایند. در این زمینه نظر برخی از نمایندگان ملت  را می خوانیم:    

 شجاعی: تحریم ها با ادعای حسن نیتی که مطرح می کنند، مغایرت دارد

سید رمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دور جدید مذاکرات1+5 در رابطه با مسائل هسته ای ایران اظهار داشت: دراولین فرصت باید تیم مذاکره کننده در مسائل هسته ای مشخص بشود تا  بعد از آن مذاکرات 1+5 صورت پذیرد.  وی با اشاره به اقدام کنگره آمریکا جهت افزایش شدت تحریمها علیه ایران گفت: آمریکاییها با آنکه در گفتار خود به نوعی در باغ سبز نشان می دهند و دم از مذاکره می زنند اما در عمل و رفتار دوگانه عمل می کنند. البته این رفتار آنها جدید نیست وهمیشه در قبال ایران این گونه عمل کرده اند.  عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با روند مذاکرات خاطر نشان کرد: روند مذاکرات معمولاً آغاز خوبی دارد ولی سرانجام ناخوشایندی دارد و این به علت سیاست  دوگانه غرب است، آنها  معمولاً جهت گیری ها را به گونه ای  تنظیم می کنند که استفاده رسانه ای از آن بشود. تحریم ها روز به روز بیشترو شکل جدیدتری پیدا می کند و این مطلب جدیدی برای ما نیست ولی این مسئله با آن ادعای حسن نیتی که مطرح می کنند، مغایرت دارد.

 

 محسنی : دولت و مجلس مصمم به احقاق حقوق ملت

همچنین محمد رضا محسنی ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  در رابطه با دور جدید تحریم ها از سوی کاخ سفید علیه ایران اسلامی  گفت: تحریم ها یک پروسه طولانی است و آنچه را که علیه ایران به امضا رسیده ،یک پیشینه طولانی را طی کرده است و این گونه نیست که به نتیجه آنی رسیده باشند که دست به اقدام برعلیه جمهوری اسلامی بزنند.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در این راستا به نظر می رسد که بحثهای چانه زنی مطرح است، زیرا آنها گمان می کنند با وجود این تحریم ها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ایران و انعطافاتی که در دولت به وجود آمده است، می توانند به اهداف خود در مسائل هسته ای برسند .نماینده سبزوار یادآور شد: این درحالی است که آقای روحانی دائماً در مواضع اخیرخود اعلام و تأکید کرد که  دولت، مجلس، مردم با توجه به منویات مقام معظم رهبری در این راستا مصمم به دفاع از حق طبیعی و قانونی خود هستند و تا زمانی که آمریکا و همپیمانانش در موضع تهدید و تحریم باشند هیچ گونه مذاکره و پیشرفتی در روند تعاملات متقابل به وجود نخواهد آمد مگر اینکه آمریکا و همپیمانانش از این موضع عدول کنند و در یک موضع برابر و احترام متقابل و برمبنای واقعیتها درخواست مذاکره کنند ، در آن صورت است که می توان به مذاکرات امیدوار شد.

 

 نقوی : سابقه آقای روحانی در عرصه هستهای کمک کننده است

سیدحسین نقوی در رابطه با دور جدید مذاکرات باتوجه به تغییرات احتمالی تیم مذاکره کننده ایران اذعان داشت: مذاکرات هسته ای ایران دارای یک چهارچوب و براساس یک خط قرمزهایی صورت می گیرد. آقای روحانی نیز با توجه به سابقه ای که در این حوزه داشته است، این خطوط قرمز را به خوبی می شناسد.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  افزود: امیدوار هستیم با توجه به سابقه رئیس جمهور محترم دراین عرصه، وی یک کادر و تیم چابک و چالاکی را برای این کار در نظر بگیرد تا این مذاکرات را به خوبی پیش برود.

نماینده مردم ورامین با اشاره به تحریم های صورت گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: آمریکاییها دارای سیاست دوگانه ای هستند یک سیاست اعلامی دارند و دیگری اعمالی است.

در سیاست اعلامی خود بارها دم از مذاکره زده اند  اما با مشاهده  سیاست اعمالی آنان در مییابیم که آنها به دنبال منافع و اهداف خود هستند و این امر طبیعی است یعنی بیش از این از دشمن  انتظار نمی رود. وی در ادامه با اشاره به روند مذاکرات 1+5   تصریح کرد: غرب در خصوص روند مذاکرات هسته ای ایران دچار سردرگمی و مشکل شده است . در واقع علت این سردرگمی سیاستهای دوگانه آمریکاییها است و عملکرد جمهوری اسلامی ایران  نبوده است .

 

https://shoma-weekly.ir/QZIAHX