مجلس

مجلس اختیار اصلاح قیمت ها در فاز دوم هدفمندی را به دولت داد

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با این لایحه انجام خواهد شد. دولت ۶۳ هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهاد داده است. که ۱۱۳۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه آمده است و بقیه آن هم از اصلاح قیمت‌ها بدست می‌آید.
عبدالرضا ثروتی عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با لایحه بودجه یارانهها اظهار داشت: فاز دوم هدفمندی یارانهها با این لایحه انجام خواهد شد. دولت ۶۳ هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهاد داده است. که ۱۱۳۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه آمده است و بقیه آن هم از اصلاح قیمتها بدست میآید.

وی افزود: ۵۲ هزار میلیارد تومان در حقیقت ۴۲ هزار میلیارد تومانی است که به مردم داده میشود و ۱۰ هزار میلیارد تومان آن برای تولید و حمل و نقل است و ۵۳۰۰ میلیارد تومان برای بهداشت و درمان در نظر گرفته شد.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: دولت از این طریق میتواند تا ۲۰ درصد ارقام را هم جا به جا کند. یعنی ۴۲ هزار میلیارد را به مردم میدهند و ۱۰ هزار میلیارد توان سهم تولید، ۵ هزار میلیارد تومان هم برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شد. با این احتساب تقریبا ۵۷ میلیارد تومان تا سقف ۶۳ هزار میلیارد تومان در سایر موارد یارانه تعلق میگیرد.

وی یاد آور شد: به این ترتیب که در حقیقت با ارجاع به کمیسیونها و کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار دهند تا آخر هفته آینده بودجه جمع بندی و به صحن علنی وارد شود.

ثروتی در رابطه قیمت حاملهای انرژی خاطر نشان کرد: در این لایحه حاملهای انرژی در حقیقت افزایش قیمت پیدا میکند و آن هم در اختیار دولت است. دولت آن میزانی را که میخواهد میتواند افزایش دهد.

وی تصریح کرد: دولت میتواند ۵۲ هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمتها کالا و خدمات درآمد کسب کند.

نماینده بجنورد با اشاره به تورم کالا در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها اظهار داشت: در حقیقت با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها، تورم در کل کاهش پیدا میکند، ولی این اصلاح قیمتها یعنی افزایش قیمتها را دولت اعلام میکند. قیمت بنزین و گازوئیل نفت گاز و... که تا چه میزان افزیش پیدا کند، به زودی اعلام میشود. مجلس دخالتی در این امر نمیکند مجلس در قیمتها بحثی ندارد زیرا از اختیارات دولت است.

وی در رابطه با عدم پرداخت سبد کالای پیشنهادی دولت گفت: این تصمیم گیری از ابتدا در چهار چوب قانون نبوده و در بودجه رقمی در نظر گرفته نشده بود. در واقع دولت خودش این سبد را درنظر گرفت، اما در هیچ جای قانون بودجه دیده نشده بود. منابع آن هم غیر قانونی است.

ثروتی در پایان گفت: هر سبد تقریبا هزار میلیارد تومان هزینه دارد و با این کسر بودجهای که دولت دارد و با این اختلاف موجود اکنون معلوم نیست از کدام منبع میخواهند تامین شود. به نظر میرسد این تصمیم شتابزده بوده است و از ابتدا در چهارچوب مقررات نبود.

https://shoma-weekly.ir/r4SaB2