ویژه

مجلس نهم طرح امر به معروف و نهی از منکر را پیگیری کند

من اصلاً نمی‌دانم مجلس نهم دارد چه کار می‌کند. آیا آن طرح را در دستور کار کمیسیون اجتماعی آورده‌اند یا نه. اصل آن در مجلس هشتم این بود که کلیات طرح امر به معروف و نهی از منکر تصویب و بعد به کمیسیون امور اجتماعی ارسال شد. کمیسیون طی جلسات متعدد و طولانی با دعوت از صاحب‌نظران آنها را بررسی کرد، ولی به انتها نرسید، لذا اگر مجلس نهم بخواهد آن طرح را پیگیری کند، می‌تواند با توجه به سابقه طرح پیگیری کند و به سامان برساند.
گفت و گو: امید توکلی- طرح امر به معروف و نهی از منکر که گویا قبل تر از این ها لایحه بوده و به دلیل عدم ارائه از سوی دولت به صورت طرحی از طرف نمایندگان مطرح شده بود، در مجلس هشتم پیگیری شد و دیگر خبری از آن نشنیدیم. دکتر اسد الله بادامچیان نماینده دوره هشتم که از حامیان جدی این طرح بود پیگیری های زیادی در راستای تصویب آن انجام داد. دراین گفتگو با بادامچیان از جزئیات طرح و نحوه پیگیری آن پرسیده ایم.

 

  طرح امر به معروف ونهی از منکر به کجا رسید؟

کلیات طرح تصویب شده است.

 

  چه سالی؟

مجلس هشتم. بعد آمد در کمیسیون و کمیسیون داشت بررسی میکرد که عمر مجلس هشتم به پایان رسید. در حال حاضر همان طرح در جریان است و باید کاملش کنند.

 

  چرا مجلس نهم پیگیری نمیکند؟

من خبر ندارم.

 

  موانع تصویب این طرح چیست؟

من اصلاً نمیدانم مجلس نهم دارد چه کار میکند. آیا آن طرح را در دستور کار کمیسیون اجتماعی آوردهاند یا نه. اصل آن در مجلس هشتم این بود که کلیات طرح امر به معروف و نهی از منکر تصویب و بعد به کمیسیون امور اجتماعی ارسال شد. کمیسیون طی جلسات متعدد و طولانی با دعوت از صاحبنظران آنها را بررسی کرد، ولی به انتها نرسید، لذا اگر مجلس نهم بخواهد آن طرح را پیگیری کند، میتواند با توجه به سابقه طرح پیگیری کند و به سامان برساند.

 

  چه کسی باید این را به مجلس یادآوری کند؟

بهطور طبیعی خود نمایندگان مجلس نهم میتوانند این کار را انجام بدهند.

 

  از بیرون مجلس لازم نیست کسی تذکری بدهد؟

تذکر از بیرون هیچوقت اشکال ندارد. همه میتوانند تذکر بدهند، از جمله نشریه «شما».

 

  دقیقاً نیت ما هم همین است.

میشود پرسید این کاری که در مجلس انجام شد به کجا رسید. آن موقع آقای حسینیان رئیس کمیسیون اجتماعی بود. از وی بپرسید چرا پیگیری و کامل نمیشود، چون وی نماینده مجلس نهم هم هست.

 

  یک مقدار در باره جزئیات این طرح هم بفرمایید که قرار بود با تصویب آن چه اتفاقی بیفتد؟

اصل هشتم قانون اساسی دایر بر این است که امر به معروف و نهی از منکر در کشور سامان یابد. به همین دلیل مدتی بعد از پیروزی انقلاب بحث وزارت امر به معروف و نهی از منکر مطرح بود و پیگیریهایی هم به عمل آمد، منتهی مشکل امر به معروف و نهی از منکر این است که یک امر دوجانبه است. یک بخش از آن مربوط به عامه مردم و دولت است و یک بخش مختص دولت و با نظارت ملت است، به همین علت در مسائل فقهی، این را به دو بخش تقسیم میکنند.

یکی امور حسبه است، یعنی کلیه مسائلی که در جامعه نیاز به رسیدگی دولت دارد، در امور حسبه میگنجد، مانند امر به معروف و نهی از منکر که با قدرت آمره دولتی اجرا میشود، مثل مسئله کمفروشی، گرانفروشی، بیحجابی و بدحجابی، دستگیری افراد خلافکار که اینها را معمولاً تحت عنوان احکام سلطانیه میآورند. پس یک بخش از امر به معروف و نهی از منکر در چهارچوب امور حسبه است و مربوط به دولت است، از جمله جریمه کردن، مجازات و حتی اجرای حد که تحت نظر قوه قضائیه و توسط دولت اجرا میشود.

دولت باید این کارها را انجام بدهد و مردم هم باید نظارت کنند، اما در کار دولت نباید دخالت کنند. مقام معظم رهبری فرموده اند مردم در امر به معروف عملی دخالت نکنند، چون این بخش مربوط به دولت و دستگاههای ذیربط است.بخش دوم مربوط به مردم است که به آن متطوع میگویند.

این بخش شامل نظارت، تذکر لسانی، پیگیری و از این قبیل امور هستند، چون این دو بخش، بخشهای مهمی هستند و همه اینها برای سالمسازی کل جامعه دولت و مردم است، به همین دلیل کار کمی پیچیده است و این که تا به حال تصویب و اجرایی نشده، یکی از دلایلش این است که بالاخره باید معلوم شود حدود وظایف دولت در این زمینه و حدود کار مردم چیست که وظایف آنها در هم تداخل پیدا نکند و بالاخره معلوم شود هر بخش چه باید بکنند. طول کشیدنش به خاطر این است. برخی معتقدند در بخش امر به معروف و نهی از منکر دولت باید به جرائم و مجازاتها رسیدگی کند و عدهای معتقدند این امر متطوع و مربوط به همه ملت است.

 

  این علت طول کشیدن تصویب و اجرای این اصل، پیچیدگی موضوع است. فکر میکنید مجلس نهم این کار را انجام بدهد؟

منعی در آن نمیبینم و معتقدم هر چه زودتر شروع کنند که بتوانند آن را به پایان برسانند، کار شایستهای انجام شده است.

https://shoma-weekly.ir/I0G5kH