مجلس

مجلس برای ایفای نقش صحیح در جنگ اقتصادی نیازمند تغییر روش است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بنده قاطعانه می‌گویم که مجلس نمی‌تواند در جنگ اقتصادی فعلی جایگاهی داشته باشد چرا که ما در مجلس فقط قانون تولید می‌کنیم و خط تولید قانونیم.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بنده قاطعانه می‌گویم که مجلس نمی‌تواند در جنگ اقتصادی فعلی جایگاهی داشته باشد چرا که ما در مجلس فقط قانون تولید می‌کنیم و خط تولید قانونیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در نشست علنی مجلس (یکشنبه 20 خرداد 97) گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز جنگ آمریکا علیه ما در وزارت خزانه‌داری آمریکا است این یعنی جنگ، جنگ اقتصادی است، یعنی جبهه فضای تولید است، بازار جبهه است، کار و اشتغال و صادرات همه خطوط جبهه هستند اما مجلس کجاست؟! مجلس در کجای این جنگ قرار دارد؟

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا با این ساختار و این شیوه کار دستور هفتگی و روش‌های جاری می‌توانیم در این جنگ موثر باشیم بنده قاطعانه عرض می‌کنم خیر، مجلس نمی‌تواند در این جنگ جایگاهی داشته باشد چرا که ما فقط قانون تولید می‌کنیم چون ما خط تولید قانونیم. درست مثل تولید پیکان 40 سال پیکان تولید کردیم و باورمان شده بود که خدا پیکان را سفید خلق کرده،‌همه یکجور و یک شکل.

وی افزود: با این شیوه نمی‌توانیم علیه اقتصادی که آمریکا در برابر ما دارد بجنگیم، مگر با شیوه‌ جدیدی روشمان را در مجلس عوض کنیم.

مصری خاطرنشان کرد: ما در مجلس به تکلیف عمل می‌کنیم و به نتیجه کاری نداریم، آن هم نه تکلیف شرعی، تکلیف تشخیصی،‌ آن هم نه تکلیف اهل فن،‌تشخیص اهل سخن، عمده قوانینی که تصویب می‌کنیم یا اصلاح است یا بند مکرر است یا چسباندن به فلان قانون است یا الحاق و یا استفساریه است ، یعنی قوانینی که ما تصویب کردیم همه معیوب بوده که باید مجدد بنشینیم و اصلاح کنیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشور توان نفس کشیدن زیر این همه قانون و مقررات را ندارد،‌کدام مسئول اجرایی می‌تواند این همه قانون را بلد باشد که بتواند در این کشور کار کند و طبیعتا نمی‌تواند. ما نسخه‌های مختلف می‌نویسیم بعد دولت هم خودش مصوباتی دارد، قانون، مصوبات، بخشنامه‌، آیین‌نامه،‌تصویب‌نامه،‌شیوه‌نامه چه کسی می‌خواهد این همه نوشته را عمل و اجرا کند. ما گرفتار نوشتن و تصویب شده‌ایم.

وی افزود: نسخه‌های متناقض، متناسب، مترادف، متشابه، متخاصم همدیگر و متجاوز به قوانین دیگر مهاجم و مزاحم و ملازم را هی تصویب می‌کنیم و نمی‌دانیم چرا دائم به دنبال کارهای جزئی و کوچک و افسوس یک کار بزرگ چون ما وقت نداریم با 4 ساعت کار کمیسیون می‌خواهیم شق‌القمر کنیم و این امکان‌پذیر نیست.

مصری خاطرنشان کرد: مشکلات ما دیروز مساله بود و به مشکل تبدیل شد،‌مشکل به چالش و چالش به ابرچالش تبدیل شد چه کسی می‌خواهد اینها را حل کند. نظام بانکداری، نظام مالیاتی، نظام حقوق و دستمزد، نظام آموزشی، نظام اداری،‌نظام یارانه‌ها، نظام ارزی اگر اصلاح نشود آب در هاون می‌کوبیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در نظام تعرفه‌ها در یک شب و با یک ثبت سفارش هزار میلیارد تومان گیر چند نفر می‌آید. پاداش پایان خدمت یک مدیر در کشور معادل 83 سال حقوق یک کارگر است.

وی افزود: ما در مجلس همه کاری انجام می‌دهیم الا کار اساسی،‌هر کس کار خودش را انجام می‌دهد. نماینده در صحن از 118 بیشتر جواب تلفن می‌دهد، بعد هم قوانین اینطوری می‌شود که می‌بینید. نامه می‌نویسیم، قدم می‌زنیم، تلفن جواب می‌دهیم،‌جواب نامه می‌دهیم و همه کار توی صحن انجام می‌دهیم بعد هم فکر می‌کنیم که داریم قانون‌گذاری می‌کنیم. بعد هم اگر 5 دقیقه پشت تریبون صحبت می‌کنیم همدیگر را به آغوش می‌کشیم برای هم نوشابه باز می‌کنیم، مثل اینکه از فتح‌الفتوح آمدیم انگار که از کربلای 5 و والفجر بازگشته‌ایم. خیلی هم از خودمان ممنون می‌شویم. هیات رئیسه هم کار خودش را می‌کند. مزاحمتی هم برای ما ندارد. بعضی وقتها فقط می‌شنویم پایان رای‌گیری است و یک رای اعلام می‌شود و می‌رود پی کارش.

مصری خاطرنشان کرد: امروز جنگ،‌جنگ اقتصادی است اگر هوشیار نباشیم ضربه خواهیم خورد،‌تا دیروز رزمندگان ما جبهه‌ها را نگه داشتند که ما امروز اینجا زنده‌ایم و اگر ما امروز در ا ین جنگ اقتصادی فعالیت نکنیم محکوم به شکست خواهیم بود. 5 سال است به اقتصاد مقاومتی بی‌اهمیت بودیم و 5 درصد اقتصاد به اقتصاد مقاومتی عمل نکردیم. کی می‌خواهیم عمل کنیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تو را به خدا در مجلس را ببندیم،‌یک ماه بنشینیم و فکری برای اقتصاد بکنیم، یک روز ارز توزیع می‌کنیم و شاهد صف مردم دم بانک‌ها هستیم، یک روز سکه می‌دهیم، یک روز می‌گویم ارز حرام است و کسی که ارز در اختیار دارد مجرم است. این تصمیمات عجولانه، این کارهایی که هیچ نفعی برای مردم ندارد، این همه نابسامانی و شکاف نابرابری در کشور نتیجه چیست، حاصل همین تصمیم‌گیری‌ها است.

وی افزود: چرا باید فاصله بیکاری در کشور بین 8 و 28 درصد باشد و ما شاهد 20 درصد شکاف نابرابری در این زمینه در کشور باشیم.

مصری در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش‌های مختلف گفت: استان کرمانشاه در دفاع مقدس برای کشور ایستاد و گذشت کرد اما کشور برای کرمانشاه نه ایستاد و نه گذشت کرد و امروز شاخص بیکاری آن 28 درصد است.

https://shoma-weekly.ir/YGQhnW