مجلس

ماجرای دیوان لاهه اثبات عدم اهمیت بسیاری از عضویت ها است

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رای این دادگاه باعث شده؛ آمریکا بگوید ما رسمیتی برای لاهه قائل نیستیم و به حکم آن اعتنا نمی کنیم، افزود: آنها می خواهند از پیمان مودت خارج شوند، این مسئله تازگی ندارد چون از چند کنوانسیون دیگر هم به محض اینکه برای آنها تعهدی به وجود آمد؛ خارج و عضویت شان را لغو کردند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه کشورهای جهان به رای و نظر آمریکایی ها بی اعتماد شده اند و این برگ برنده ای برای جمهوری اسلامی است، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون بنا به احکام دادگاه لاهه، شاید بیش از صد میلیارد دلار از حساب های ما توسط آمریکایی ها به تاراج رفته است.

عبدالرضا مصری اظهار کرد: مجامع جهانی که توسط آمریکایی ها ایجاد شده به منظور انجام اقدامات سیاستمداران این کشور بوده و صرفا پوشش حقوق بشری و شیک دارد تا حکایت از دموکراتیک بودن تصمیمات داشته باشد، یکی از این مجامع لاهه است.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون بنا به احکام دادگاه لاهه، شاید بیش از صد میلیارد دلار از حساب های ما توسط آمریکایی ها به تاراج رفته باشد البته این ها منهای آن احکامی است که دادگاه های این کشور داده اند لذا برای اولین بار است که فعلا دستوری موقت مبنی بر توقف صادر شده و در واقع حکم نهایی صادر نشده البته مسئولین باید هرچه سریع تر تا حکم لاهه تغییر نکرده، نیازهایی که داریم را تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه رای این دادگاه باعث شده؛ آمریکا بگوید ما رسمیتی برای لاهه قائل نیستیم و به حکم آن اعتنا نمی کنیم، افزود: آنها می خواهند از پیمان مودت خارج شوند، این مسئله تازگی ندارد چون از چند کنوانسیون دیگر هم به محض اینکه برای آنها تعهدی به وجود آمد؛ خارج و عضویت شان را لغو کردند.

مصری یادآور شد: این مسئله به ما اثبات می کند که نباید سینه چاک بسیاری از عضویت ها باشیم چون در هرجا که عضو هستیم، سالانه به عنوان حق عضویت میلیون ها دلار ارز به سازمان های جهانی پرداخت می کنیم. اما بعد از اینکه قرار است بهره ای از این کار ببریم، می بینیم حق را به ما نمی دهند. همین رای دیوان لاهه هم اتفاق عظیمی نیست زیرا این دیوان می گوید قطعات هواپیمایی را مطابق قراری که بوده به ایرانی ها بفروشید، یعنی بازهم می خواهند ما به آنها سود برسانیم و از آنها قطعه بخریم.

وی ادامه داد: اما به هر روی این پیروزی سبب می شود، ابهت آمریکا بشکند. اگرچه ممکن است موفقیت در یک پرونده برای ما سود اجرایی، مالیاتی و اقتصادی نداشته باشد اما همین موفقیت های ممتد و مداوم باعث می شود که در مجامع مختلف کسی به نظر آمریکایی ها رای ندهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همان طور که می دانید یکی از مشکلات ما در مجامع مختلف این بود که کشورهای دیگر تصور می کردند، نماینده آمریکا دارای قدرت کارشناسی است و به همین خاطر از ایالات متحده پیروی کرده و به یک مسئله رای می دادند اما در حال حاضر کشورها به رای و نظر آمریکایی ها بی اعتماد شده اند و این برگ برنده است.به گفته وی هر چقدر بتوانیم در مجامع جهانی حضور جدی داشته باشیم و آمریکایی ها نتوانند خود را اثبات کنند در نهایت به نفع ما خواهد بود.

وی درباره تاثیرات کناره گیری این کشور از پیمان مودت و بی احترامی به رای دیوان لاهه اظهار کرد: اگر این اتفاق برای بار اول رخ می داد، جامعه جهانی همچنان حق را به این کشور می داد اما وقتی در جهات مختلف مثل دیوان لاهه، پیمان مودت، معاهده پاریس، برجام شاهد بدعهدی بودیم دیگر ماجرا فرق خواهد کرد و قطعا به جایگاه حیثیتی آمریکا که ژست توانایی های کارشناسی می گیرد، لطمه وارد می شود. این نماینده مجلس افزود: این امر کوچک نبوده و بسیار مهم است که آمریکا دیگر چندان همراه نداشته باشد. به عنوان مثال بعد از خروج از معاهده پاریس، کشورهای دیگر احساس کردند به آنها بی احترامی شده است.

https://shoma-weekly.ir/11m1By