ویژه

ماه رمضان، تلویزیون و رویدادهای ورزشی

ماه مبارک رمضان، امسال یک مهمان ناخوانده‌ی ورزشی هم دارد و آن هم مسابقات المپیک لندن است. این مسابقات به دلیل حضور اکثر کشورهای جهان در آن و اینکه رشته‌های ورزشی متعددی را در بر می‌گیرد اهمیت بالایی برای مردم جهان دارد.
میلاد نوریان
به نظر می‌رسد بعد از تجربه‌ی سال‌ها برگزاری مسابقات ورزشی در ماه مبارک رمضان هنوز این موضوع به عنوان چالشی پیش روی برگزارکنندگان این مسابقات و مسئولین صدا و سیما برای پخش این رویدادهای ورزشی است و هر سال با نزدیک شدن به ماه مبارک، اختلاف نظرها آغاز می‌شود و مخالفان و موافقان درباره‌ی این موضوع به بحث و اظهار نظر می‌پردازند. اما امسال این موضوع ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت و اتفاقات مختلف باعث شد تا بار دیگر این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

یک چالش همیشگی:
 لیگ برتر و ماه رمضان!

سردار محمد رویانیان، مدیر عامل باشگاه پرسپولیس با پیش کشیدن این موضوع در برنامه‌ی ورزش و مردم، آغازگر این مجادلات بود. او در این برنامه طرح تعویق مسابقات لیگ برتر در ماه مبارک رمضان را مطرح کرد. رویانیان در این برنامه اصرار خود برای تعطیلی مسابقات در ماه رمضان را حفظ حرمت این ماه عنوان کرد تا جوانان فرصت بیشتری برای انجام فریضه‌های معنوی داشته باشند. او برای گفته‌های خود کشور ترکیه را مثال زد که در ماه رمضان مسابقات فوتبال را تعطیل می‌کند.
مدیر عامل باشگاه پرسپولیس در رسانه‌ها نیز عنوان کرد که اگر علمای دینی اجازه ندهند در ماه مبارک رمضان در مسابقات شرکت نخواهند کرد حتی اگر این کار به قیمت از دست رفتن امتیاز بازی‌های پرسپولیس در این مدت تمام شود. بعد از اعلام این نظرات از سوی مدیر عامل باشگاه پرسپولیس برخی از مدیران باشگاه‌ها و کارشناسان و حتی دکتر غلامعلی حداد عادل نیز از این طرح حمایت کردند. دکتر حداد عادل طی مصاحبه‌ای اعلام کرد به مصلحت فدراسیون فوتبال است که زمان برگزاری لیگ را به تعویق بیاندازد.
در مقابل مسئولین فدراسیون هم درباره‌‌ی این موضوع نظر خود را بیان کردند. هادی آیت‌اللهی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به مطالبی که از طرف باشگاه پرسپولیس مطرح شده بود عنوان کرد: «رویانیان مختار است، هر کاری که صلاح می‌داند انجام دهد. ما هم اجازه خودمان را از علما گرفته‌ایم که بازی‌ها را برگزار کنیم، ضمن این که هیچ مشکلی برای برگزاری بازی‌ها بعد از اذان وجود ندارد. این نظر شخصی رویانیان است و نظر هر کسی هم محترم است، اما ما لیگ را طبق اعلام قبلی آغاز می‌کنیم. پرسپولیس هم اگر بخواهد به بهانه ماه رمضان در رقابت چند هفته اول لیگ برتر به میدان نرود، خود رویانیان باید پاسخگوی هواداران خود باشد.»
اما در ادامه سردار رویانیان گفت: «تاکیدی برای ترک بازی‌های لیگ در ماه رمضان نشده است ولی تکلیف شده تا رعایت شئونات این ماه با دقت رعایت شود. بر این اساس ما تمرینات تیم فوتبال پرسپولیس را پس از افطار انجام داده و تمام سعی خود را برای اجرای شئونات و اعمال نظرات علمای بزرگوار در حفظ شعائر دینی در این ماه مبارک معطوف خواهیم داشت.»
و بدین ترتیب مباحث پیرامون این موضوع خاتمه یافت و مسابقات لیگ برتر در همان تاریخ اعلام شده و همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شد.

