مجلس

مجلس در مورد استیضاح وزیر علوم خویشتن داری کرده است

مجلس در رابطه با استیضاح وزیر علوم تاکنون خیلی خویشتن داری کرده است. یعنی ایشان از ابتدا برخلاف حرفهایی که در مجلس در زمان رای اعتماد زد، هفته بعد خلاف آنچه گفت عمل کرد و این اخلاقا برای وزیر درست نیست.
عبدالرضا مصری رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با روند استیضاحهای مطرح شده در مجلس اظهار داشت: در بحث نظارت، استیضاح اولین راهکار نیست؛ بلکه استیضاح در قانون آخرین راه حل است. اما گاهی از اوقات برخی از دوستان ما ممکن در پیگیری موضوعی از وزیر، اولین چیزی که به نظرشان برسد استیضاح باشد. درحالی که برای نظارت دیدگاههای مختلفی وجود دارد.

مصری ادامه داد: در همه ادوار مجلس اولین بحث این است که اصلاح امور صورت بگیرد و کارها در مسیر خودش انجام پذیرد و در کار مردم خللی وجود نداشته باشد، بنابراین در زمانی که مجلس از وزیر نا امید است که کارش را درست انجام نمیدهد، ‌‌نهایت ناچار به استیضاح میشود.

وی در رابطه با پس گرفتن امضا استیضاح برخی از نمایندگان گفت: اینکه چرا در برخی از استیضاحها امضاها پس گرفته میشود؟ به این دلیل است که همه افرادی که استیضاح میکنند، انگیزه یکسان در استیضاح ندارند و یا یک سوال مشترک هم ندارند. بنابراین ممکن است ابهام و سوال نمایندگان قبل از استیضاح بر طرف شود. زیرا غالبا جلسات مختلف گذاشته میشود و ممکن است وزیر برای حل مشکلات دستور رفع آن را صادر کند. لذا نمایندهای که سوال و یا مشکلش رفع و یا اصلاح شده امضا خود را پس میگیرد این امری طبیعی است.

رئیس کمیسیون اجتماعی خاطر نشان کرد: البته در آینده اصلاحیهای در آییننامه میآید که در استیضاح، منسجمتر عمل شود. به طوری که اگر استیضاحی تا مرحلهای مشخص پیش رفت، دیگر نمیتوان امضا را پس گرفت.

نماینده مردم کرمانشاه یادآور شد: در رابطه با استیضاح وزیر علوم و تحقیقات گفت: انصافا مجلس در رابطه با استیضاح وزیر علوم تاکنون خیلی خویشتن داری کرده است. یعنی ایشان از ابتدا برخلاف حرفهایی که در مجلس در زمان رای اعتماد زد، هفته بعد خلاف آنچه گفت عمل کرد و این اخلاقا برای وزیر درست نیست.

وی افزود: رای اعتماد مجلس تا زمانی پابرجاست چهار چوبهای اعتماد بر قرار باشد. یعنی برآیند مجموعهای ازمولفههایی که یک نماینده، به یک وزیر رای اعتماد میدهد. بنابراین رای، رای کارایی و مدیریتی نیست بلکه رای اعتماد است. لذا مجموع مولفههایی که در ذهن نمایندگان است مانند صداقت، درستی، پاک دستی و پاک کرداری، انتصابات درست، توجه جدی به مشکل مردم، توجه به وظایف در حوزه آن وزارتخانه و... مجموعه مولفهها هماهنگی با سایر قوا و یا نمایندگان مجلس است، تعامل در همه زمینهها، مجموعه این موارد رای اعتماد است.

مصری خاطر نشان کرد: اگر فردی که گیرنده رای اعتماد مجلس است، مقید به رعایت اصول و مولفهها بود، این اعتماد بر سر جایش است اما اگر نبود اعتماد از بین میرود. اعلام عدم اعتماد، استیضاح است. ما نمیتوانیم بگویم که مجلس چرا استیضاح میکند؟! به‌‌ همان دلیلی که رای اعتماد داده است. ممکن است یک روز مجلس به وزیری ۲۴۰ رای اعتماد داد، و روزی با‌‌ همان تعداد رای اعتماد خود را سلب کرد، نمیتوان به مجلس خرده گرفت زیرا میزان عملکرد وزیر است.

به نظر من این مجلس تعاملات و همکاری بسیار خوبی با دولت دارد. که اصلا قابل مقایسه با دولتهای گذشته نیست. انصافا دولت هم تعامل و همکاری دارد و جایگاهها را رعایت میکند. اما در وزارت علوم خیلی پایبند آن اخلاق حرفهای که حداقل در مجلس بحث شد، نبود.

وی یادآور شد: نمایندگان چند بار به وزیر علوم فرصت دادند و اکنون پس از چند ماه فرصت دادن، دست به استیضاح میزند. حتی رئیس مجلس و برخی فراکسیونها در بحث ورود پیدا کرده است. ایشان قول عمل دادند اما متاسفانه عمل نکرد. البته ناگفته نماند نسبت به وزیر علوم فقط مجلس نیست که اعتماد خود را از دست داده است، بلکه اکثر کسانی را که وی به شورای عالی انقلاب فرهنگی کرده، شورا هم به آنها اعتماد نکرده و رای ندادند. در واقع عمده کسانی که وزیر برای ریاست دانشگاه معرفی میکند رای نمیآورند.

https://shoma-weekly.ir/toqunD