مجلس

مأموریت مسجد تنها اقامه نماز نیست

یک کارشناس علوم قرآنی با اشاره به لزوم تسهیل شرایط حضور بیشتر بانوان در مساجد، گفت: برای برنامه ریزی در این باره لازم است از نظرات افراد متخصص استفاده شود.
لاله افتخاری، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به نامگذاری سومین روز دهه تکریم و غبار روبی مساجد سال ۹۵ با عنوان «مسجد؛ کانون نقش آفرینی بانوی مسلمان در جامعه» به خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، گفت: یک مسجد زمانی موفق است که تنها اقامه نماز در آن مورد توجه نباشد، زیرا که در زمان پیامبر(ص) مسجد جایی بود که علاوه بر اقامه نماز، امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همه افراد جامعه در آن سامان می‌یافت.

وی با اشاره به نقش بانوان در تربیت فرزندان، افزود: بانوان بخشی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و فرزندان از دوران خردسالی بیشتر با مادران در ارتباط هستند بنا بر این حضور مادر در مسجد به فرزند می آموزد که او نیز در آینده در مسجد حضور پررنگ تری داشته باشد.

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس نهم بر لزوم الگو برداری از بانوانی که در مساجد صدر اسلام تاثیرگذار بودند تاکید کرد و گفت: بانوان مسجد ساز تاریخ و یا کسانی که خادم مسجد بوده اند همانند حضرت مریم (س) باید در جامعه معرفی شوند، تا الگویی برای بانوان باشند.

افتخاری با اشاره به فراهم کردن بستر حضور بیشتر بانوان در مساجد، افزود: مسئولیت دادن به بانوان و توجه به نیازها و مطالبات آنان موجب می شود تا آنان در حاشیه قرار نگیرند و در متن جامعه باشند بنابراین باید به دیدگاه ها و نظرات بانوان در مسجد توجه شود و از نظرات افراد توانمند و صاحب نظر در جهت برنامه ریزی و تسهیل برای افزایش این حضور استفاده کرد.

وی گفت: در مساجد محل هایی هم برای انجام برنامه های فرهنگی، علمی و سیاسی اختصاص یابد تا در آن ها برنامه های بصیرت افزا و مهارت آموز با نگاه اسلامی انجام شود.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای بانوان نیز در فضای مسجد امکاناتی فراهم شود تا آنان به راحتی در مسجد حضور یابند و و مهدهای کودک موقتی ایجاد شود تا برای نگهداری فرزندان خردسال آنان اختصاص یابد.

افتخاری با اشاره به جایگاه مردمی مساجد در جامعه ما، گفت: مسجد جایی است که ورود به آن سن خاص و هزینه ای ندارد و حضور در آن فواید متعددی از جمله دیدن برادران و خواهران دینی و رسیدگی به مشکلات آنان را به همراه دارد.

یاد آور می شود؛ از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد دهه پایانی ماه شعبان هر سال به عنوان «دهه تکریم و غبار روبی مساجد» نامگذاری شده است و از سوی این مرکز عناوین مختلفی منطبق بر موضوعات روز در هر سال برای روزهای این دهه اعلام می شوند.

https://shoma-weekly.ir/xf9dnI