توفیق اجباری
 در بهترین زمان پخش

اما در طول این مدت عده‌ای نیز مشکلی با برگزاری لیگ برتر نداشتند و در مقابل نظر مخالفان با برگزاری مسابقات در ماه مبارک رمضان، به نظر می‌رسید طیف وسیع‌تری از موافقان با برگزاری این مسابقات در زمان اعلام شده وجود دارد. از آن‌جایی که این موضوع تازگی چندانی نداشت و تجربه‌ای تازه برای فدراسیون به حساب نمی‌آمد، اکثر تیم‌های شرکت کننده و مربیان آن‌ها مخالفتی با برگزاری مسابقات در این ماه نداشتند.
ضمن این که برگزاری مسابقات در ماه مبارک رمضان یک تفاوت ویژه با برگزاری در سایر ایام سال دارد. معمولا مسابقاتی که در ماه رمضان برگزار می‌شوند، زمان برگزاری آن‌ها در ساعت‌های پایانی شب است و این موضوع باعث می‌شود تا جمعیت بیشتری برای تماشای مسابقات به ورزشگاه‌ها بروند و بدین ترتیب مسابقات نیز با رونق و استقبال بیشتری برگزار می‌شوند. همچنین از آن‌جایی که تعداد علاقه‌مندان به این مسابقات در سطح جامعه زیاد است، پخش این مسابقات از تلویزیون باعث می‌شود تا در ساعت‌های پس از افطار، مردم علاقه‌مند به تماشای این بازی‌ها بپردازند و سرگرمی خوبی برای آن‌ها پس از یک روز، روزه داری به حساب می‌آید. با توجه به تجربه‌ی سال‌های گذشته می‌توان گفت پخش این مسابقات در ساعات‌های پایانی شب در ماه مبارک رمضان یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تلویزیون در این ماه است.

یک تجربه‌ی تازه؛
المپیک و ماه رمضان!

ماه مبارک رمضان، امسال یک مهمان ناخوانده‌ی ورزشی هم دارد و آن هم مسابقات المپیک لندن است. این مسابقات به دلیل حضور اکثر کشورهای جهان در آن و اینکه رشته‌های ورزشی متعددی را در بر می‌گیرد اهمیت بالایی برای مردم جهان دارد.
کاروان ورزشی ایران نیز در رشته‌های مختلف حضور دارد و حتی در بعضی از رشته‌ها شانس قهرمانی نیز دارد و به همین دلیل مردم ایران نیز این مسابقات را با علاقه پیگیری می کنند. همزمانی برگزاری این «جشنواره‌ی ورزشی» با ایام ماه مبارک رمضان که از این ماه نیز در فرهنگ اسلامی با عنوان «جشن» یاد می‌شود، انتظارات را برای پوشش این مسابقات از صدا و سیما بالا برده است. به خصوص این که تنها چند روز پیش از آغاز ماه مبارک رمضان شبکه‌ی اختصاصی ورزش هم افتتاح شد و این شبکه را در ماه رمضان به یکی از شبکه‌های پر طرفدار تلویزیون تبدیل خواهد کرد. البته پوشش این مسابقات در آغاز کار شبکه اختصاصی ورزش محک جدی برای عیار این شبکه است؛ چرا که تلویزیون از پیش تدارک گسترده‌ای برای پوشش مسابقات المپیک لندن دیده است. به نظر هم نمی رسد مشکلاتی نظیر لیگ برتر هم وجود داشته باشد. به هر حال مسابقات در لندنی برگزار می شود که جزو ممالک اسلامی نیست و ورزشکاران ما هم مسافرانی هستند که مشکل شرعی نخواهند داشت!

https://shoma-weekly.ir/aZUcLI