مجلس

مجلس برابر لج بازی کوتاه نمی آید

احتمال معرفی سرپرستان وزارت خانه‌های بی‌وزیر به مجلس برای جلب رای اعتماد این شائبه را به وجود آورده است که در روز رای اعتماد، دوباره عده‌ای از مخالفین به رفتارهایی متوسل شوند که خارج از چارچوب منطق است.
خبر گزاری تدبیر(تینا پرس): با وجود اینکه حسن روحانی با رایی بالغ بر ۱8 میلیون از جانب مردم به عنوان رییس جمهوری برگزیده شد و تشکیل دولت یازدهم بارقه‌هایی از امید و اطمینان به آینده را در جامعه به وجود آورده، اما همچنان برخی تلاش دارند تا با «سیاسی کاری» با تصمیم‌های اتخاذ شده مخالفت کرده و بی‌توجه به مصالح نظام و منافع ملی، برآنند تا علیه دولت کارشکنی کند.
 احتمال معرفی سرپرستان وزارت خانه‌های بی‌وزیر به مجلس برای جلب رای اعتماد  این شائبه را به وجود آورده است که در روز رای اعتماد، دوباره عده‌ای از مخالفین به رفتارهایی متوسل شوند که خارج از چارچوب منطق است.
 فاطمه رهبر نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با گفتن اینکه «برخی از اطرافیان رئیس جمهور در فتنه ۸۸ مشارکت دارند و به همین دلیل رییس جمهوری باید بداند که رای اعتماد مجلس به آن‌ها، امری محال است.» تاکید دارد که مجلس به آنهایی که خود فتنه گر می‌خواند، حتما رای عدم اعتماد خواهد داد.  گفت‌و‌گوی عضو فراکسیون زنان با «تدبیر» در زیر می‌آید:
*بعضی اینطور می‌گویند که بررسی سه وزیر جدید پیشنهادی امکان دارد دوباره جو را متشنج کند.
به هرحال حساسیتهایی وجود دارد و به همین دلیل انتظار این است که دولت شرایطی را به وجود بیاورد دولتی‌ها تدبیر کرده و تصمیمی نگیرند که فضا را به سمت حاشیه و چالش بکشد. کشور به آرامش احتیاج دارد و به همین دلیل از آقای روحانی این انتظار است که چهره‌هایی بی‌حاشیه و سالم را برای ورود به کابینه به مجلس معرفی کنند.
*یعنی دولت باید چه کاری انجام بدهد؟
آقای روحانی باید در انتخاب وزرایش شرایط را درک کنند و به نظرات مجلس نشینان احترام بگذارند. به هر حال حساسیتهایی وجود دارد. به عنوان مثال باید گفت وقتی همه می‌دانند که چرا سه تن از وزراء با رای عدم اعتماد مواجه شدند، انتظار این نیست که دوباره چهره‌هایی با‌‌‌ همان مشخصه‌ها معرفی شود. چون در غیر اینصورت این احتمال وجود دارد که مخالفان حرفهایی بزنند که طرحشان به نفع نظام نیست. به هر حال اینکه اذهان عمومی از برخی مسایل اتفاق افتاده باخبر شوند، به مصلحت نیست. تاکید بنده این است که نظام افراد خدوم و متعهد زیادی دارد و بر همین اساس نیاز نیست که دنبال کسانی برویم که عملکردشان قابل دفاع نیست.
*‌مگر می‌توان انتظار داشت که به دلیل مخالفت عده‌ای، دولت انتخابش را تغییر بدهد؟
دولت باید بداند که یکسری از ویژگی‌های اشخاص را تحت هیچ شرایطی نمی‌توان نادیده گرفت و به همین دلیل، این سؤال به وجود می‌آید که چرا آقایان دولتی اصرار به معرفی آدم‌های مساله دار دارد. وقتی مجلس چند هفته پیش سه وزیر را با دلیل مشخصی رد صلاحیت کرد، دلیلی وجود ندارد تا دوباره به سراغ اشخاصی بروند که از‌‌ همان ویژگی‌ها برخوردار هستند.
 
*مشخصا منظورتان حوادث سال ۸۸ است؟
 
بله. فتنه خط قرمز مجلس و کلا نظام است و به همین دلیل هر کسی را که به نوعی با این مساله رابطه داشت را نمی‌توانیم در دولت ببینیم. این حق مسلم و طبیعی ملت است که از فتنه گران بیزاری کنند و دقیقا به همین دلیل مجلسی‌ها که نمایندگی مردم را به دوش می‌کشند، بر اساس خواسته‌های مردم به مقابله با وزرایی خواهند رفت که به نوعی با فتنه گران همراهی و همکاری داشتند. دقیقا به همین دلیل مجلس از دولت انتظار دارد که عاقبت اندیشی کنند و چهره‌های مساله دار را معرفی نکند.
 
*البته دولتی‌ها هم انتظار دارند که مجلس با توجه به شرایط کشور و دشواری‌هایی که جامعه با آن مواجه است، به وزرای پیشنهادی اگر ایراد اساسی ندارند، رای بدهند.
 
ایراد اساسی از نظر نظام یعنی مشارکت در فتنه. مجلس یا دولت نباید انتظارات بی‌جایی داشته باشند و منافع ملی و مصالح نظام را باید تحت هر شرایطی در نظر بگیرند و بدانند که بی‌توجهی به اصول، تحت هیچ شرایطی توجیه نخواهد شد.
 
*البته ذهنیتی هم این نظر را دارد که اعتماد به انتخاب فردی که نزدیک به ۱۹ میلیون رای از مردم گرفته است، دور از منطق نیست.
 
آقای روحانی حتما سراغ معاندین نمی‌روند. اما برخی از اطرافیانش در فتنه ۸۸ مشارکت دارند و به همین دلیل رییس جمهوری باید بداند که رای اعتماد مجلس به آن‌ها، امری محال است.
 
*البته چهره‌های معرفی شده و سه نفری که به عنوان سرپرست معرفی شده‌اند، از جانب دستگاهی با اتهامی مواجه نشده‌اند و مرجع فضایی حکمی برایشان صادر نکرده است.
حرف آخر من این است که آقای روحانی سراغ فتنه گران نرود.

https://shoma-weekly.ir/y6aI5b