مجلس

مجلس مخالف افزایش سطح روابط با انگلیس است

مجلس شورای اسلامی تقلیل سطح روابط با انگلیس را مصوب کرده است و اگر به هر دلیلی این سطح بخواهد افزایش یابد، باید این قانون تغیر کند. یعنی دولت باید با مستندات مبنی بر متنبه شدن دولت انگلیس آن را به صورت لایحه ارائه دهد و نمایندگان با بررسی آن را افزایش دهند؛ که البته با اقدام اخیر نخست وزیر انگلیس تغییر و تحولاتی را در سیاست خارجی آن‌ها شاهد نیستیم.
یکی از مهمترین حواشی سفر رئیس جمهور به نیویورک، دیدارهای وی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود. شاید بتوان گفت، دیدار روحانی و کامرون که اولین دیدار مقامات عالی رتبه دوکشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود، یکی از پرحاشیهترین دیدارها به شمار میرفت؛ که

علیرغم فضاسازیهای برخی از رسانههای داخلی و تحلیل صاحبنظران و کارشناسان خارجی که از آن به عنوان یک دیدار تاریخی نام میبردند، چند ساعت پس از دیدار سران دو کشور، نخست وزیر انگلیس در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و گفت که ایران باید برنامه هستهای و رفتار با مردمش را تغییر دهد.

البته ناگفته نماند که در سال گذشته این فضاسازیها در رابطه با دیدار رئیس جمهور محترم با باراک اوباما صورت گرفت، که منجر به تماس تلفنی دو رئیس جمهور با یکدیگر شد. اما متاسفانه در آن رابطه نیز شاهد سیاست دوگانه سردمداران آمریکایی و دور جدید تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم. آنچه در این راستا حایز اهمیت است، عملکرد برخی از رسانههای داخلی است که با وجود آنکه ماهیت استکبار جهانی برای ملت ایران اثبات شده است، باز با جوسازی سعی بر شکستن فضای حاکم بر روابط ایران با غرب دارند. در این رابطه محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به شناخت ماهیت غرب و آمریکا که وجود دارد، بنده نمیدانم چرا عدهای در داخل ایران اصرار دارند تا دیوار بین ایران و غرب را بشکنند. به نظر میرسد که این افراد به دنبال منافع شخصی و یا گروهی خود هستند.

وی افزود: شاهد هستیم که در برخی از رسانههای داخلی، همزمان یک موجی را ایجاد میکنند تا بتوانند با فضاسازی به اهداف خود دست یابند. به طوری که قبل از سفر آقای رئیس جمهور به نیویورک در رابطه با دیدار آقای روحانی و اوباما خبرهایی درج شد که با تکذیب ریاست محترم جمهور مواجه شد. اما باز شاهد بودیم که این رسانهها موضوع را‌‌ رها نکردند گویا میخواهند این موضوع را به صورت رسانهای مدیریت کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: اما ما برای ورود به چنین فضایی باید به ماهیت کار بنگریم. که واقعا چه اتفاقی رخ داده که باید این دیوار شکسته شود. آیا آمریکاییها و غرب بهتر از قبل شدهاند؟ آیا آنها در رفتار خود با ایران تغییرات و اصلاحاتی داشتهاند؟ آیا سیاست خارجی آنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران و منطقه تغیر یافته است؟ ما در تعبیر حضرت امام (ره) در رابطه با آمریکا داریم که آن را شیطان بزرگ نامیدهاند. آیا آمریکا و غرب توبه کردهاند؟!

وی تصریح کرد: ملت ایران هیچ یک آثاری از این تغییرات و تحولات را نمیبیند؟ بلکه حتی در طول یکسال گذشته که باب گفتگوها گشوده شد، آمریکاییها اقدامات خصمانهاش را در قبال ایران افزایش داده است.

جوکار با اشاره به اقدامات برخی از رسانهها تاکید کرد: جای بسی تامل است که چرا عدهای در رسانههای خود با وجود دانستن این موارد باز به دنبال آب کردن یخ روابط فی مابین هستند. پر واضح است که این افراد به دنبال منافع شخصی و یا منافع گروهی خود هستند و حیات سیاسیشان وابسته به این موضوع است. البته با توجه به مواضع جمهوری اسلامی و بیانات ریاست محترم جمهور در سازمان ملل، امید جریانات افراطی و تندی که به دنبال پیوند با غرب هستند را به یاس مبدل کرد.

وی با اشاره به دیدار رئیس جمهور با کامرون خاطر نشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که فتنه ۸۸ جز خطوط قرمز ما است، لذا دخالت دولت انگلیس در فتنه ۸۸ بسیار روشن و مبرهن است. با توجه به اظهارات نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل، ندامت و پشیمانی این دولت را در نمییابیم. به هر جهت انگلیس در سال ۸۸ هزینههای بسیاری را برای ما ایجاد کرده است لذا باید از محضر مردم ایران عذرخواهی کند. اینکه ما بخواهیم به سادگی از تقصیر آنان چشم پوشی کنیم، باعث میشود آنها این گونه تصور کنند که ما از موضع ضعف وارد شدهایم، لذا این گونه رفتار میکنند. نماینده مرم یزد و صدوق ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران در موضع قدرت و اقتدار و عزت بسر میبرد. ما پیروزیهای درخشانی در منطقه داشتهایم که این مسئله در جبهههای مقاومت اعم از حزب الله لبنان، فلسطین، غزه و، عراق و یمن کاملا قابل شهود است. ما در اوج اقتدار و عزت هستیم و نباید زمینهای برای این گونه رفتارها از سوی غرب ایجاد کنیم. این رفتارهای خصمانه آنها برای ما قابل قبول نیست.

این نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص سطح روابط با انگلیس اظهار داشت: باید توجه داشت که مجلس شورای اسلامی تقلیل سطح روابط با انگلیس را مصوب کرده است و اگر به هر دلیلی این سطح بخواهد افزایش یابد، باید این قانون تغیر کند. یعنی دولت باید با مستندات مبنی بر متنبه شدن دولت انگلیس آن را به صورت لایحه ارائه دهد و نمایندگان با بررسی آن را افزایش دهند؛ که البته با اقدام اخیر نخست وزیر انگلیس تغییر و تحولاتی را در سیاست خارجی آنها شاهد نیستیم.

https://shoma-weekly.ir/0mL6v1