مجلس

مافیای قدرتمند سیگار

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر ضرورت توجه به بحث واردات سیگار در کشور، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از قدرت‌ها پشت واردات سیگار قرار دارند و یک مافیای قدرتمندی برای واردات این محصولات به کشور فعالیت می‌کند.
عبدالرضا مصری در گفت وگو با خانه ملت، درباره کیفیت تولید سیگار در کشور، افزود: واقعیت آن است که تولید سیگار با کیفیت خوب وجود ندارد زیرا سیگار کالایی مضر است و نسبت دادن کیفیت خوب به این محصول معنا نمی‌دهد؛ کیفیت خوب یعنی از نظر کاهش آسیب‌ها، نوع بسته‌بندی، ارتباط با ذائقه افراد می‌توان به عنوان محصولی با کیفیت خوب رقم زد و نباید این تصور ایجاد شود که ممکن است سیگاری با کیفیت خوب تولید شود زیرا کیفیت خوب برای محصولی مطرح می‌شود که فایده‌ای برای انسان داشته باشد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در هر صورت باید تلاش‌ها به سمت تولید سیگارهای باکیفیتی پیش رود که حداقل ضرر را برای مصرف کننده داشته باشد ولی متاسفانه به چنین نکاتی توجه نمی‌شود.

رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در سیگارهای تولید داخل و وارداتی بهترین بسته‌بندی را برای ایجاد جاذبه مصرف‌کننده درنظر می‌گیرند، تصریح کرد: حتی برای ایجاد انگیزه خرید سیگار بین افراد نیز نسبت به نحوه در دست گرفتن نخ سیگار برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام می‌دهند، این بدان معنا است که کارخانجات تنها به دنبال ایجاد چنین جاذبه‌هایی برای فروش بیشتر دخانیات هستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: تا زمانی که انحصاردخانیات در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود تا حدودی تلاش می‌شد تا مردم گرایش زیادی به سیگار نداشته باشند اما زمانی‌که این وزارتخانه کارخانه دخانیات را بابت بدهی ها در مقابل 5 هزار میلیارد تومان به وزارت رفاه واگذار کرد، شاهد مجوزهایی برای تولید سیگار در داخل کشور به بخش خصوصی هستیم.

مصری تاکید کرد: متاسفانه مجوزهای تولید سیگار در کشور به کسانی داده می‌شود که صد درصد به فروش خود می اندیشند و کاری با سلامتی مردم ندارند؛ به نظر می‌رسد اگر قرار است سیگاری تولید و توزیع شود می‌توان برندهای خارجی را در کشور ممنوع کرد و در این زمینه با برندسازی، سیگار داخلی را صادر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد تا برندهای خارجی درکشور رشد کنند، یادآور شد:‌ تولید سیگار در کشور به دو شکل شهرت یافته اول تولید با برند و نام ایرانی و دوم سیگارهایی است که تنباکو آن از خارج وارد کشور شده و در ایران تنها بسته‌بندی آن انجام می‌شود که در واقع نمی‌توان آن را به عنوان تولید داخل محسوب کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نهم، گفت: به عنوان مثال کاغذی که داخل جعبه سیگار قرار دارد 40 سالی است که از خارج وارد کشور می‌شود والان حدود 10 ماهی است که یک شرکت داخلی آن را تولید کرده وآزمایشات مختلفی روی آن انجام داده اما متاسفانه راهی برای آنکه از تولیدات این تولیدکننده استفاده شود و انحصار 40 ساله واردات بشکند وجود ندارد زیرا رانت‌هایی در کشور مانع از این اقدام می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت توجه به بحث واردات سیگار در کشور، تصریح کرد: متاسفانه در کشورهای همجوار، کارخانجاتی برای واردات سیگار به کشور ساخته شده تا یا به صورت قاچاق یا به صورت رسمی سیگار به ایران وارد کنند.

وی یادآور شد: شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از قدرت‌ها پشت واردات سیگار قرار دارند و یک مافیای قدرتمندی برای واردات این محصولات به کشور فعالیت می‌کند.

مصری افزود: متاسفانه امروزه مسایلی بین هیات مدیره دخانیات ایجاد شده که این موضوعات راه برای ورود قاچاقچیان و سرازیر شدن محصولات مضر در بازار باز می‌کند؛ حال امید است وزیر رفاه و وزیر صنعت مشکل هیات مدیره شرکت دخانیات را رفع کند زیرا بر اساس شنیده‌ها گویا قرار است یکی از ساکنان دبی در این شرکت عضو شود که معلوم نیست چه دست‌هایی پشت پرده قرار دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق سیگار و ارز اذعان دارد که قاچاق سیگار در کشور صورت می‌گیرد و سود بالایی نیز در این راه به دست می‌آید؛ امروزه در همه جای دنیا مالیات بر سیگار بسیار زیاد است به گونه‌ای که در برخی کشورها بیش از 50 درصد مالیات اخذ می‌شود پس زمانی که در یک کشوری چنین محصولی تولید می‌شود و آن را بدون پرداخت حتی یک ریال مالیات به ایران وارد می‌کند مشخص است که در بدبینانه‌ترین شرایط 50 درصد سود داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/sR7zaF